Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Eftersom det är val blir det ananas till efterätt, grillad i ugn med mandel och honung samt havssalt.
Är jag efterbliven som inte förstår sambandet? Eller är det för att jag inte fått min kolhydratsfix än?
Hade ni haft valnötter till hade jag fattat, och likaså om ni ätit fläsk, men ananas med anledning av valet?
Hade ni haft valnötter till hade jag fattat, och likaså om ni ätit fläsk, men ananas med anledning av valet?
2) Saltå kvarns linssoppa med currysmak
Rotselleri 100 g
Purjolök 100 g
Curry 1 tsk (eller lite till om man som jag gillar kryddstarkt)
Olivolja
Röda linser 1 dl
Hela (eller krossade) tomater 1 burk
Lantbuljong 5 dl
Balsamico Bianco 1 tsk (brukar jag hoppa över)
Citronsaft några droppar
Salt
Svartpeppar
Crème fraiche 2 dl
Persilja
Skala och riv sellerin grovt och strimla purjolöken. Fräs selleri och purjo tillsammans med curry i olivoljan.
Skölj linserna och tillsätt dem. Häll på tomater och buljongen och låt allt koka upp. Dela lite på tomaterna med en slev. Lägg på lock och låt småputtra i ca 10 minuter. Smaka av med Balsamico bianco, citronsaft, salt och svartpeppar. Servera med en klick crème fraiche och lite klippt persilja.
Men åh! Svart trumpetsvamp! Det har jag inte ätit sedan jag var barn. Det får bli en svamptrip () till mina föräldrar under hösten, för själv bor jag ganska långt ifrån svampmarker. Jag vill ju inte missa det här svampåret!Dagens svampkurs resulterade i fina fynd av svart trumpetsvamp samt rödgul taggsvamp. Den förstnämnda har anrättats och inmundigats under andakt tillsammans med pasta, lövbiff, grädde och vitlök. Och det blir en trevlig lunchlåda till jobbet i morgon också.
Andra köksprojekt idag har bestått i att koka fläderbärsmarmelad med rom och vanilj. Den ska premiärtestas till valvakan, med lite ost och kex.
Nja. Potatis, sås och kött är förmodligen hela kostcirkeln för honom. Grönsaker funkar nog också - i små mängder, och till rikligt med (helst grillat) kött.@Jeffery: Din andre kollega, är det en sådan som får sin världsbild rubbad om man talar om att potatis faktiskt är en grönsak?! Det finns en person i min närhet som VERKLIGEN inte anser att grönsaker ska ätas (men potatis, helst som strips, går bra)
Avundsjuk!I lördags fann jag svart trumpetsvamp 500m hemifrån,