Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Å jag väntar på sambon som jobbar över, men har meddelat att 21.30 står middagen serverad (4 timmar senare än vanlig mattid hos oss) så får han äta när han kommer. Blir smörstekt laxfile kryddad med nymald svartpeppar, till det ångkokt potatis samt gårdagens kladd som åts till bakad potatis, bestående av creme fraiche smaksatt med majonnäs, massor med dill, hårdkokt hackat ägg och räkor.
Kanske inte den mest kulinariska måltiden men duger gott så här en mörk kväll så tröttheten anfaller.

Toppade köttbullarna med god färsk pasta. Pastasås på gula kantareller, vitlök, massa charlottenlök, gröna soyaslemmproppar, chili, kycklingbuljongdeluxe och slatt svart renault. Liten klick cf. En rioja till.

Den är jättegod! Men nu har jag snart förätit mig på den, så nu får det nog bli ett litet uppehåll... receptet hittar du här: http://blomsterochbakverk.se/2013/september/harlig-hostpaj-med-rodbetor-morot-och-chevre.html

Var sugen på att göra den ikväll efter positiva omdömen både här på buke och från andra, men när jag skulle gå till affären var klockan redan mycket och jag insåg att disken skulle ta en trekvart :o så det fick bli snabb och onyttig pasta med gräddstekta champinjoner, blomkål och brockoli (massa vitlök och persilja) istället!

I kvall blev det vildfangad lax fran Alaska igen. Just nu kan vi fa bade Sockeye and Coho, Coho har dessutom samma pris som odlad Atlant lax sa det mycket vild lax sa lange vi kan fa tag pa det nu.:d I kvall med puree av artor, mint, oliv olja och parmesan. MUMS.

Jag kopte ocksa farska Fava-slemproppar, men jag ides inte skala (vad heter det nar man tar ut slemproppar ur skidan?) i kvall sa det far bli Fava i morgon i stallet.

I kvall blev det vildfangad lax fran Alaska igen. Just nu kan vi fa bade Sockeye and Coho, Coho har dessutom samma pris som odlad Atlant lax sa det mycket vild lax sa lange vi kan fa tag pa det nu.:d I kvall med puree av artor, mint, oliv olja och parmesan. MUMS.

Jag kopte ocksa farska Fava-slemproppar, men jag ides inte skala (vad heter det nar man tar ut slemproppar ur skidan?) i kvall sa det far bli Fava i morgon i stallet.
Spritta? Som med ärtor.

Gårdagens middag blev en gratäng gjord på pasta, kyckling, creme fraiche, tacosås, purjolök, majs, röd paprika och mozarella.
Dagens lunch blir tagliatelle med renskav, creme fraiche smaksatt med senap, vitt vin och charlottenlök, körsbärstomater och champinjoner. Parmesan på toppen.

Jag uttalar det så också, som om det vore något en läkare gör med sina händer inför operation.:D Antar att skillnaderna är dialektala.
Jag säger samma som du, sprita.
Det finns ju enormt många så kallade homonymer i svenskan som har dubbelbetydelse så det är ju liksom inte unikt. Buren, får, fläkt, bärs, kön, fin, fint osv osv. :)

Hmmm ... Kanske jag bara fortsatter kalla det att "fixa" slempropparna. :p
:) Jag ska poängtera, att själv spritar jag av naturliga (och allergiska skäl) inga slemproppar alls, men däremot ärtor. :)

(åh det låter så gott med alla dessa slemproppar som folk vältrar sig i så här års överallt. ;)
Affärerna dignar av dem och jag tänker "om folk bara visste att det är SLEMPROPPAR de sätter i sig!" :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
655
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 637
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
459
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCIV
  • Menskopp
  • Åderbråck efter graviditet