Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Ni som är riktiga matexperter, kan ni snälla förklara en grej för mig? Särskilt @Hyacinth , @honung och @Petruska har väl koll på spanska köket? Detta kanske är en dum fråga men jag bara fattar inte, är langostinos och jätteräkor samma sak? Jag har googlat men får mest upp träffar för vad man kallar langostinos i USA (och ärligt talat begriper jag inte mer för det, mest för att det slog mig att jag inte vet vad den korrekta termen för jätteräkor är på engelska). Jag vill ju inte äta jätteräkor/tigerräkor/vad det nu heter men här finns ju langostinos överallt; på sushiställena (där man inte får ett vettigt svar om ursprung), mataffären (ursprung Madagaskar och Ecuador på vår lokala lilla affär) och i restaurangerna. Och jag försöker fråga folk varifrån langostinos egentligen kommer och får massa olika svar.
Är det nån som kan reda ut detta?
I fredags testade jag findus dumplings, de var ok. Jag gillade inte såsen som hörde till så jag tror jag får göra egen nästa gång (har hälften kvar).
Igår vart det bara vaniljkvarg med äpple och pauluns kardemumma och mullbärsgranola.
Idag ryckte jag upp mig och då blev det kokt potatis, veggobullar samt bitar, gräddsås, sönderkokta frysta grönsaker (de fick koka med potatisen på slutet men potatisen ville aldrig bli klar) och aroniagele. Kändes väldigt retro.
Aha. Ja, när jag säger "stora räkor" på spanska blir jag rättad, och just ordet langostinos tror jag kommer från ordet för hummer. Men ett annat ord för scampi är langoustine så det kanske är samma sak? Vad är scampi?Redigerat******
Jag undviker scampi och tigerräkor, langostinos har jag för mig fiskas i Atlanten och är ok. Sätter möjligen en gammal, inte omtyckt faster på att jag har rätt. Jag tror langostinon är mer jämförbar med havskräfta och hummer än räka?
Aha. Ja, när jag säger "stora räkor" på spanska blir jag rättad, och just ordet langostinos tror jag kommer från ordet för hummer. Men ett annat ord för scampi är langoustine så det kanske är samma sak? Vad är scampi?
Shit, jag har verkligen noll koll. Vill bara vara säker på vad jag kan och inte kan äta.
Ja, förvirringen är total här. Och ja precis, det är alltså uslingarna som sabbar mangroveträsken som jag vill undvika.Jag trodde scampi och tigerräkor är samma sak. Såna där uslingar som odlas och sabbar mangroveträsk.
Rena djungeln.
Langostinos är stora räkor. Fiskas i Atlanten och tror de fiskas i medelhavet också. Finns gott om dem så de ska vara okej att äta, till skillnad från scampi/tigerräkor.Redigerat******
Jag undviker scampi och tigerräkor, langostinos har jag för mig fiskas i Atlanten och är ok. Sätter möjligen en gammal, inte omtyckt faster på att jag har rätt. Jag tror langostinon är mer jämförbar med havskräfta och hummer än räka?
I fredags testade jag findus dumplings, de var ok. Jag gillade inte såsen som hörde till så jag tror jag får göra egen nästa gång (har hälften kvar).
Igår vart det bara vaniljkvarg med äpple och pauluns kardemumma och mullbärsgranola.
Idag ryckte jag upp mig och då blev det kokt potatis, veggobullar samt bitar, gräddsås, sönderkokta frysta grönsaker (de fick koka med potatisen på slutet men potatisen ville aldrig bli klar) och aroniagele. Kändes väldigt retro.
Den smakar mycket kardemumma och inte så mycket mullbär (men de är ju inte så starksmakande) lite syrliga jordgubbsbitar i med. Men den är god fast jag tror jag föredrar hallon/kakaovarianten som jag öser på lite av friggs rostade hasselnötter på .Mullbärsgranolan, är den god? Brukar köpa hallonvarianten, men var vild och bytte.
Till dumplings tycker jag den godaste såsen är antingen plommonsås, eller vinäger-soja-chili-sesamolja.
Aha. Ja, när jag säger "stora räkor" på spanska blir jag rättad, och just ordet langostinos tror jag kommer från ordet för hummer. Men ett annat ord för scampi är langoustine så det kanske är samma sak? Vad är scampi?
Shit, jag har verkligen noll koll. Vill bara vara säker på vad jag kan och inte kan äta.
Då är vi av samma åsikt angående jätteräkan och jag fortsätter äta langostinos tills jag hör nåt annat . Det är ju så jädra gott.Jag skulle tills vidare äta langostinos, och jag gör det också när jag är i Spanien. Jag äter inte jätteräka hemma, byter alltid bort den på sushin, tex.
+ @niphredilLangostinos är stora räkor. Fiskas i Atlanten och tror de fiskas i medelhavet också. Finns gott om dem så de ska vara okej att äta, till skillnad från scampi/tigerräkor.
De langustinos jag brukar köpa ser ut så här http://www.pardelas-park-restaurante.com/cms/upload/menues-219x146/27-Langustinos.jpg och smakar definitivt inte som hummer och för mig ser de inte ut som hummer heller. Langusto tror jag hummer heter eller kallas.+ @niphredil
Mera kräftor än räkor skulle jag vilja säga. Ser ut och smakar som hummer. Och languster heter de på svenska då.
Här är WWF's spansk fiskguide;
http://www.wwf.es/que_hacemos/mares...a_de_consumo_responsable_de_pescado/index.cfm