Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kanske att jag njuter lite av att plåga mig själv?
Så jag kan vältra mig i hur synd det är om mig som måste lukta på god mat varje dag?
Att göra kärleksmums veckan innan en sådan operation är avancerat utstuderad självspäkning!

För att vara lite seriös så kan jag tänka mig att det förhåller sig omvänt. Att det kanske är ett sätt för dig att inte behöva släppa allt med mat (det är ju så mycket mer än att bara äta) under pulverperioden. Jag kan bara föreställa mig hur påfrestande jag skulle tycka det var att leva på enbart bantningsdryck.

Akut kris coming up!:nailbiting:

Jag har lovat ordna en buffé(hallå, vad tänkte jag?) åt en kär vän som har anledning att fira men som går på knäna redan. Eftersom jag är ledig helgen det gäller och hen har varit en klippa för mig lovade jag att rycka in. Jag kommer få handräckningshjälp, men får planera och rodda det mesta själv.

Kan ni hjälpa mig att spåna? Jag är ungefär lika härdsmält som min polare just nu efter att ha läst femtusen recept, ungefär.

Det ska vara
-vegetariskt
-så billigt som möjligt
-det mesta ska funka kallt/ljummet
-för 25-30 personer

Arbetsinsatsen ska vara rimlig för en(och en halv) person. Jag kommer kunna förbereda en hel del, men då i mitt hem och min kyl/frys är minimal. Vi kommer sedan vara hemma hos min vän, så det kommer finnas ett vanligt(mindre) kök.

Hittills har jag kommit fram till att det vore trevligt att servera något varmt(det är trots allt höst), en soppa eller en gryta, men då ska det till en som tål att hållas varm.

Det borde finnas ett tema, en röd tråd? Eller? Kanske räcker att allt är gott?:D

den ätande partnern.
Det är inte så att han ber mig att laga mat. Då skulle jag nog inte göra det alls :p
:eek:Jag har funderat över @lil-sis senaste inlägg vem denna "han" är, då det är lite ovanligt formulerat, men jag har antagit att det handlar om ett barn!

Om det gäller en vuxen och en partner känner jag som @Trani:
Aldrig att jag hade ställt mig och lagat mat varje dag som jag inte själv "får" äta
@lil-sis , vilken - jag vet inte vad man ska kalla det - självdisciplin?! du har! :bow:

Jag har lovat ordna en buffé(hallå, vad tänkte jag?) åt en kär vän som har anledning att fira men som går på knäna redan. Eftersom jag är ledig helgen det gäller och hen har varit en klippa för mig lovade jag att rycka in. Jag kommer få handräckningshjälp, men får planera och rodda det mesta själv.

Kan ni hjälpa mig att spåna? Jag är ungefär lika härdsmält som min polare just nu efter att ha läst femtusen recept, ungefär.

Det ska vara
-vegetariskt
-så billigt som möjligt
-för 25-30 personer

Arbetsinsatsen ska vara rimlig för en(och en halv) person. Jag kommer kunna förbereda en hel del, men då i mitt hem och min kyl/frys är minimal. Vi kommer sedan vara hemma hos min vän, så det kommer finnas ett vanligt(mindre) kök.

Hittills har jag kommit fram till att det vore trevligt att servera något varmt(det är trots allt höst), en soppa eller en gryta, men då ska det till en som tål att hållas varm.

Det borde finnas ett tema, en röd tråd? Eller? Kanske räcker att allt är gott?:D

God couscoussallad, röror och bröd? Åt det libanesiska hållet?

Soppa är ljuvligt tycker jag, linssoppa, grönsakssoppor på rotfrukter, goda röror att ha på bröd...

Det ska vara
-vegetariskt
-så billigt som möjligt
-för 25-30 personer

Det går ju att göra mycket med svamp är min spontana idé samt att titta mot Mellanöstern, de har mycket gott och vegetariskt.

God couscoussallad, röror och bröd? Åt det libanesiska hållet?

Soppa är ljuvligt tycker jag, linssoppa, grönsakssoppor på rotfrukter, goda röror att ha på bröd...

Ja, det är något sådant jag tänker mig. Soppa(kikärts-? Grön ärt-? Lins-?) som tål att hållas varm, eventuella sopp-piff-grejor(sånt som inte tål att kokas med och sånt som det underlättar för eventuella allergiker om vi har bredvid), riktigt gott bröd, lite röror, en grönsallad och en lite matigare med bulgur- eller couscousbas.

Röror; hoummus(kaka på kaka om jag gör den spanska kikärtssoppan), spansk mandelsås, baba ganouch, m'hammara(eller hur det nu stavas), en yoghurtsås, vad mer?

Är det någon av er som har något riktigt kick ass-recept på en vegetarisk soppa, löjligt god sallad eller en fantastisk röra?

Om allergi är ett problem, så kan ju morotssoppa vara lösningen? Budgetvänligt också. Yoghurtröror att klicka i, flera olika, tex saffran, harissa, ingefära, pepparrot.

Rostade pumpakärnor och andra frön, blandade eller var för sig med olika kryddning.

Krutonger på olika sorters bröd.

Goda kuvertbröd och tillbehör till dem: tapenade tex. Färskost.

Om allergi är ett problem, så kan ju morotssoppa vara lösningen? Budgetvänligt också. Yoghurtröror att klicka i, flera olika, tex saffran, harissa, ingefära, pepparrot.

Rostade pumpakärnor och andra frön, blandade eller var för sig med olika kryddning.

Krutonger på olika sorters bröd.

Goda kuvertbröd och tillbehör till dem: tapenade tex. Färskost.
Beträffande allergier har jag inte fått några direktiv, men jag tänker att det inte skadar att ha tex mejeriprodukter bredvid där det går och utesluta nötter till förmån för frön.

Morotssoppa är trevligt, brukar du göra någon särskild variant?

Nej, jag tager vad jag haver. Förutom morötter, grovt rivna, så lök, rivet äpple, gärna rivet apelsinskal, och gärna spiskummin.

Morotssoppa med ingefära, chili och apelsin, kan det vara något?

Och tack, @Petruska , ditt förslag ser så enkelt och sammanhållet ut. Min hjärna snurrar på högvarv runt all världens kök.

Morotssoppa och bredvid den krutonger, fröer och yoghurtklet.

Ett riktigt gott bröd köper jag hos stenugnsbageriet, men kanske ska jag sno ihop någon form av kuvertbröd/brytbröd också?

Röror till bröd skulle kunna vara en tapenade, hoummus, hemgjord pesto och så smör och en riktigt god hårdost.

För mig känns det som väldigt lite grönt så långt... Sallad på kokta rödbetor, fröer, rödlök och getost, kanske? Och en stor bladsallad.

@Koltrast: Jag spinner vidare på @Petruskas idé med pumpafrön: Det är ju höst så du kanske kan får tag på pumpa? Pumpasoppa är ju jättegott, jag brukar göra på butternutpumpa :d Eller något annat med pumpa? Ugnsbakade grönsaker där en av dem är pumpa?

Inte grön, visserligen, men det saknas ju inte grönsaker i morotssoppan. Ditt kryddförslag är utmärkt! Jag tycker ibland att det blir lite sött, och då tycker jag att lite, lite spiskummin motverkar det. Men det märker du. Rostar du spiskumminet blir smaken rundare.

Partner tipsar om lite tamarind också.

Rostad grönkål/annan kål som chips vid välkomstdrycken, kanske? Blir ju grönt.

Och grön dessert. Äppelsäsong. Och lingonsäsong!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
663
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 644
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
473
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross