Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
25-30 pers är rätt många. Mycket mat att laga i ett vanligt kök. Och tofu är lite halvdyrt. Jag skulle akta mig för att vara överambitiös.

25-30 pers är rätt många. Mycket mat att laga i ett vanligt kök. Och tofu är lite halvdyrt. Jag skulle akta mig för att vara överambitiös.

Jag skulle göra två eller tre soppor, en linssoppa med hetta, en tomatsoppa och en morotssoppa. Då kan man klara sig med normala grytor och det finns lite att välja på.

Gårkvällens middag, bjöd en vän på wok med morot, vitkål, broccoli, mangold, ingefära, citrongräs, chili, massa färsk koriander och röd curry. Vi kom på den briljanta idén (:p) att lägga woken i tortillas ihop med färsk mynta, tunt ringlad hoi sin och hackade cashewnötter. Kändes lite vietnamesiskt - mexikant crossover cooking :laugh: Blev riktigt gott! Vitt vin till.

Nu har jag en paj i ugnen med fyllningen mangold, champinjoner, broccoli och västerbottenost. Ska bli veckans matlådor.

@Koltrast: Jag spinner vidare på @Petruskas idé med pumpafrön: Det är ju höst så du kanske kan får tag på pumpa? Pumpasoppa är ju jättegott, jag brukar göra på butternutpumpa :d Eller något annat med pumpa? Ugnsbakade grönsaker där en av dem är pumpa?
Pumparöra/-mos är riktigt gott! Ugnsbakad butternutpumpa stötes med olivolja, salt och peppar. Lite örter och vitlök så har man en god röra att bre på bröd. @Koltrast

Idag fick han rester och nu är det slut på matlagandet.

Han får äta middag på vägen hem på måndag och tisdag och på onsdag ska han äta hemmagjord pizza medan jag yrar runt på sjukhuset!

Jag gjorde matlådor av det som blev kvar av gårdagens kött (som han inte åt upp). Det är väldigt små portioner :rofl:

Ställde en lammgryta på spisen igår efter lunch som fått puttra lite försiktigt fram till nu. Ska snart hugga in :)

Innehåller lamm (no shit) potatis, morötter, champinjoner, rotselleri och palsternacka. Köttet är riktigt fint nu vill jag lova.

Kylskåpsrensningsmiddag inför en skåneresa vilket innebar: 1. rivna morötter med keso och vinägrett, 2. rivna morötter med gröna linser, hackad rödlök, persilja och turkisk yoghurt, 3. ugnsgrillade champinjoner med vitlök och persilja (+ för mycket smör), 4. råstekt potatis, samt 5. något glas rödvin.

Kanske inte en kombination jag skulle gjort i vanliga fall men väldigt gott alltihopa.

Jag gjorde gratäng ikväll.

Quornfärs, polenta, hackad spenat, broccoli och lite kryddor i en form, på med grädde och in i ugnen. När det blivit tillagat hällde jag på mer grädde och riven ost uppepå, fick stå en stund till.

Har även ätit skivade äpplen tillagade i ugn med smält smör, socker och grädde i en sky över. Glass till det!

Jag har haft gaster har over helgen sa jag har lagat mat. lol Fredag blev det lax (vild, sockeye) pa en badd av art puree med en citron sas ... Pa Lordag blev det New York Strip Steak med en svamp och vin sas och ort potatis sallad med oliv olje/citron dressing ... Pa Sondag gjorde jag fylld kyckling brost med fikon och gorgonzola med en balsamic/honung reduction sas serverat med rostade rodbettor over ruccola med en gorgonzola citron (igen!) vinaigrette.

Jag jobbar på hipstergejen (är ju bukes hipsterorakel). Ska äta piffiga färdiga maträtter utan tillsatser från svindyra ekorekohipsterbutiken i närheten. De är så hippa att svensk fläckig prickig fallfrukt kostar 55kr/kilot.
Sug på den ni.

Efterrätt blir likaledes apdyr glass från ovan nämnda butik.

Ska givetvis handla iförd sambons cooooooola oversize (kräks) kavaj. Käckt, sådär.

(Ja, jag har fått ett presentkort...)

@Hyacinth: Halvrutten frukt för 55kr/kg?! O_o Då skulle jag hellre ge mig iväg och palla :p

Här är det Världens matmarknad i Falun, 15 olika länder med diverse specialiteter. Mycket godsaker men jag är stolt över att jag INTE köpte något som kan tas för efterrätt. Däremot blev det blandade oliver och fylld småpaprika (paprikan åt partnern) från Spanien samt en supergod cheddar från England.

Du är en verklig förebild, @Hyacinth. Ditt inlägg inspirerar mig att inför kvällens morotssoppa gå och köpa morötter i blandade färger - du vet, lila, vita, gula, förutom de vanliga orange. Ekologiskt odlade, givetvis. Tycker att det är det minsta jag kan göra för hipsterkulturen så här på en tisdag.

Jag jobbar på hipstergejen (är ju bukes hipsterorakel). Ska äta piffiga färdiga maträtter utan tillsatser från svindyra ekorekohipsterbutiken i närheten. De är så hippa att svensk fläckig prickig fallfrukt kostar 55kr/kilot.
Sug på den ni.

Efterrätt blir likaledes apdyr glass från ovan nämnda butik.

Ska givetvis handla iförd sambons cooooooola oversize (kräks) kavaj. Käckt, sådär.

(Ja, jag har fått ett presentkort...)

Fallfrukt för 55:-/kg? Vet du, bor du i stockholmsområdet är du välkommen att plocka fläckiga ickefallande äpplen gratis för jag lär inte använda dem mer än till mellis åt tösen så det blir en del spill. Naturligtvis eko. Du får skicka PM isf.

Idag kom han hem så tidigt så han fick bacon, potatisbullar och rårörda lingon igen, jag är ju lite blödig :p

Snart får jag äta soppor iaf, RIKTIGA soppor :d

Fallfrukt för 55:-/kg? Vet du, bor du i stockholmsområdet är du välkommen att plocka fläckiga ickefallande äpplen gratis för jag lär inte använda dem mer än till mellis åt tösen så det blir en del spill. Naturligtvis eko. Du får skicka PM isf.

Jaaaa! Mer än gärna om du inte bor i en allt för läskig förort;)

Du är en verklig förebild, @Hyacinth. Ditt inlägg inspirerar mig att inför kvällens morotssoppa gå och köpa morötter i blandade färger - du vet, lila, vita, gula, förutom de vanliga orange. Ekologiskt odlade, givetvis. Tycker att det är det minsta jag kan göra för hipsterkulturen så här på en tisdag.

Håll fanan högt kamrat! Undrar över vilken fär soppan får. Lila är lite vanskligt, sade hon som lade rödbetor i sin thaisoppa.

Håll fanan högt kamrat! Undrar över vilken fär soppan får. Lila är lite vanskligt, sade hon som lade rödbetor i sin thaisoppa.
Jag har nu ställt den att koka en halvtimme under lock och bestämt mig för att inte tjuvtitta på färgen under tiden.

Den smutslila fanan kommer högst troligt att stolt vaja över spisen!

Har just stoppat in en paj i ugnen med fyllning av färsk babyspenat, svarta halvade oliver, ett par bitade soltorkade tomater, ½ strimlad purjo, och en bytta rosépepparoljemarinerd fetaost, med skivade tomater och riven ost blandat med en bytta creme fraiche med någon smak på, tror det var scharlottenlök och vitt vin.
Det kan gå hur som helst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
663
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
486
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Löpcykel
  • Målbilder för trubbnosar.