Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Förrgår - rårakor, dvs råriven potatis och gul lök uppstekt i kaka i panna, med rårörda lingon och kalkonbacon och mjölk till..
Igår - pepparrotslax i ugn, med ris och sallad på gula paprikor, alfaalfa och rättike-cest och mjölk till.

@Koltrast Låter väl som en jättebra idé med en successivt allt godare present! Den kommer ju att vara god även första dagen.

Om man föredrar ris eller nåt annat hänger nog ihop med vad man brukar gilla. Jag som öht helst inte äter kokt potatis, serverar det ju heller inte till gryta. Ev föredrar äldre släkting potatis?

Återkommer om tårtreceptet.

Lunch idag i mitt lånade kök - färgglatt rotmos och kokt frukostkorv, rågrut med pepparrotsost, orange paprika och persilja och västervikssenap på korven. Mjölk. Mums!

Igår åt jag två glas vitt vin till middag ;) (Väry sen lunch, in my defence!)

Nu har jag just ätit en färdigrätt till lunch, pasta Alfredo som inte var så väldigt Alfredo men faktiskt helt okej när jag hade kryddat upp den lite grann.

Jag har ätit äggröra :banana:

Resten av kvällen blir det nog mixad köttsoppa. Köpevarianten. Smaskens. :d Och snällt med tarmen.

@Koltrast boeuf borgignon går utmärkt att laga samma dag! Vi lagade det på vår planeringsdag med jobbet förra veckan och det blev väldigt gott. Den sjöd typ 2 timmar fast ju längre desto bättre såklart. Om det är relevant så är han som basade över maten utbildad kock med många års erfarenhet.

Vi åt potatismos på mandelpotatis till, kryddad med parmesan och vitlök.

@Koltrast boeuf borgignon går utmärkt att laga samma dag! Vi lagade det på vår planeringsdag med jobbet förra veckan och det blev väldigt gott. Den sjöd typ 2 timmar fast ju längre desto bättre såklart. Om det är relevant så är han som basade över maten utbildad kock med många års erfarenhet.

Vi åt potatismos på mandelpotatis till, kryddad med parmesan och vitlök.
Det låter lovande! Har du något recept att bjussa på eller några tips på vägen?

Det låter lovande! Har du något recept att bjussa på eller några tips på vägen?
Vi gjorde efter ett recept på recept.nu som heter burgundisk gryta. Vi hade palsternacka och extra morot i samt hackade färska örter uppepå.

Kvällens middag blev daal med jasminris och vildris. En jättesats blev det, i gjutjärnsgrytan. Ekologiskt rödvin till det och gästerna hade med efterrätt: chokladglass med hackad daim :)

Keldas thaisoppa, med extra chili & lime, , orange paprika, vattenkastanj, kräftstjärtar och en skål ris, och en skål vegetariska minivårrullar från lidl, doppade i dipsås gjord på ½ dl hoisinsås, 3 msk fisksås, ½ dl ostronsås
½ finhackad röd chili och rostade sesamfrön.

Hmm, lagade stir-fry med nudlar. Det stod 450g nudlar i receptet, hade bara ett paket 400g nudlar hemma. På receptbilden var det mycket grönsaker och kött och lite nudlar. Hos mig blev det mycket nudlar och lite kött och grönsaker. Undrar om receptet menade färdiglagade nudlar och inte okokta :confused: dessutom blev det väldigt mycket stir-fry nu kommer jag få leva på det några dagar, urrk

Jag gjorde ris och slempropps middag med kalkonfars, ris, svarta slemproppar och allmant jox i gar. Det blev riktigt gott ... MEN, det blev 4 portioner. Det var okay i dag ocksa ... det ar TUR att jag har en jatte busy weekend sa jag inte har tid att laga mat.

Idag! Idag har jag äntligen ätit en hemrullad köttbulle (nötfärs, ägg, parmesan) med krossade tomater med basilika.

Mums! :d

Jag mixade ihop rätt mycket persila, en chilifrukt, några vitlöksklyftor, lite citroncest, pressad citron och en liten dutt palestinsk olivolja. Fyllde sedan strömmingsfilėer med joxet och stekte dem i mer olivolja. Ugnsrostad blomkål och broccoli till. S:t Eriks Organic till. Mycket gott alltsammans.

Mamma bjöd på bl a quesadillas med feta/rucola, frittata med kantareller och purjo, oliver, körsbärstomater, scones, ost och marmelader, te och juice.

(promenad)

Chokladtårta med kolakräm, fruktsallad.

Boeufen blev jättefin! Jag kom ifrån lite tidigare än väntat, så den fick puttra i ugnen i tre och en halv timme. Eftersom det även deltog vegetarianer gjorde jag dessutom en linsgryta med motsvarande smakbas och för att pigga upp den lite improviserade jag en äppelchutney(rödlök, äpple, russin, vitlök, curry, kaenelstång, sambal oelek, rödlöksvinäger, rödvin, honung, råsocker). Ris och små fina gröna slemproppar till, rödvin i glasen. Prinsesstårtebaket skippade jag och satsade på mastig köpetårta istället - chokladmousse med krispbotten.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
679
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
523
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V