Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi ska äta falukorv i någon form, troligtvis ugnstekt. För då kan vi äta hemmagjorda potatisklyftor med morotsstavar :D Eller stekt falukorv (kokt till den lille) och makaroner. Får kanske låta stora barnet bestämma när jag har beslutsångest :meh:

Ska snart lämna den här tråden och aldrig komma tillbaka med mina röriga frågor :D men såhär:

Langostinos:

langostinos-con-logo.jpg

Langoustine:

Langoustine.jpeg

Langosta:

Desayunos-Almuerzos-Cenas-Trabajo-Capacitacion-CoffeeBreak-El-Rincon-De-La-Langosta-Restaurante-SanAndresIslas-Colombia.jpg

@honung Frågade min sambo och han säger att det är vanligare att man har cigalas (langoustines) i paella än att man har langostinos. När jag googlar cigalas så är det just bilder på langoustine/Norway lobster/scampi jag får fram.

Så som jag förstår det har vi gambas (räkor), langostinos ( vad exakt det nu är?), cigalas (havskräfta) och så langosta (hummer). Och då är det alltså langostinos jag funderar över.

Haha, nu är det så snurrigt så jag vet varken ut eller in! Hon nämnde cigalas också, men nu har jag inte mobilen här. Ät vego istället människa! :D

ricottafyllda färska ravioli från en deli, och till dem gjorde jag ett potpurri på grönsaksrensning i kylen, purjo, paprikor, squash, aubergine, champinjoner, sockerärtor i tomatsås med massa oregano.

Nån dag ska jag göra pannkakor:

Senast ändrad:
Jag haller pa med malar projects och att bygga om gast badrummet sa har finns ingen tid for matlagning. I dag akte jag dock runt och utrattade arenden och passade pa att handla lite goda gronsaker som jag sauteed med lite olja, en liten klick smor, salt, peppar och graslok. Det var enkelt, snabbt och helt klart atbart. :)

Igår åt jag rara små köttbullar med bl.a citronskal i, i en riktigt god tomatsås. Ris till, av någon anledning. Det passade, men hade det bara varit jag hade jag nog kört på typ färsk pasta.

Linsgryta med palsternacka, morot, purjolök och piri piri. Passande en regnig höst-tisdag.

Linsgryta även här, men jag kör vidare på kalonjifrön, chili och bockhornsklöver, garam masala, kanel och 15 andra kryddor. Himla gott är det. Det enda utöver linser och kryddor är lök. Massa hackad och fröst sådan, och kanske en skämslök.

Bikt: jag har ofta i en deciliter rostad lök (skämslök, sån där man har på korv) i linssoppa. Det blir så himla gott när den kokat med i soppan.

Vi var bortbjudna igår till grannarna och fick en gudomlig gryta på hare :love: Potatis, broccoli och sallad till. Desserten var en supergod äppelkaka med lättvispad grädde. Vi var väldigt nöjda :)

Idag och ikväll jobbar jag så det blir restaurang (jobbmiddag). Särbon avböjde (vilket jag förstår!) så han får fixa något eget gott. Det är iaf jag som bokat restaurang så jag vet att det blir gott :D

Nu får ni vara min frågelåda igen. Jag ska fira äldre släkting med middag och tänker om inte fjäska järnet så åtminstone vara anpassningsbar. Hen äter kött. Mycket kött. Jag tänker att jag ska laga kött. På nån jävla vänster.

Vad gör jag? Boeuf Bourguignon, kanske? Klarar jag som är relativ köttnovis av det?

Jag kommer laga maten samma dag den ska ätas och även om det blir möjligt att låta grytan puttra ett par timmar hade den kanske mått bättre av att vila ett tag? Är det bäst med ris eller potatis till? Rotselleristomp?

Andra förslag?

Bästa tårtan att sno ihop lite enkelt? Hen gillar princesstårta(...).

Nu får ni vara min frågelåda igen. Jag ska fira äldre släkting med middag och tänker om inte fjäska järnet så åtminstone vara anpassningsbar. Hen äter kött. Mycket kött. Jag tänker att jag ska laga kött. På nån jävla vänster.

Vad gör jag? Boeuf Bourguignon, kanske? Klarar jag som är relativ köttnovis av det?

Jag kommer laga maten samma dag den ska ätas och även om det blir möjligt att låta grytan puttra ett par timmar hade den kanske mått bättre av att vila ett tag? Är det bäst med ris eller potatis till? Rotselleristomp?

Andra förslag?

Bästa tårtan att sno ihop lite enkelt? Hen gillar princesstårta(...).
Boeuf Bourgignon ska gärna puttra länge. Kan du göra den dagen innan? Det är inte svårt.

Jag hade ätit ris till.

Står du ut med att hantera köttfärs? Det öppnar ju många budgetvänliga möjligheter. Jag gillar att göra libanesiskinspirerade koftasliknande bollar som får koka i en god tomatsås. Ris till.

Prinsesstårta kan göras enkelt eller krånglas till. Jag kan be min partner om ett lagom enkelt och gott recept om du vill.

Prinsesstårta kan göras enkelt eller krånglas till. Jag kan be min partner om ett lagom enkelt och gott recept om du vill.
JA tack! Jag har en prinsesstårtegalen sambo som vill baka det i jul så jag skulle verkligen uppskatta ett recept :).

Du är en klippa, @Petruska :love:

Du får hemskt gärna be din partner om prinsesstårte-receptet.

Beträffande grytan med det besvärliga namnet befarade jag att den helst vill vila över natten och jag har inte en suck i världen att fixa den dagen innan(och framförallt inte kånka runt på den hela dagen:D). Är den utesluten då? Om inte annat skulle den trots allt bli supergod i min släktings matlådor resten av veckan... En födelsedagspresent så god som någon!

Libanesiskt går nog ner, men det känns som att jag alltid kommer släpande på i den här personens ögon krångliga och nya smaker. Den här gången tänkte jag försöka lämna smakvy-vidgandet hemma och böja mig för mer traditionella smaker.

Köttfärs kan jag nog klara att hantera, jag är mest bara väldigt ovan att laga kött - inte äcklad eller superveggo längre.

Jag har aldeles for manga project gaende sa det finns inte tid att laga mat just nu. I kvall blev det ris och slemproppar med en bit creole korv, tomat och lite bacon.

Beträffande grytan med det besvärliga namnet befarade jag att den helst vill vila över natten och jag har inte en suck i världen att fixa den dagen innan(och framförallt inte kånka runt på den hela dagen:D). Är den utesluten då? Om inte annat skulle den trots allt bli supergod i min släktings matlådor resten av veckan... En födelsedagspresent så god som någon!

.

Eftersom den kan puttra flera timmar samma dag är det absolut inte uteslutet att bjuda på den. Den är inte trist att äta första dagen, bara ännu godare de kommande dagarna.

Grytan är inga problem att lyckas med som ovan heller. Vår familj gillar kokt potatis till bäst.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
679
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II