Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Gnocchi som jag 'hämtade hem' från en restaurang igår, som jag idag gjort i en salviasmörsås och åt tillsammans med knäcke och ett glas mjölk.

I dag försvann resterna av gårdagens ungsstekta kyckling tillsammans med ris, broccoli och yoghurtsås. (Stekt med citron, vitlök och en blandning av lite olika kryddor ur skåpet).

Vi är rasande trevliga.

Riv auberginen och laka ur den med salt på hushållspapper.
Rör ihop med ett ägg eller så, lite mjöl, salt, peppar och vad man vill ha, ex lök, fetaost, kanel, spiskummin etc. Kanske inte allt på en gång.

Sen klattar vi ut dem i stekpanna med lite olivoja och steker gyllenbruna.

Jag äter ju inte men sambon har i veckan fått potatisbullar med rårörda lingon och knaperstekt bacon, pytt i panna på korv, färskpotatis och lök. Idag korv stroganoff (roslagsgrillkorv, creme fraiche, tomatpuré, lök och lite soja) med ris.

Vi rensar kyl och frys. Men sparar lax, torsk, nötfärs och frysta grönsaker.

Om en vecka har jag förhoppningsvis börjat äta mat igen :d

Vi är rasande trevliga.

Rör ihop med ett ägg eller så, lite mjöl, salt, peppar och vad man vill ha, ex lök, fetaost, kanel, spiskummin etc. Kanske inte allt på en gång.

Såsådära gör jag zucchiniplättar ibland minus saltad urlakning. Måste man verkligen göra det med aubergine? Jag steker ibland upp aubergine i olja peppar och vitlök, i skivor - det vätskar sig inte nämnvärt?

Vi är rasande trevliga.

Jag blev också sugen på att komma och hälsa på er... :o jag älskar St Agur och dadlar och kan definitivt ta med något trevligt vin :D

Snabbmat, slängde in färdiga kroketter i ugnen, stekte upp fläslkkotlettter och värmde knorrs nya "steak sauce" och rev ihop lite sallad på romansallad och isberg, pärltomater och strimlade gula paprikor och rödlök.
Men tvi. Köttet var segt som kola, såsen smakade avskyvärt illa och kroketterna var mosiga. :yuck:Åt upp salladen och slängde resten och gjorde istället en betydligt godare mjuk kaka med smak av hjortronsylt och hackad mörk choklad som sköljs ner med te. Så det så.

Efter tre dagar på konferens med hotellfrukost, fikafikafika, rejäla luncher och finmiddag kom jag hem sent och var inte sugen på något alls. Gick till Hemköp för att köpa frukostyoghurten. Kom hem med tre korvar Felix risgrynsgröt så det blir middagen :d Gillar extra mycket att Felix bara har fyra ingredienser, inga konserveringsmedel och annan skit utan bara risgryn, mjölk, salt och socker :up:

Ikväll har jag varit på pressminglet på Bokmässan med ett förmingel på det. På första fick vi bl.a goda italienska kallskurna godbitar, marinerad kronärtskocka, god ost, grissini med kanske kummin i, crostini, svart tapenad och en enormt god baba ghanoush. På den stora festen vankades brasiliansk buffé med grönsakerna, en slemproppsgryta, någon sorts sallad med oidentifierat gryn, starka små korvar, panerad kyckling, en helt underbar flankstek i skivor, en enormt god tomatdip och den mest fantastiska chimichurri någonsin. Ett trevligt sauvignon blanc till.

Jag är rätt nöjd ;)

Dessutom blev jag bjuden på lunch av min konsultchef, lax- och spenatpaj med sallad och en gudomlig blue cheese-dressing!

Ugnsrostad broccoli, ugnsrostade små rödbetor med getost, stekt röd paprika med massor av timjan och rökt paprikapulver, strimlad vitlöksstekt squash och svarta oliver. Helt ok, hade varit ännu bättre med vin istället för vatten till.

Jag har inte ätit så bra på sista tiden. Mycket korv, mycket kött, alternativt något med jättemycket grädde i. Men det blir i alla fall billigare än vanligt. Ikväll blir det konferens och middag på Berns.

Igår fick han kycklingfilé, först stekt sen kokat en stund i lätt créme fraiche med smak av parmesan och vitlök, serverades med tagliatelle.

Kände en liten knorr i magen men den gick över till huvudvärk och illamående :p

PP, sallad, avocado, tomat och gul paprika och rödlök och skaraborgcharks kebabsås på naanbröd. Mjölk i glaset.

Rödbetsbiffar med dijon och färsk basilika, och potatismos med massor av persilja i. En klick cf och hemmagjord äppelchutney till biffarna. Åts på stående fot, nu blir det födelsedagsfirande för en vän :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
658
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 639
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
462
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar