Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
I gar kvall gjorde jag en super god squash/sotpotatis/morot Marocansk gryta. Ljuvliga smaker och precis lagom efter en lang dag malande ute i solen.

Blev ingen tupp idag, reparationen av grävaren drog ut på tiden. Så, tuppen får leva en dag till och vi äter avancerad kylskåpsrensning idag (med lite tillskott från frysen).

Bongs kyckling- och svampsoppa uttunnad med ett par deciliter laktosfri mjölk.

:d

Har hur många portioner som helst av tetran som var på 755ml.

Potatis- och rödbetsrösti, getost utblandad med lite grekisk yoghurt och lingonsylt som tillbehör. Rostad broccoli bredvid för att undvika skörbjugg. Helt ok vardagsmiddag när höstmörkret är här.

Jag gjorde det. Blev bra.

Liten efterrätt, hemlagad vaniljglass med tahitivanilj (tydligen viktigt) och mandelkrokantkross.

Och vin

Har en intensiv romans just nu med keldas thaisoppa. Med havskräftstjärtar och den mest tidsödande ingrediensen - strimlad röd paprika. SÅ gott. :love: :d

Jag lever på yoghurt just nu. Det glider lätt.

Funderar på vad jag ska göra med sambons kyckling. Har kokat buljong till mig själv och rensat fram det kött han äter (petig) och fördelat resten till hundarna.

Men nu då?

Total idétorka...

Ikväll kokar jag chili! 1,5 kg hängmörat, kravmärkt skånskt ekokött, högrev. Så jäkla fint det bara kan bli! Fyra timmar har den puttrat nu, stände nyss av spisen så grytan får vila på balkongen över natten och värmas imorgon kväll. Dock blev kvällens middag tomatsmörgås med basilika, och äggsmörgås och Arlas mangoyoghurt. Chilin är nämligen till imorgon när jag ska bjuda tre vänner på middag. Men jag har tjuvnallat lite och den är kalasgod :d

På ben och "rester" av köttet blev det buljong. Är dock inte jättenöjd efter provsmakning, trodde det skulle smaka mycket mer. Men den duger nog som soppbas.

Äntligen! Och då syftar jag inte på utdelningen av Nobelpriset i litteratur, utan på att jag äntligen har kommit mig för att tillaga potatispizzan a la @Myrten. Den blev lövtunn och mycket smaskig. Perfekt fredagsaftonsmat, inga chips behövs efter detta. Tack för tipset! :up:

Plockmat; bruschetta med riven tomat och lök, fikonmarmelad på brie som stått i ugnen, lufttorkad spansk skinka, friterad chili med tapenade, jumbokapris, rökta laxfenor med aioli, pepparrostad aubergine, och färska fikon och rostade salta solrosfrön, samt ett glas cava och vatten.

Vegetarisk burgare med hembakt bröd och klyftpotatis, snabbsurkål, ättiksgurka, röd och gul tomat, isbergssallat och chilidressing.
Äppelkaka och vaniljsås.

Just nu får ingen titta in i mitt kök. För jag har legat i sängen och haft feber och ont i halsen hela veckan och verkligen inte orkat diska. Så det ser helt katastrofiskt ut där. I de fallen jag har ätit har det främst varit te. Och yoghurt. Hoppas orka röja upp lite både här och där under morgondagen.

Jag har köpt jumbolökar, bara för att de var groteskt stora och snygga.
Vad kan jag göra med dem så storleken så att säga kommer till sinn rätt? Det enda jag hittat är blooming onions, vetetusan om det är min grej.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
669
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30