Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
En elev pratade om ris, kyckling och currysås idag och jag blev väldigt inspirerad och gjorde en variant. Fräste vanlig gul burkcurry och lite chipotlepulver och hade i lök och vitlök. Sen lite champinjonbitar, kycklingstrimlor, en bit fetaost och cf. Ris till. Och tomater och babyspenat. Gott!

La vida city-loca. Utspritt under dagen har jag bälgat jag i mig tre chailatte och ätit sushi (yama), rökt ren och pepparrot &dillsmör på surdegsbröd, kräftstjärtar på skagen och surdegsbröd, men nu ikväll så blir det rester på gårdagens fetaost/oliv-paj som bliv riktigt god, men som jag hoppas är fastare och mer sammanhållen idag, det brukar ju vara så att paj blir godare och fastare efter att den stått till sig någon natt i kylen.

Insåg ganska sent att situationen krävde att jag lagade middag. Det blev Den koppärriga kärringens tofu med glasnudlar och sesamstekt spenat vid sidan. Ganska trösterikt på det där sättet som kinesisk mat kan vara ibland.

Funderar för övrigt på om jag ska stoppa in en blivande pulled pork ugnen över natten. Känner att hösten kommer med drömmar om helt annan mat än den jag ätit under sommaren. Mer kryddor, längre koktider, lite tyngre och varmare, på något sätt.

Minns att jag läste ett skämt om en långkoksbuffé häromåret. Önskar lite att det fanns någon långkoksbuffé i verkligheten, som någon annan än jag hade lagat.

Gårkvällens middag blev hemmagjord sushi i stora mängder :d vitt bubbel till det, och efteråt Kettlechipsen med balsamicosmak, en liten kopp förra årets Blossaglögg (:o) och CL på TV. Utmärkt onsdagskväll!

Insåg ganska sent att situationen krävde att jag lagade middag. Det blev Den koppärriga kärringens tofu med glasnudlar och sesamstekt spenat vid sidan. Ganska trösterikt på det där sättet som kinesisk mat kan vara ibland.

Det är den enda kinesiska mat jag gillat! Hur gör du? Googlat ma po tofu till förbannelse men det verkar så... Svårt på något sätt.

Det är den enda kinesiska mat jag gillat! Hur gör du? Googlat ma po tofu till förbannelse men det verkar så... Svårt på något sätt.
http://lmgtfy.com/?q=ma po doufu recept

Jag gjorde den en gång genom recept ur buffé-tidningen, minus slemproppspastan. Det skrevs om den där grytan (och "pepparbondens doufo"?) här i tråden så jag provade, och det svåra var väl att inte röra sönder tofun och få rätt nivå av svårstavade pepparn. Det var för övrigt sista gången jag åt tofu, då det då blev en bekräftelse på det jag liksom fått för mig - att jag får ont i magen av tofu. Det fick jag med besked efter den koppärriga kärringen. :(

Jag har den kokbok som det här receptet är hämtat ur: http://www.tasteline.com/Recept/Kopparriga_karringens_tofu_-_Ma_po_doufu

Man får tips för tofuns hållbarhet där, den där kokningen av tofun som beskrivs, gör stor nytta.

Jag hade inget risvin, tog en mindre skvätt risvinäger istället och det blev gott.

I gar kvall blev det ett experiment till middag igen. Jag hade kyckling brost som jag stekte och till det angade jag lite broccoli och blomkal. Nar de var mjuka mixade jag det hela med lite salt, peppar, farska kryddor (basil och rosemary) fran fonsterkarmen och lite chevre. Det blev MUMS!

Jag fick en ekolåda innehållande:

Gul lök (Sverige)
Blomkål (Sverige)
Rödbetor (Sverige)
Majs (Sverige)
Mangold (Sverige)
Morötter (Sverige)
Blekselleri (Sverige)
Palmkål (Sverige)

och en dito svensk grönkål.

Vad skulle ni göra? Har en ruskigt bra utbud hemma av diverse, så alla förslag välkomna, utom lätt förvällda grönsaker med lite salt, peppar och smör. Här rockas det med kryddor, ju mer desto roligare.

Pulled pork, jag kokade ihop spadet till en sås, rostad grönkål, surkål och så för första gången gjorde jag cole slaw. Om man tar mycket mindre av majonnäsen och mycket mer av allt annat, så blir det faktiskt riktigt gott. Surdegsbröd till också, och öl.

Svartpeppar och vitlöks-helrostad fläskytterfilé, gratäng på potatis och sötpotatis, parmesan och svarta sara, örtsmör och rosabandet-grönsallad från ica (jag lipar varje gång jag ser veckans reklamfilm), och så drack jag förstås mjölk till maten, men vin efter maten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
663
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
488
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.