Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Soppa på torsk, lax, morot, potatis, fänkål, gul lök, vitlök, buljong, apelsin och kryddat med saffran, timjan, vitpeppar, salt och basilika.

Skippar timjan och basilika nästa gång.

Sambon får päronpaj med smultäcke (smör vetemjöl kokosflingor havregryn socker kanel kardemumma) till efterrätt.

Tomatbaserad kikärtssoppa med spiskummin, chili, sesamfrön och färsk basilika. Morots- och squashstrimlor frästa med sesamfrön och vitlök i som topping. Gott och värmande!

Sojastrimlor, finstrimlad vitkål, purjolök och morötter stekta med chili, ingefära och koriander och annat jox. Hyfsat gott men trist. Tursamt nog har jag chokladmuffins i skafferiet som jag kan komplettera med.

I kvall gjorde jag blomkals pure och flask file med sauteed radisor. Nar sonen smakade pa blomkalen var hans kommentar att han glomt hur gott det ar. :) Jag gor den som hummus, minus oliv oljan eftersom blomkalen ar sa "los" som den ar aven om jag angar den.
Radisorna ... well ... stekta ett par minuter i olja och smor, rejalt med salt och peppar och in i ugnen for 8-10 minuter. Himmelskt gott!

Ikväll gör jag en pizza, inspirerad av provsmakning i en affär. Milanosalami, bacon, ruccola, marinerad feta, riven mozzarella och efter gräddning rå rödlök och okokta krispiga finklippta sockerärtor ovanpå.

Ikväll gör jag en pizza, inspirerad av provsmakning i en affär. Milanosalami, bacon, ruccola, marinerad feta, riven mozzarella och efter gräddning rå rödlök och okokta krispiga finklippta sockerärtor ovanpå.

Oj, vad jag blev sugen på att göra pizza nu. Det låter riktigt gott!

Här har det mest blivit livräddar-plockmat i form av avokado, makrill i tomatsås, råa morötter, mandlar och sånt de senaste dagarna. Imorgon är jag dock lovad bönbiffar med ratatouille och rotselleripuré samt tarte tatin till efterrätt. Jag längtar så!:D Ska bara kämpa mig igenom morgondagen och ett par jobbiga möten först.

Köttfärssoppa på nötfärs, morot, lök, potatis, paprika, buljong och en slatt créme fraiche.

Jag äter någon mixad variant.

Sambon tar nog en grovknäcke med ost till.

Jag var och handlade med sonen idag och vi hamnade vid ett provkök i mataffären... sonen tyckte det var så gott att han "tvingade" mig att laga det :p.
Det var grekiska stora köttbullar med fetaost i och lagda i tomatsås, vi hade ris och sallad till - supergott blev det :d.

Jag gjorde linssoppa igår, den ska vi äta idag.
Massor av korianderfrön, kalonji, bockhornsklöver, kanel och chili, ingefära, tomater mm och lite linser. En yoghurtröra med apelsin som topping och gott bröd till.

Jag var och handlade med sonen idag och vi hamnade vid ett provkök i mataffären... sonen tyckte det var så gott att han "tvingade" mig att laga det :p.
Det var grekiska stora köttbullar med fetaost i och lagda i tomatsås, vi hade ris och sallad till - supergott blev det :d.

Det är grymt gott!

Vi fick ungefär sådana hos dietisten innan operationen och jag har lagat det flera gånger efter och är det första jag ska äta när jag kan äta vanlig mat igen :d :love:

Jag gjorde linssoppa igår, den ska vi äta idag.
Massor av korianderfrön, kalonji, bockhornsklöver, kanel och chili, ingefära, tomater mm och lite linser. En yoghurtröra med apelsin som topping och gott bröd till.
Ååå vad sur jag blir på att linser slemproppar hör till de saker jag inte ska äta. Det låter så gott! :mad:
Jag var f.ö tvungen att googla på kalonji. Never heard of before, ja ordet alltså.

kalonji, bockhornsklöver,

Två av mina absoluta favoritkryddor! Min partner säger ibland att jag luktar bockhornsklöver flera dagar efter att jag har ätit det. Han tror att det utsöndras genom huden.

I övrigt råder misär på matlagningens område i mitt liv. Hankar mig fram på fika på jobbet, rätt trista överlevnadsluncher och en och annan kvällssmörgås.

Igår åt jag sen och stadig lunch bestående av ost- och skinkpaj och sallad med en helt fantastisk blue cheese-dressing, så jag behövde då rakt ingen middag. Var fortfarande proppmätt framåt halv nio!

Imorse fick jag hotellfrukost, inte den bästa jag har kommit över men brödet var väldigt gott.

Soppan blev riktigt riktigt god :d Så jag lever på den i ett par dagar till. Det kan ju inte skada, alla proteiner jag får i mig är bra. Och den är lika god mixad till smulor som när man kan äta den som folk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
675
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
511
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höstföräldrar 2023
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Textiltvätt/mattvätt?