Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har köpt jumbolökar, bara för att de var groteskt stora och snygga.
Vad kan jag göra med dem så storleken så att säga kommer till sinn rätt? Det enda jag hittat är blooming onions, vetetusan om det är min grej.
Jag tycker i och för sig att blooming onions verkar snuskigt gott men annars säger jag fyll dem!

Jag har köpt jumbolökar, bara för att de var groteskt stora och snygga.
Vad kan jag göra med dem så storleken så att säga kommer till sinn rätt? Det enda jag hittat är blooming onions, vetetusan om det är min grej.
Halva, skåra, fyll med örter eller tapenade, toppa med mozzarella och parmesan (eller getost om du är lagd åt det hållet) och gratinera. Jättegott.

------------------------------------

Min middag, återigen keldas thaisoppa, nu med strimlad kyckling, strimlad röd paprika och finhackad späd rörlök, champinjoner och fyllt vitlöksbröd och vitt vin till.

Nu har jag alldeles nyss kommit innanför dörren och landat i min soffa med en kopp te.

Den stora tillställningen är avklarad och det blev riktigt lyckat, mycket tack vare era tips här och att jag verkligen försökte skära bort så mycket som möjligt och hålla det enkelt.

Nu lär det dröja ett bra tag innan jag lagar mat till trettio personer (ja, det blev ännu fler än jag först trodde!)igen...:p Eller innan jag har återhämtat mig, för den delen. Det här var egentligen mer än vad jag orkade just nu, men det var hen värd, min vän.

Jag gjorde en(eller en och en, tre jättebaljor) morotssoppa; med ingefära, apelsin(mycket måttfullt), spiskummin och chili. Till den hade jag diverse guckor och röror som både kunde vara i soppan och till brödet; apelsinzestyoghurt, en lite hetare chiliolja, hoummos, sås på rostad paprika och mandel, tapenade, baba ganoush, grovhackad bladpersilja, picklad lök och diverse rostade fröer. Med brödet tog jag en genväg och köpte det, supergoda från stenugnsbageriet. Tillsammans med en Västerbotten, ett jättefat snyggt skurna grönsaker, ett stort block fetaost och två sorters oliver kändes det inte alls så torftigt som jag hade befarat. Inte heller kändes det så spretigt och osammanhängande som det kanske låter:D.

Dessertbordet fick jag tack och lov lite stöttning med, så mitt bidrag där blev "bara" två stora äpplekakor. Dryckerna var inte heller mitt bord, tack och lov. Disken blev jag också befriad från, så när klockan passerat midnatt satte denna askunge sig på bussen hem.

Nu ska jag sova i en vecka och inte laga någon mat förrän det är dags för julmat. Typ.

Yngste sonen ar har och ungspankan star i ugnen. Det ar hans forsta onskan till middag varje gang han kommer ... :) I dag med flask rokt med lonn ... Doften ar fantastisk (och flasket smakade lika fantastiskt som det luktar) jag kan inte vanta pa att det blir klart.

Inte en enda liten gronsak till ungspankakan ... daremot en ohemult stor klick smor.:d Tur att jag oftare ar i Florida an han kommer hit.:p

Någon som har en croc-pot? Slog till och beställde lyxmodellen som sambon ska få ge mig i födelsedagspresent. Den verkar ju makalöst bra, är den det? Ska jag köpa en åt min bror som är vegetarian, eller är den bra framförallt till kött?

Var hos mannen igår och hälsade på så då blev det mat lagat. Av någon anledning mycket enklare när man är två bara känslan av att man inte måste stå för det hela själv. Han hade lax hemma i sin frys jag tog med mig lite potatis som jag grävde upp i stugan (inte så välgödslat och inte kupat så 3-4 plantor=1kg potatis), sen hade jag några små purjolökar jag köpte av den lokala odlaren. Det blev iallafall stekt lax med kokt färskpotatis och "sås" på fräst purjo utrörd med cremefraise och en halv fiskbuljongtärning och lite vatten.

Någon som har en croc-pot? Slog till och beställde lyxmodellen som sambon ska få ge mig i födelsedagspresent. Den verkar ju makalöst bra, är den det? Ska jag köpa en åt min bror som är vegetarian, eller är den bra framförallt till kött?
Haha, smart drag där!
En croc-pot är ju en elektrisk slökokare. Ersätter både gjutjärnsgrytan, lergrytan ugnen och spisen om man vill det. Jag har en billigvariant, men den får inte plats i mitt kök just nu så den står i källaren. Det är väl den enda nackdelen med den, att den tar lite plats. Bland allt annat krafs man ska ha framme. Den är bra till allt, inte bara kött. Kolla pinterest efter recept och inspiration, det finns massor där.

En burk barnmat. Kyckling och grönsaker i puréformat. Utrörd i vatten.

Till middag funderar jag på kalops i samma form :d

Haha, smart drag där!
En croc-pot är ju en elektrisk slökokare. Ersätter både gjutjärnsgrytan, lergrytan ugnen och spisen om man vill det. Jag har en billigvariant, men den får inte plats i mitt kök just nu så den står i källaren. Det är väl den enda nackdelen med den, att den tar lite plats. Bland allt annat krafs man ska ha framme. Den är bra till allt, inte bara kött. Kolla pinterest efter recept och inspiration, det finns massor där.

Det är en fin tradition i vår familj. Jag brukar veta vad jag vill ha;)
Tycker du att den är bra?

Igår: några kastanjer som förrätt, sedan partners MYCKET goda löksoppa lagad enligt något molekylrecept. Till det rågbrödskrutonger med lite västerbottenost på. Vitt vin i stora mängder. Tarte Tatin till dessert.

Partner lagade alltsammans. Jag vilade mina klena nerver. Trevliga gäster.

Det är en fin tradition i vår familj. Jag brukar veta vad jag vill ha;)
Tycker du att den är bra?
Absolut, den är jättebra om man är flera som äter och man har svårt att stå i köket med passning och om man är i gryt-mode liksom. Det blev väldigt mycket kött kött kött första tiden, av alla sorter och man kan med min tillaga i två lager så när jag gjorde en gryta överst så hade jag en färdig soppa eller chili i lagret under. Man ställer ju in tid sen slår den på varmhållning så man behöver inte stressa hem till den blir klar heller. Nu ser inte mitt liv riktigt lika ut som då jag fick min, jag hade mindre tid för matlagning då och då var den superbra att komma hem till. Bara sätta på potatis eller ris och sen var middagen klar liksom.
Jag skulle nog kunna använda min mer nu också, men som sagt, jag står just i denna stund nu och vetisjutton var jag ska ställa min kaffemaskin så just nu står den på kökssoffan bredvid fritösen. Jag har inte plats för min croc i mitt kök!

Tack! Jag älskar grytor, så det ska bli kul att testa. Tid till matlagning tar jag mig, men just grytor är ju alltid godast senare, så jag vill kunna äta dem som de smakar sen, men direkt.

Jag anvander min i omgangar ... framfor allt till kott och grytor, men till allt mojligt. Nagonstans har jag recept pa att baka i en crock pot ocksa. Man kan nog ha den till allt faktiskt. :)

I kvall blev det en shepherd's pie som var "to die for". MUMS.

I fredags var jag på det nu berömda Dubbel dubbel och åt dim sum. Underbart gott, förälskade mig i maten, stället och en person i middagssällskapet :o ;) :love:

Haha. I lördags pulled beef med bröd, grönsaker och diverse såser, igår kålpudding och potäter.

Igår hade vi kompisar på middag och åt tex mex-inspirerat. Chili på Coops ekologiska högrev, röra på black beans, lök och tomater som frästs med spiskummin, korianderfrön och paprikapulver, guacamole, majs (fryst såklart), gräddfil, tortillabröd och nachos med ostsmak. Chips till middag alltså! :d
Corona till. Äpplekaka på Ingrid Marie med glass till efterrätt.

Igår hade vi kompisar på middag och åt tex mex-inspirerat. Chili på Coops ekologiska högrev, röra på black beans, lök och tomater som frästs med spiskummin, korianderfrön och paprikapulver, guacamole, majs (fryst såklart), gräddfil, tortillabröd och nachos med ostsmak. Chips till middag alltså! :d
Corona till. Äpplekaka på Ingrid Marie med glass till efterrätt.

Låter jättelikt min fredagschili! Men våra tillbehör var guacamole, engenpicklad rödlök, gräddfil, sallad och painriche. Hade också äppelpaj till efterrätt, fast på Aroma som jag fått av en kollega :)

Jag har familjemedlemmar som just kommit hem från barcelona där de införskaffat en massa choritzo, något jag hade ganska gott om hemma ändå. Så jag gör idag en korv stroganoff (nej, inte den varianten med senap-ketchup-grädde utan tomatkross+konservbabytomater, färsk chili och grädde) på gourmé-choritzo, som kommer ätas med ris och sallad på babyspenat, riven tomat och lök, kapris och svarta oliver. Mjölk till givetvis.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
669
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 651
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
505
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Tråden för spår