Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vet inte riktigt vad jag hade gjort, men min partner hade gjort nån sorts indiskaktig curry, företrädesvis på blomkål, morötter, blekselleri och någon av kålsorterna och/eller mangold. Därutöver lökpakora och rödbetskofta.

Jag fick en ekolåda innehållande:

Gul lök (Sverige)
Blomkål (Sverige)
Rödbetor (Sverige)
Majs (Sverige)
Mangold (Sverige)
Morötter (Sverige)
Blekselleri (Sverige)
Palmkål (Sverige)

och en dito svensk grönkål.

Vad skulle ni göra? Har en ruskigt bra utbud hemma av diverse, så alla förslag välkomna, utom lätt förvällda grönsaker med lite salt, peppar och smör. Här rockas det med kryddor, ju mer desto roligare.

Den här rödbetschilisoppan åt jag häromdagen hos en vän som hade den som dagens soppa på sin restaurang:
http://www.tasteline.com/Recept/Rodbetssoppa_med_ingefara__citron_och_chili
Den var dekorerad med riven morot och ärtskott. Mycket mycket god soppa!

Blomkålen skivar du i plattor, gratinerar i ugnen med olja parmesan och flingsalt.

Mangold, stek tillsammans med rikligt riven vitlök, i smör. Nomnomnom som tillbehör. Jag har haft trädgårdslandet fullt av mangold! Användbart till mycket, kan ätas naturellt, kokt, stuvad, fräst. Kan ochså funka i paj tillsammans med fetaost eller getost för all del om man gillar det, och något innovativt som jättekapris, peparrot och havskräftstjärtar i paj. Ibland är mangolden smakrik själv, det beror på vilken sort du har. Den finns i stort spann av färgnyanser från mörk matt grön till saffransgul med grönt däremellan.

Blekselleri är för mig huvudingrediens i jambalaya, den amerikanska varianten av europas paella. Googla, det finns nog miljoner olika recept.

Palmkål är inte det är samma sak som svartkål? Det har jag köpt på påse på ica, och använt som grönkål.

Vad du kan gora med blomkalen @Hyacinth ar en puree.

Jag gjorde den godaste blomkals puree i varldshistorien i kvall.:d (Eller sa var jag bara extra hungrig:p) Jag angade en 1/2 blomkal, nar den var mjuk la jag den i en bunke tillsammans med ett par vitloks klyftor, ett par matskedar tahini, en rejal "klutt" (Jag haller i handen och oser i det som kanns bra, lol) 4 sorters peppar och salt och sedan tog jag min stavmixer och pureeade det hela. Otroligt gott!

Potatisgratäng med morot och purjolök, kidneybönor, små tomater, fetaost och kokt broccoli.
Ingefärspäron och vispgrädde.

Idag lagar jag världens mystiskaste köttfärssås. Upptäckte när jag tog fram köttfärsen att jag råkat få med mig blandfärs hem, skit samma, sedan lyckades jag hälla på för mycket tomatsås och pure så det överväldigade allt. Smakade och det var bitter tomatsmak. Hällde i ketchup och lite söt chilisås. Fortfarande för starkt och inget mjölkaktigt hemma för att mildra smaken. Hittade tillslut en mozzarela ost som jag hällt i (plus spad), får se hur det smakar tillslut :d

Uppdatering: Såsen blev ganska okej med spaghetti och massor av parmesan. Inte världens bästa smakupplevelse men den gick ner.

Hemlagad pizza med fikon, rökt ost och ruccola. Torrt och aptrist.
Rökt ost - den där runda med brunt vax? Hyvlar eller river du den då? Eller är det en färdigriven? Jag har letat efter riven rökt ost men inte hittat det här. Jag köpte det i Frankrike, där fanns det såklart eftersom det är cheesehomeland...om det finns här blir jag lycklig!

Rökt ost - den där runda med brunt vax? Hyvlar eller river du den då? Eller är det en färdigriven? Jag har letat efter riven rökt ost men inte hittat det här. Jag köpte det i Frankrike, där fanns det såklart eftersom det är cheesehomeland...om det finns här blir jag lycklig!

Särbon köper den på den minimala närmaste Ica-butiken (och när jag säger minimal menar jag det!).

Ja, men den finns ju i varenda ostdisk, det vet jag ju. Det var riven rökt jag undrade om hen använde och om det fanns och köpa eller om det var den här vanliga med brunt vax.

Sorry, jag var lite upptagen med annat samtigt med att jag svarade så det blev lite mycket. Vi håller på att torka älgkött :D

Den med brunt vax. Jag varken hyvlar eller river, jag skär små bitar jag lägger på. Jag gillar inte pizza med tomat, så jag lägger bara allt jag vill ha direkt på degen. Den brukar bli god, men jag brukar ha lite mer på den. Massa kryddgrönt hjälpte inte igår.

Jag åt middag på Dubbel dubbel igår. Någon i tråden har tipsat om den förut, men jag har glömt vem.

OJ, så gott det var! Jag tog in blandade dim sum-rätter och åt tills jag storknade. En av de bästa kinesiska måltiderna jag någonsin ätit, hästlängder bättre än den trista maten i Hongkong.

Och inte alls särskilt dyrt. Två personer åt sig proppmätta på jättegod mat och drack två öl var och den gemensamma notan gick på mindre än 700.

Den med brunt vax. Jag varken hyvlar eller river, jag skär små bitar jag lägger på. Jag gillar inte pizza med tomat, så jag lägger bara allt jag vill ha direkt på degen. Den brukar bli god, men jag brukar ha lite mer på den. Massa kryddgrönt hjälpte inte igår.
Aha, det var den alltså. Ja, den osten är ju ganska torr så den krämar nog inte till pizzan så vidare mycket. Men jag kan absolut tänka mig att den är god att ha utöver annan ost som smaksättare.

Hemlagade köttbullar, kokt potatis och gräddsås på stekskyn med svartvinbärsgelé i och lingon och pressgurka till på tallriken. Mjölk i glasen såklart.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
665
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
498
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30