Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wow...fantastisk middag ikväll! :

Kallade den för varm höstsallad med Dinkelcapelli :D :d
Så.jäkla.god!! :love:

wpid-20141005_180937.jpg

Idag blir det hummer :d Den har varit fryst så vi ska inte äta den rakt av men jag vet inte vad särbon tänkte hitta på med den så det blir en överrraskning :)

Någon dag blir det Coq au vin, en av svärmors kycklingar hade fel kön (eller rätt då, beroende på hur man ser det :D).

Jag har gjort någon form av gulasch, men med massor av grönsaker i. Den står snällt och puttrar, ska ätas imorgon tror jag. Jag äter rester av pizzan från igår, nu upphottad med färska fikon och gorgonzola. Kalasgott!

Gjorde en paj igår. Med salladslök, sparris, sockerärter, spenat och varmrökt lax. Äggstanning med cf och sjuka mängder parmesanost. Löjligt gott. Och räcker hur länge som helst eftersom jag liksom bara är en person :)

Har ingen matlust, eller tid att laga mat. Hällde upp salladen, började plocka och äta för hand och bliv proppmätt. Nästa matstopp på odefinierad tid under natten, brukar inte äta mer än någon yoghurt då kanske.

Om jag kommer mig ivag till en lamplig affar i dag sa blir det i allafall ingredienser for en Marrocansk gryta. I morse var det riktigt kallt med vara matt matt (runt 15*C vid 8 tiden) och en mustig gryta skulle kannas ratt bra. Annars far jag trolla med knana igen ... men alltid finns det nagot jag kan gora nagot av. :p

Igår fick jag mammas köttfärssås. Behövdes pga ynklig efter en veckas sömnbrist. Har inte sovit inatt heller, men på någon vänster så livade den där tallriken tydligen upp mig för jag mår så mycket bättre idag.

Om någon timme får jag dessutom mammas kycklinggryta i matlådan, så vem vet vad jag kan tänkas hitta på i eftermiddag...! ;)

Jag gick loss i thaibutiken, kom hem med massa grönsaker och måste googla hur de används och tillagas... Currypastor och massa annat kul fick också följa med. Ikväll blir det således thaisoppa med pak wan pa (roliga gröna grejer som ser ut som ogräs eller ankmat), diverse små tokiga svampar, vattenspenat (som jag älskar innerligt efter en Vietnamresa) och annat kul.

@whwycd din sallad får det verkligen att vattnas i munnen, ser förbaskat gott ut!

Till min stora förtjusning har det öppnat en butik med alla möjliga sorters viltkött mycket (mycket!) nära mitt hem, så nu har jag levt på älgfärs sedan i söndags. Älgwallenbergare med potatismos, grädd- och sherrystuvade trattkantareller + vaxbönor, och nu senast halloumispäckade älgfärsbiffar med stekta körsbärstomater, pasta och tomatpesto.

Nästa projekt blir vildsvin. Men det får vänta någon vecka till, nu åter till vegetarisk kost ett tag. Till exempel en höstsallad a la whwycd! Och lite goda soppor. :d

Pasta med trattkantareller, purjo, vitlök och chili. Rosé till eftersom trattisarna förtjänar det!

Har bunkrat upp ett rejält lager trattkantareller som lär räcka gott hela vintern => NÖJD! :D

@whwycd din sallad får det verkligen att vattnas i munnen, ser förbaskat gott ut!

Till min stora förtjusning har det öppnat en butik med alla möjliga sorters viltkött mycket (mycket!) nära mitt hem, så nu har jag levt på älgfärs sedan i söndags. Älgwallenbergare med potatismos, grädd- och sherrystuvade trattkantareller + vaxbönor, och nu senast halloumispäckade älgfärsbiffar med stekta körsbärstomater, pasta och tomatpesto.

Nästa projekt blir vildsvin. Men det får vänta någon vecka till, nu åter till vegetarisk kost ett tag. Till exempel en höstsallad a la whwycd! Och lite goda soppor. :d

Ja!

Sopprecept!

:love:

Det bästa är att jag kan intyga att den var precis så god! :d :love: (och ÄNNU bättre - jag har sparat "receptet" så jag kan göra den igen!! :love: )

Ikväll blev det en liten "man tager vad man haver" med någon form av veg. "kyckling"substitut som hade legat i frysfacket och tinat (jag hade glömt bort dem, annars brukar det inte vara några större problem att köpa hem små förpackningar med fryst) så de var inte jätteroliga (dock inget fel på dem som så) stekte på dem tillsammans med strimlad vitkål (jag har ett halvt vitkålshuvud kvar som jag måste använda så...) till det CF med schalottenlök, senap och vitt vin...hällde i lite extra senap med mango & habanero, så smaken var det inget större fel på heller.
Lökpulver (i brist på riktig lök) dragon, pepper & roasted garlic krydda och så insåg jag att det såg rätt tråkigt ut ändå så jag hade i inlagd paprika, paprika"pasta" och så det som var kvar av polka/gulbetorna.

Till det Capelli.

MEN till det som nu är kvar blir det istället ris/linser/frysta grönsaker. Tror det blir både godare och "trevligare". Kanske drar jag i lite tabasco också för att öka styrkan i det men...det återstår att se :D

Absolut inga stilpoäng och inte heller superpoäng i smak, men helt ok :)

Igår fick jag stekt lax, pressad potatis, bouchons muqueux verts och kall romsås. Ljuvligt gott med ett glas vitt Fair + Square.

Tog lite av de överblivna potatisarna och rörde ihop med pesto och riven ost, det blir tilllbehör till dagens lunch som är en sorts köttfärslimpa med BURKSVAMP :love::love::love::love::love::love:

Igår åt jag laxsida som stekts i ugnen med teriyakisås uppepå, basmatiris och en massa grönsaker (vitkål, paprika, broccoli, morot) som wokats med soja och sesamolja.
Gott!

Här har det blivit varm macka med ost, äpple och senap som stektes i smör i stekpannan. Ena dagen drack jag te till och andra dagen varma koppens ost och broccolisoppa. Provar ny medicin som gör att jag tappat aptiten vilket är lite träligt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
665
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 649
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
498
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30