Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag säger samma som du, sprita.
Det finns ju enormt många så kallade homonymer i svenskan som har dubbelbetydelse så det är ju liksom inte unikt. Buren, får, fläkt, bärs, kön, fin, fint osv osv. :)
Nja, flera av de orden är väl homografer och inte homonymer.
fing03.gif
;)

---
Planerar att baka pizza här. Med oliver, kapris och vad jag nu känner för senare ikväll. Antagligen silver- eller rödlök. Jag är helsåld på kombinationen oliver, kapris och lök på pizza.

Jag försökte göra amerikanska pannkakor med tropisk smak till middag, inte helt lyckat tyvärr. Nästa gång får jag damma på med mycket mer frukt i smeten. De slank ner trots allt, trots att vi idag har viss sorg över att skottarna röstade nej till självständigheten (maken är skotsk).

Stekt honungsmarinerat lyxfläskkött, med ugnsbakade potatis å rotfrukter. Vaxbönor och sockerärtor. Gräddsvampsås baserad på lika delar gul kantarell, svart och gul trumpetsvamp. Rött vin på box. Chile, Fair Trade och organic är ledorden.

Strax efterrätt.

Så kanske det stavas, men när jag läser det ser det ut som en väldigt alkholhaltig inläggning eller som någon har en extrembacillskräck...

Ehhmm... ska jag... näää.... Äh okejdå! Jag erkänner.... alltså... jag har aldrig hört ordet (eller tänkt på det i alla fall) innan den här tråden, där det förekommit en massa gånger. Och jag har ärligt talat inte funderat så mycket över det men antagit att det var just "sprita" som menades, att det rörde någon särskild typ av bönor som kräver någon slags inläggning i just sprit innan de kan ätas. :o:angel::o:angel::o:idea::rofl: *går och gömmer sig*

Har haft tre middagsgäster, jag gjorde en skaldjursgryta med kräftor och blåmusslor med olivfocaccia och en låda vitt vin till. En choklad/bailysmousse med chokladganache och vulkangrus (sånt som poppar i munnen). Grytan/boullibassen var meckig att göra, god men inte någon rätt som hamnar på topp 10.

Dagens lunch (och lite till, jäklar vad mycket mat det blev :o ) blev detta:
Matrutans sojafärssås med spagetti :d

wpid-wp-1411208415562.jpg

För sent såg jag det rackarns spenatbladet som smet... :D
Vad tror ni? Hiss/Diss? Topp/Flopp? (Svar: HISS & TOPP! :d )
(Jag har börjat skriva ner mina recept i en matblogg så att jag kommer ihåg det jag lyckas med :rofl: )

Senast ändrad:
Kände mig så otroligt huslig idag så jag slängde även ihop en "Alá bacon-sås" med CF, lök, vitlök, champinjoner och annat "jox". Det får väl bli middag antar jag :D

Rökta laxfenor med aioli, fetaost & bifftomat, focaccia och mjölk i glaset. Salta kex, tapenade och soltorkad tomatcreme, päronskivor, fikon och lite kalamata som inte fick plats i mixern när jag gjorde tapenaden. Te i balj-mängder.

Jag ar nu sa matt att jag inte kan rora mig. UGH.
Ribeye biff med en (sista jag hade hemma, lol) "smashed" potatis (kokad med skal, 'smashed' med skal, kryddad med finhackad "varlok" salt och peppar och sedan 20-25 minuter i en het ugn tills skalet och hela ytan ar riktigt 'crisp') och lite mos av Eddoes. Till det ett glas vin efter en lang dag. Phu ...

Oh .. och den basta vin sas jag gjort. Nu maste jag bara forsoka komma ihag hur jag gjrode den. lol

Jag ar nu sa matt att jag inte kan rora mig. UGH.
Ribeye biff med en (sista jag hade hemma, lol) "smashed" potatis (kokad med skal, 'smashed' med skal, kryddad med finhackad "varlok" salt och peppar och sedan 20-25 minuter i en het ugn tills skalet och hela ytan ar riktigt 'crisp') och lite mos av Eddoes. Till det ett glas vin efter en lang dag. Phu ...

Oh .. och den basta vin sas jag gjort. Nu maste jag bara forsoka komma ihag hur jag gjrode den. lol

Salladslök :)

Här har ätits massor av gott om än spartanskt. Grillat surdegsbröd, goda ostar och vin. Idag känner jag mig som min profilbild.

Nej precis.

Jag brukar låta bli att äta vårlök.

Salladslök/knipplök/spring onion däremot.
Jag formulerade mig fel. All smålök i knippe är inte salladslök, heller inte vårlök som ju är en blomma. Men green onion, eller scallion som det oftast också heter är heller inte samma sak som vårt svenska begrepp 'salladslök'.

Jag formulerade mig fel. All smålök i knippe är inte salladslök, heller inte vårlök som ju är en blomma. Men green onion, eller scallion som det oftast också heter är heller inte samma sak som vårt svenska begrepp 'salladslök'.

Ska vi vara noga anvander jag oftast scallions ... men har i South Carolina hittar man dem pa hyllan for spring onion. lol
Jag har helt fantastisk varlok som vaxer villt, lite bittrare och mindre sot an den som ar odlad, men i salader helt otroligt gott, medan den inte gor sig lika bra i ugnen som den odlade.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
655
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 637
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet