Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Pasta med svampsås på championer, vitlök, purjo och milda cuisine karljohan (någon smaksatt cremefraise typ). Blev så där, är mycket missnöjd med pastan som är saltåkvarns tricolore, den blir både okokt och överkokt i samma kokning :P.

Grönkålscanneloni. Precis som igår, i förrgår, dagen innan förrgår... ja, ni fattar. Det var supergott i alla fall de första 5 gångerna. :cool: Idag var de rårivna (frysta, tinade) morötterna jag åt till godare. Det är någon störning jag har tror jag, jag lagar alltid gigantiska mängder av allt!

Grönkålscanneloni. Precis som igår, i förrgår, dagen innan förrgår... ja, ni fattar. Det var supergott i alla fall de första 5 gångerna. :cool: Idag var de rårivna (frysta, tinade) morötterna jag åt till godare. Det är någon störning jag har tror jag, jag lagar alltid gigantiska mängder av allt!

Törs vi gissa på att det blir något annat idag?! :p :D

Det där med att laga mycket mat är lite intressant. När mina yngsta kusiner (tvillingkillar) flyttade tyckte moster det blev så mycket rester hela tiden. Hon var van att det skulle räcka till två tränande killar i 20-årsåldern! :rofl:

Lunch: PP, romansallad, rivna morötter, riven rödkål, riven rödlök tomatskivor och små cornichons + gräddfil i libabröd. Mjölk i glaset.

Törs vi gissa på att det blir något annat idag?! :p :D

Ja! Sista cannelonin från kylen uppäten! Nu har jag bara 6 lådor av dem i frysen... skulle kunna ta fram en sån till middag förstås. ;)

Det där med att laga mycket mat är lite intressant. När mina yngsta kusiner (tvillingkillar) flyttade tyckte moster det blev så mycket rester hela tiden. Hon var van att det skulle räcka till två tränande killar i 20-årsåldern! :rofl:

Ja... men jag aldrig lagat till fler än två och har lagat mat till bara mig själv i stort sett de senaste 5-6 åren. :angel:

Indisk lunch, himla gott. Jag gillar att jobba hemma så jag kan laga lunch.

Ikväll... Gul curry kanske. Eller pasta. Men pasta är inte samma sak längre, sen jag inledde barillabojkotten.

Indisk lunch, himla gott. Jag gillar att jobba hemma så jag kan laga lunch.

Ikväll... Gul curry kanske. Eller pasta. Men pasta är inte samma sak längre, sen jag inledde barillabojkotten.

Ska man bojkotta barilla? Zetas pasta är också helt ok, om det bara är barilla och inte italiensk pasta öht som du bojkottar.

Improviserad middag härhemma, barnen var för trötta och tramsiga för att kunna handla med efter dagis, så det blev nån sorts cajunmiddag eftersom vi hade överbliven kokt sötpotatis i kylen.

Fick tag på lila sötpotatis häromveckan, så vi hade tämligen omiljövänlig sötpotatisprovning till ceviche häromdagen, med sötpotatis från tre kontinenter: asien, afrika och amerika. Lila sötpotatis visade sig vara rätt annorlunda än orange, mycket mjöligare, inte lika söt, och mer potatislik.

Hursomhelst, den orangea sötpotatisen fick bli sötpotatiscasserole med pekannöttopping idag, justerade receptet och minskade på smör och mjölk och uteslöt sockret i sötpotatisen, och sen hade jag mandelmjöl istället för vetemjöl i pekannötsknapret. Det blev godare faktiskt, och väldigt barnvänligt med vaniljig sötpotatis och nötknaper. Till det knaperstekte jag bacon i paprikapulver, aji amarillo, anchochili, cajunkrydda, timjan och vinäger, fräste rödlök, paprika och majs i baconflottet, klippte i baconet, i med lite mjölk, och till sist gumbo file. Gott blev det i alla fall.

Nu återstår en burk kokt lila sötpotatis:p - några idéer vad man kan göra med den? Går det att göra potatisplättar på sötpotatis?

Ska man bojkotta barilla? Zetas pasta är också helt ok, om det bara är barilla och inte italiensk pasta öht som du bojkottar.

Improviserad middag härhemma, barnen var för trötta och tramsiga för att kunna handla med efter dagis, så det blev nån sorts cajunmiddag eftersom vi hade överbliven kokt sötpotatis i kylen.

Fick tag på lila sötpotatis häromveckan, så vi hade tämligen omiljövänlig sötpotatisprovning till ceviche häromdagen, med sötpotatis från tre kontinenter: asien, afrika och amerika. Lila sötpotatis visade sig vara rätt annorlunda än orange, mycket mjöligare, inte lika söt, och mer potatislik.

Hursomhelst, den orangea sötpotatisen fick bli sötpotatiscasserole med pekannöttopping idag, justerade receptet och minskade på smör och mjölk och uteslöt sockret i sötpotatisen, och sen hade jag mandelmjöl istället för vetemjöl i pekannötsknapret. Det blev godare faktiskt, och väldigt barnvänligt med vaniljig sötpotatis och nötknaper. Till det knaperstekte jag bacon i paprikapulver, aji amarillo, anchochili, cajunkrydda, timjan och vinäger, fräste rödlök, paprika och majs i baconflottet, klippte i baconet, i med lite mjölk, och till sist gumbo file. Gott blev det i alla fall.

Nu återstår en burk kokt lila sötpotatis:p - några idéer vad man kan göra med den? Går det att göra potatisplättar på sötpotatis?

Jojomen, här bojkottas; http://www.dagensmedia.se/nyheter/pr/article3772717.ece

Kokt lila sötpotatis.... Hade hackat broccoli och jox och gjort grönsaksbiffar.

Det har varit tre dagar med fantastisk mat i Florida, nu ar jag hemma igen ... Jag bakade valnotsbrod innan jag akte ner till Florida pa Sondag eftermiddag ... I kvall blev det ett par skivor brod med salami och en flaska is-tea. suck.
Vi far se om jag kan tanka mig att laga mat i morgon.:p

Ostbågar och Häagen-Dazs chokladglass.

Vissa dagar är bara sådana. Och denna vecka har varit så. Med denna dag som nån djävla kaos-kulmen (hoppas jag).

Kycklingwok med surplommonsås, ingefära och honung, ris till. Rätt gott tyckte jag, men barnen petade i maten och åt rå broccoli och ris, och en munsbit kyckling var. Otack är världens lön! :mad: Eller åtminstone barnens.:meh:
;)

Plockmiddag(som var rester av plocklunch). Sallad på blandade slemproppar, snabbinlagd rödlök och en massa basilika, en fransk potatissallad, lite fetaost, hyvlade morötter med citron och rostade solrosfrön, tapenade gjord på fuloliver och så diverse gröna blad.

Pallade äpplen efteråt.:d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
654
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 633
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
450
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar