Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åt jag hällakakor med mjukost och basturökt Emilskinka till middag. Åt rejäl lunch (quiche lorraine med smaskig sallad) så jag tarvade inte så mycket till kvällen.

Ikväll, tja... jag tror att jag kan ha ett par hamburgerbiffar kvar sedan i måndags, och det hoppas jag innerligt för isåfall steker jag upp dem med en löjlig mängd färska champinjoner och gör en liten yoghurtsås.

Igår åt vi kycklinggryta med röd curry. Jasminris till. Grytan var gjord med kärlek och om- och eftertanke och blev så god! Ett glas Lindemanns Chardonnay till, vi hade ju ändå middagsgäster.

Lax i ugn, med grädde, körsbärstomater, purjolök, lite hummerfond och kryddor.Parmesan på toppen och pressad potatis till.

Kycklingklubba (10:-/st) från godis...delikatessdisken på kvantum (man måste ju variera sig!), jasminris och Blå Bands Currysås. Jajemensan, så kulinarisk är jag! Men vi hade svenska plommontomater till i alla fall. Och arlas ekomjölk i glaset såklart.

Kylskåpsrens inför att vara bortrest i helgen: en slatt morotssoppa som var kvar, en snabb pastasås på färska men småskrumpna broccoli, äpple, tunt slantad morot, soltorkad tomat, turkisk yoghurt, dijon och persilja. Efterrätt blir en bit plommonkaka.

Långputtrad linsgryta med vildris och vitkålssallad. Kanske berodde det på att jag hann bli dödligt hungrig innan maten var klar, men löjligt gott blev det.

Nu: sötsugen, så du kanske kan knipa igen om de där kanelbullarna, @Lillgrådis :mad:

Fast de var ju säkert inte alls goda, eller hur?:D

Jag har varit och handlat i dag. Naturligtvis lamnade jag listan hemma pa bordet:angel: sa jag plockade lite 'random' i hyllorna ... och, BOY, vad glad jag ar att vara hemma i min affar igen. Det faktum att det jag saknar mest av allt fran Sverige ar godis, glass, och almanna onyttigheter gjorde att jag tog en extra svang bland farsk frukt och bar istallet.:p

Det blev en god "Latino" korv som ska bli gryta med diverse gronsaker om en liten stund. Jag lagger nog till lite av min torkade svamp ocksa.:d

Idag har jag lagat mat(!) kylskåpsrensning gav tangineinspirerad (inspiration från tråden) grönsaksröra med cousous. Hade körsbärstomater, röd spetspaprika, aubergine, vitlök, purjolök, flerfärgade långsmala slemmisar, osvavlade torkade aprikoser, spiskummin, riven ingefära, kikärtor och rostad flagad mandel. Lite grönmynta från rabatten på. Plötsligt händer det :up:.

På konferens. Bjudmiddag igår. Förrätten var goda smörgåsar med rätt hårt rökt abborre, dillcreme, syltade kantareller och lite annat. Underbar abborre! Jag som är så skeptisk mot insjöfisk.

Rådjur med rostade rotfrukter och nån sorts potatisgratäng. Konventionellt men gott, en sås med körsbär och syltlök räddade föreställningen.

Tyvärr spelades gladjazz från scen hela måltiden. Alldeles för högt.

@Petruska: Maten lät väldigt god. Svärföräldrarna brukar röka aborre ofta, det är riktigt gott. Körsbärsåsen lät intressant, har du någon gissning hur den var gjord?

Musiken lät som ett totalt bottennapp, jag blir så stressad när det är för hög musik när man ska äta. Man vill ju bara slänga i sig så man kommer därifrån :crazy: Plus att gladjazz... nä :wtf:

Helt enig om musiken. Dumt högljudd för en massa forskare som vill umgås och nätverka, dessutom.

Jag tror att såsen var en rätt hårt reducerad rödvinssky från köttet, möjligen lite redd, men inte mjölig eller gräddig. Och så körsbär och syltlök till önskad syra, ev något annat för syran också, tex lite vinäger.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
644
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 619
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
6
· Visningar
424
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar