Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Måndag = rester från helgen ;)
Gjorde en enkel fiskgryta igår som är förvånansvärt god, bara gul lök, purjo, fisk, salt o peppar, räkor, dill, tomat och grädde - in i ugnen :up:

Funderar på om jag kan hitta på något trevligt sätt att servera grönkål ikväll. Jag har varmrökt lax och så ska jag göra någon sorts variant av pasta i olja för att pigga upp pastan lite. Är på landet och har därför rätt få kryddor till hands plus att det tar emot att åka och handla. Alternativet till grönkål är vaxbönor. Eller båda.

Svar från släkting med delin svarar havskräfta. Eller kejsarhummer. Dess matsedelnamn är oftast langoustine/langostin.

Om det fortfarande finns oenigheter så håller jag med dig. Langoustine = havskräfta.

kl

Igår gjorde sambon en gigantisk sats ratatouille kryddad med bland annat timjan och lagerblad. Aubergine, zucchini och gul paprika var otroligt billigt när jag handlade i helgen så jag köpte på mig galet mycket.

Ratatouillen blev väldigt god och vi åt den med tagilatelle och feta. Treåringen fick korvmacka som vanligt eftersom hans pappa klenar så med honom. :meh: Ettåringen åt med god aptit.

Funderar på om jag kan hitta på något trevligt sätt att servera grönkål ikväll. Jag har varmrökt lax och så ska jag göra någon sorts variant av pasta i olja för att pigga upp pastan lite. Är på landet och har därför rätt få kryddor till hands plus att det tar emot att åka och handla. Alternativet till grönkål är vaxbönor. Eller båda.

Du är ju inte så förtjust i grädde men jag hade stekt grönkålen och hällt på en skvätt grädde i slutet för att få det mera såsigt och sen ätit med pastan och laxen. Vad är pasta i olja förresten?

Du är ju inte så förtjust i grädde men jag hade stekt grönkålen och hällt på en skvätt grädde i slutet för att få det mera såsigt och sen ätit med pastan och laxen. Vad är pasta i olja förresten?
Du kan googla pasta al i olio, så ser du.

Grönkål med grädde känns lite som julmat för mig. Grön långkål, som har hög staus pga halländska kulturella inslag i familjen.

Funderar på att steka kålen med vitlök, bara. Som jag skulle ha gjort om det varit spenat.

Du kan googla pasta al i olio, så ser du.

Grönkål med grädde känns lite som julmat för mig. Grön långkål, som har hög staus pga halländska kulturella inslag i familjen.

Funderar på att steka kålen med vitlök, bara. Som jag skulle ha gjort om det varit spenat.
Jag skule just säga vitlök och citron som man väll brukar göra med svartkålen.

Svar från släkting med delin svarar havskräfta. Eller kejsarhummer. Dess matsedelnamn är oftast langoustine/langostin.
Ja, langoustine är ju en hummer men enligt BBC kallas den scampi ibland. Är det alltså sån man inte ska äta?

Och vad kom vi fram till att langostinos är? Det är ju inte samma sak som langoustine.

Någon nämnde att hummer heter langusto men vilket språk är det på? På spanska heter i alla fall hummer langosta och ingenting annat.

Enligt sms jag fick är langosto hummer, langoustine havskräfta. Om det sen kallas scampi vet jag inte. Men havskräfta säger nsf ska vara okej så länge den är burfångad, trålad är no-no och det innebär tänker jag - att storindustriförpackad havskräfta är no-no.

Enligt sms jag fick är langosto hummer, langoustine havskräfta. Om det sen kallas scampi vet jag inte. Men havskräfta säger nsf ska vara okej så länge den är burfångad, trålad är no-no och det innebär tänker jag - att storindustriförpackad havskräfta är no-no.
Fast langoustine är ju inte samma sak som langostinos? Langouistine är ju en norsk (?) hummer och ser helt annorlunda ut än langostinos, langostinos har ju inte de där framarmarna som hummern har utan ser mer ut som en stor räka typ. Men är inte en stor räka.

Men vad är langosto för språk? På spanska heter hummer langosta som sagt.

edit. Okej, nu är förvirringen total. Havskräfta på engelska är lobster eller langoustine. Vad är då skillnad på hummer och havskräfta?

Tror jag ger upp och fortsätter äta bara :p.

Senast ändrad av en moderator:
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
678
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
518
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar