Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Den gyllene reglen!

Det blir pilauris med soyabönor och paprika som tillägg, morotsbiffar med spiskummin, kryddiga samosas och små friterade blomkålsbitar, samt chutney.Eftersom det är val blir det ananas till efterätt, grillad i ugn med mandel och honung samt havssalt.

Eftersom det är val blir det ananas till efterätt, grillad i ugn med mandel och honung samt havssalt.

Är jag efterbliven som inte förstår sambandet? Eller är det för att jag inte fått min kolhydratsfix än?

Hade ni haft valnötter till hade jag fattat, och likaså om ni ätit fläsk, men ananas med anledning av valet?:confused:
:D

Det låter hur som helst väldigt gott och att laga mat en hel dag tycker jag är recept på en utmärkt söndag.

Dagens svampkurs resulterade i fina fynd av svart trumpetsvamp samt rödgul taggsvamp. Den förstnämnda har anrättats och inmundigats under andakt tillsammans med pasta, lövbiff, grädde och vitlök. Och det blir en trevlig lunchlåda till jobbet i morgon också. :)

Andra köksprojekt idag har bestått i att koka fläderbärsmarmelad med rom och vanilj. Den ska premiärtestas till valvakan, med lite ost och kex.

2) Saltå kvarns linssoppa med currysmak

Rotselleri 100 g
Purjolök 100 g
Curry 1 tsk (eller lite till om man som jag gillar kryddstarkt)
Olivolja
Röda linser 1 dl
Hela (eller krossade) tomater 1 burk
Lantbuljong 5 dl
Balsamico Bianco 1 tsk (brukar jag hoppa över)
Citronsaft några droppar
Salt
Svartpeppar
Crème fraiche 2 dl
Persilja

Skala och riv sellerin grovt och strimla purjolöken. Fräs selleri och purjo tillsammans med curry i olivoljan.

Skölj linserna och tillsätt dem. Häll på tomater och buljongen och låt allt koka upp. Dela lite på tomaterna med en slev. Lägg på lock och låt småputtra i ca 10 minuter. Smaka av med Balsamico bianco, citronsaft, salt och svartpeppar. Servera med en klick crème fraiche och lite klippt persilja.
linssoppa.jpg

Här hemma blev det en vegetarisk chili serverad med isbergssallad. Fullt ätbart, men min kokosmjölk och mango chiapudding till dessert hade en viss bismak av bitterhet eftersom den inmundigades i samband med SDs valframgångar:down::yuck:. Jag har bubblande dryck i kylskåpet som var inköpt för att öppnas i kväll men den får vi (förhoppningsvis) dricka på torsdag kväll istället om Skottarna har fått fram ett pålitligt valresultat så tidigt.

Dagens svampkurs resulterade i fina fynd av svart trumpetsvamp samt rödgul taggsvamp. Den förstnämnda har anrättats och inmundigats under andakt tillsammans med pasta, lövbiff, grädde och vitlök. Och det blir en trevlig lunchlåda till jobbet i morgon också. :)

Andra köksprojekt idag har bestått i att koka fläderbärsmarmelad med rom och vanilj. Den ska premiärtestas till valvakan, med lite ost och kex.
Men åh! Svart trumpetsvamp! :d Det har jag inte ätit sedan jag var barn. Det får bli en svamptrip (:laugh:) till mina föräldrar under hösten, för själv bor jag ganska långt ifrån svampmarker. Jag vill ju inte missa det här svampåret!

I lördags fann jag svart trumpetsvamp 500m hemifrån, i ett buskage där tydligen bara jag och hund kommit på tanken att gå. Buskaget ligger i en liten ynklig skog mellan bostadsområden, som annars är så sönderplockad att om man ska ha kantareller bör man plocka dem när de passerar lillfingersstorlek. Se'n är det för sent, och någon annan tar dem.

Linssoppan följde med till jobbet som en lunchburk. En drös timmars tillgottning av maträtten var inte till dens nackdel.
Bjöd två arbetskamratsherrar på var sin sked, där den ene inte är rädd för mat och därför inte har förutfattade matmeningar - men den andre fick något att fundera på, och förmodligen blir tvungen att rucka på sina grundvalar var någonstans linssoppa egentligen ska placeras på näringskedjan.

@Jeffery: Din andre kollega, är det en sådan som får sin världsbild rubbad om man talar om att potatis faktiskt är en grönsak?! :rofl: Det finns en person i min närhet som VERKLIGEN inte anser att grönsaker ska ätas (men potatis, helst som strips, går bra) :D

@Jeffery: Din andre kollega, är det en sådan som får sin världsbild rubbad om man talar om att potatis faktiskt är en grönsak?! :rofl: Det finns en person i min närhet som VERKLIGEN inte anser att grönsaker ska ätas (men potatis, helst som strips, går bra) :D
Nja. Potatis, sås och kött är förmodligen hela kostcirkeln för honom. Grönsaker funkar nog också - i små mängder, och till rikligt med (helst grillat) kött.
Men just ordet helvegetariskt har nog en märklig klang i hans öron. Och linssoppa skulle kunna vara ett skällsord i hans vokabulär även om jag inte hört honom säga just det, innan han smakade på min gryta.

Min första kollega var han som propsade på att jag skulle surdegsbaka.

Jag ska festa på röd curry (igen) för att fira att jag lagat min tå, hejsvejs nageltrånget. Lycka kan vara att bli opererad av farbror på vårdcentralen.

Jag har varit döförkyld i några dagar och ätit väldigt mycket hönökaka med rökt skinka / kalkon och hyvlad gurka...

Kvällens middag: havregrynsgröt med mjölk, kanel och bananslantar på toppen. Ibland behöver man verkligen en brinner (breakfast for dinner!) :love: Berodde mest på att det blev en mastodontlunch på SVT-husets kantina idag, är fortfarande mätt.

Tomatsoppa på en hackad gul lök, två byttor tomatkross, och en burk körsbärstomater i juice, två grönsaksbuljongtärningar, en stor tesked sambal oelek, ett par rivna vitlöksklyftor, skamlöst mycket svartpeppar, en slatt vitt vin, en slatt honung, ett par rutor mörk choklad, oregano, och timjan och lite soja, surdegsbruschetta med riven tomat och gul lök, och mjölk i glasen.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
650
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 627
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
447
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar