Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kantarell- och purjopaj, ugnsbakade tomater, gurka och isbergssallat.
Äppelpaj och vaniljsås. Kolsyrad lingondryck.

Lergrytan står i blöt och snart ska den in i ugnen och i den ska då vara en färsk kyckling med kryddor och annat smarrigt.
Till det blir det hemmagjord klyftpotatis.

Här blir det kylskåpsrensning vilket gör att maten garanterat kommer att innehålla bacon, rödlök och tomater. Kan hända att något ägg blir involverat också.

Kyckling och broccoli fräst i vitlök och.........gul curry. Detta toppat med nudlar och kokosmjölk. 5-åringen jublade vilket var avsikten. Vi andra fick krydda lite till. Vatten och ipren till maten.

Fläskfile som fick puttra med röd och grön paprika, lök, vitlök och diverse kryddor.Slog på stort med lite grädde i såsen och åt med rostade rotfrukter.

Jag har varit på roadtrip och ätit thai i en riktig håla. Eller, förlåt, försökt äta thai.

Först beställde jag en röd grönsakscurry, men så visade det sig efter en kvart att den röda curryn var slut(?). Så jag beställde stekta grönsaker med tofu(Trots att servitrisen oroligt undrade om jag verkligen gillar tofu, "många gör ju inte det". Här borde jag ha anat oråd). Efter ytterligare en kvart fick jag veta att även tofun var slut, men att de hade grönsaker. Grönsakerna( gul lök, morot och blomkål) serverades i ett geléigt spad, som smakade absolut ingenting utom möjligen salt och glutamat:up:.

Ungefär lika upplyftande måltid som den gången jag beställde Pizza vegetale(eller nåt) i Tjeckien och fick pizza med frysgrönsaker på(ni vet ärtor, morotskuber och pyttesmå blomkålsbuketter).:D

Som plåster på såren lagade jag thaiaktigt hemma ikväll och det blev verkligen gott!

Forst brande jag middagen. Ordentligt. Det brann i ugnen. Sedan overkokade jag fava slemproppar till oigenkanlighet. Jag var trott och det var sent sa jag at elandet medan jag tittade pa Food network. Oh the irony.

Efter träningen blev det något så himla enkelt som detta:
wpid-20140922_214220.jpg

Vilket kändes jättebra, och jag tror min dietist kommer hålla med när hon läser det! :D (hon har fått adressen till bloggen :o )

Annars åt jag en bagel med Becel (var snälla nu...) och paprika till frukost...
Jag gör det väldigt enkelt för mig nu eftersom jag faktiskt inte BEHÖVER laga någon mat på ett tag :D

Plockmat hos goda vänner, en salig röra.
Bacondadlar, gruyere, brie, stekta vitlökschampinjoner, börek, aubergineplättar, baguette, saint agur och päron. Så går det när alla förutsättningslöst bidrar med det de är sugna på. Rioja och nebiolo till.

Igår blev det någon form av pytt på råstekt färskpotatis, rödlök, zuccini, gröna soyabönor och några hemodlade körsbärstomater, till det ett stekt ägg.

Idag blev det kokt färskpotatis med en "gryta" på rödlök, fänkål, äpple och kikärtor som fick en sås på den sista halvan av milda cuisine karl-johan och en skvätt vatten. Helt ok.

Middag, eller den enda maten idag, intas på jobbet om ca 6 minuter: helstekt kotlettrad med kryddad potatis och herrgårdssås. Enda färdigrätten jag alls köper, och det händer typ två gånger om året. Men den är jättegod.

För att det var det som fanns hemma, och ungefär det som fanns på lilla ica när pojkvännen akuthandlade kl 8 en lördagsmorgon.
Altermativen som fanns var nog inte mycket bättre.
Därför :)

Pulled pork (köpt inte hemmagjord tyvärr) med stekt tärnad sötpotatis och yoghurtsås bjöds det på middagen igår. Dagens middag är inte planerad riktigt än, får se vad det blir.

Bacondadlar, gruyere, brie, stekta vitlökschampinjoner, börek, aubergineplättar, baguette, saint agur och päron.

Låter som ett underbart knytkalas! Har en känsla av att jag skulle trivas på middagar med dig och dina vänner.

Hur gör man auberginplättarna? Har du koll på det?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
658
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 639
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar