Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ni som är riktiga matexperter, kan ni snälla förklara en grej för mig? Särskilt @Hyacinth , @honung och @Petruska har väl koll på spanska köket? Detta kanske är en dum fråga men jag bara fattar inte, är langostinos och jätteräkor samma sak? Jag har googlat men får mest upp träffar för vad man kallar langostinos i USA (och ärligt talat begriper jag inte mer för det, mest för att det slog mig att jag inte vet vad den korrekta termen för jätteräkor är på engelska). Jag vill ju inte äta jätteräkor/tigerräkor/vad det nu heter men här finns ju langostinos överallt; på sushiställena (där man inte får ett vettigt svar om ursprung), mataffären (ursprung Madagaskar och Ecuador på vår lokala lilla affär) och i restaurangerna. Och jag försöker fråga folk varifrån langostinos egentligen kommer och får massa olika svar.

Är det nån som kan reda ut detta?

I fredags testade jag findus dumplings, de var ok. Jag gillade inte såsen som hörde till så jag tror jag får göra egen nästa gång (har hälften kvar).
Igår vart det bara vaniljkvarg med äpple och pauluns kardemumma och mullbärsgranola.
Idag ryckte jag upp mig och då blev det kokt potatis, veggobullar samt bitar, gräddsås, sönderkokta frysta grönsaker (de fick koka med potatisen på slutet men potatisen ville aldrig bli klar) och aroniagele. Kändes väldigt retro.

Ni som är riktiga matexperter, kan ni snälla förklara en grej för mig? Särskilt @Hyacinth , @honung och @Petruska har väl koll på spanska köket? Detta kanske är en dum fråga men jag bara fattar inte, är langostinos och jätteräkor samma sak? Jag har googlat men får mest upp träffar för vad man kallar langostinos i USA (och ärligt talat begriper jag inte mer för det, mest för att det slog mig att jag inte vet vad den korrekta termen för jätteräkor är på engelska). Jag vill ju inte äta jätteräkor/tigerräkor/vad det nu heter men här finns ju langostinos överallt; på sushiställena (där man inte får ett vettigt svar om ursprung), mataffären (ursprung Madagaskar och Ecuador på vår lokala lilla affär) och i restaurangerna. Och jag försöker fråga folk varifrån langostinos egentligen kommer och får massa olika svar.

Är det nån som kan reda ut detta?

Redigerat******
Jag undviker scampi och tigerräkor, langostinos har jag för mig fiskas i Atlanten och är ok. Sätter möjligen en gammal, inte omtyckt faster på att jag har rätt. Jag tror langostinon är mer jämförbar med havskräfta och hummer än räka?

I fredags testade jag findus dumplings, de var ok. Jag gillade inte såsen som hörde till så jag tror jag får göra egen nästa gång (har hälften kvar).
Igår vart det bara vaniljkvarg med äpple och pauluns kardemumma och mullbärsgranola.
Idag ryckte jag upp mig och då blev det kokt potatis, veggobullar samt bitar, gräddsås, sönderkokta frysta grönsaker (de fick koka med potatisen på slutet men potatisen ville aldrig bli klar) och aroniagele. Kändes väldigt retro.

Mullbärsgranolan, är den god? Brukar köpa hallonvarianten, men var vild och bytte.

Redigerat******
Jag undviker scampi och tigerräkor, langostinos har jag för mig fiskas i Atlanten och är ok. Sätter möjligen en gammal, inte omtyckt faster på att jag har rätt. Jag tror langostinon är mer jämförbar med havskräfta och hummer än räka?
Aha. Ja, när jag säger "stora räkor" på spanska blir jag rättad, och just ordet langostinos tror jag kommer från ordet för hummer. Men ett annat ord för scampi är langoustine så det kanske är samma sak? Vad är scampi?

Shit, jag har verkligen noll koll. Vill bara vara säker på vad jag kan och inte kan äta.

Aha. Ja, när jag säger "stora räkor" på spanska blir jag rättad, och just ordet langostinos tror jag kommer från ordet för hummer. Men ett annat ord för scampi är langoustine så det kanske är samma sak? Vad är scampi?

Shit, jag har verkligen noll koll. Vill bara vara säker på vad jag kan och inte kan äta.

Jag trodde scampi och tigerräkor är samma sak. Såna där uslingar som odlas och sabbar mangroveträsk.
Rena djungeln.

Jag trodde scampi och tigerräkor är samma sak. Såna där uslingar som odlas och sabbar mangroveträsk.
Rena djungeln.
Ja, förvirringen är total här. Och ja precis, det är alltså uslingarna som sabbar mangroveträsken som jag vill undvika.

Redigerat******
Langostinos är stora räkor. Fiskas i Atlanten och tror de fiskas i medelhavet också. Finns gott om dem så de ska vara okej att äta, till skillnad från scampi/tigerräkor.

Till dumplings tycker jag den godaste såsen är antingen plommonsås, eller vinäger-soja-chili-sesamolja.

Mullbärsgranolan, är den god? Brukar köpa hallonvarianten, men var vild och bytte.
Den smakar mycket kardemumma och inte så mycket mullbär (men de är ju inte så starksmakande) lite syrliga jordgubbsbitar i med. Men den är god fast jag tror jag föredrar hallon/kakaovarianten som jag öser på lite av friggs rostade hasselnötter på :).

Till dumplings tycker jag den godaste såsen är antingen plommonsås, eller vinäger-soja-chili-sesamolja.

Jag gillar chili/lime/soja/vatten

Jag kokar upp vatten och slår över hackad chili, (alltså en matsked vatten) massa lime och chili, sen låter jag det svalna och serverar.

Lagade något slags pyttipanna på diverse överblivna rotfrukter - dock ingen potatis - lammkorv och några nävar trattkantareller. Kryddade med den nu mycket fiberrika rosmarinen som växer på balkongen.

Langostinos brukar vara en stor räkart som finns i Atlanten. Smakmässigt skiljer den sig lite både från den vanliga norska/västkusträkan som man serverar i Sverige, och från den asiatiska jätteräkan, som man ju inte bör äta av olika skäl.

Jag tror att scampi kan vara lite vad som helst. Det var ofta kräftstjärtar när jag var barn/tonåring, tex, så vill man vara säker där får man fråga varje gång. Numera används visst ordet scampi ofta för de asiatiska jätteräkorna på svenska restauranger, vilket jag tolkar som ett sätt att dölja att det är de där räkorna (vilket i så fall måste betyda att de asiatiska är jämförelsevis billiga).

@Petruska Tack för lysande svar :bow:. Jag har nog aldrig ätit den norska varianten och den asiatiska har jag inte ätit på många år, så smakmässigt har jag ingen koll alls.

Scampi beställer jag aldrig och just här så är det ju typ räkor (gambas) eller langostinos som gäller. Kan langostinos alltså vara OK att äta?

Jag skulle tills vidare äta langostinos, och jag gör det också när jag är i Spanien. Jag äter inte jätteräka hemma, byter alltid bort den på sushin, tex.

Jag skulle tills vidare äta langostinos, och jag gör det också när jag är i Spanien. Jag äter inte jätteräka hemma, byter alltid bort den på sushin, tex.
Då är vi av samma åsikt angående jätteräkan och jag fortsätter äta langostinos tills jag hör nåt annat :up:. Det är ju så jädra gott.

Langostinos är stora räkor. Fiskas i Atlanten och tror de fiskas i medelhavet också. Finns gott om dem så de ska vara okej att äta, till skillnad från scampi/tigerräkor.
+ @niphredil
Mera kräftor än räkor skulle jag vilja säga. Ser ut och smakar som hummer. Och languster heter de på svenska då. Vi har det alltid i paellan. OCH räkor. :)

Här är WWF's spansk fiskguide;
http://www.wwf.es/que_hacemos/mares...a_de_consumo_responsable_de_pescado/index.cfm

Ugnsrostade bakpotatisklyftor, purjostubbar, halloumi. Blö, inte alls vad jag var sugen på. Men sitter långt ut på vishan långt från affärerna, i någon annans hem och kök. Suck.

+ @niphredil
Mera kräftor än räkor skulle jag vilja säga. Ser ut och smakar som hummer. Och languster heter de på svenska då.

Här är WWF's spansk fiskguide;
http://www.wwf.es/que_hacemos/mares...a_de_consumo_responsable_de_pescado/index.cfm
De langustinos jag brukar köpa ser ut så här http://www.pardelas-park-restaurante.com/cms/upload/menues-219x146/27-Langustinos.jpg och smakar definitivt inte som hummer och för mig ser de inte ut som hummer heller. Langusto tror jag hummer heter eller kallas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
678
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
518
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar