Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lillgrådis bjöd in mig till denna tråd idag, det tackar jag för. Önskar att jag hade lyxigare middagsplaner men men. Ikväll blir det rester från igår. Schnitzel med färskpotatis och sallad. Det var vad resten av familjen åt igår när jag jobbade.

Köpte svart vitlök idag (typ gammal vitlök om jag fattat rätt, apdyr dessutom) efter att ha fått för mig att den hyllats i tråden. Vad gör jag med den? Kan det ha varit @honung som använde det? Tror jag köpt det förut men att det gick åt skogen då...

Hyllat och hyllat, det vet jag inte men jag har köpt det några gånger och gillat det. Den har en umamiliknande smak, en sån där man inte kan sätta fingret på i beskrivande ord liksom? Balsamicosmak utan vinägersmak men utan vinägern, eller tja...har du någon bättre beskrivning? Jag har iallafall använt det i riven form över hasselbackspotatis tillsammans med basilikaolja, jag har använt det som smaksättare i egentillverkad glass(!), och jag har använt det skuret i klyftor/skivor på bruschetta tillsammans med en påbredd salsa brava. Den ger tydligt ifrån sig egen smak, men man kan atte mig inte beskriva den. Den ligger på plussidan hos mig, men den har inte (ännu) klättrat till toppnoteringar i mitt kök. Kan kvala in efter lite mer övertygande tester, bara den inte vore så attans dyr.

(PS; det är ingen "gammal" vitlök, som i GAMMAL, den är fermenterad.)

I dag har det konsumerats en lunchlåda på potatissallad med svarta bönor, fetaost, gul paprika och spenatblad. I morgon lär det bli en champinjonomelett med morot- och vitkålssallad till lunch, och sedan..................................................... LANGOS och en kall öl. :D :d

I dag har det konsumerats en lunchlåda på potatissallad med svarta bönor, fetaost, gul paprika och spenatblad. I morgon lär det bli en champinjonomelett med morot- och vitkålssallad till lunch, och sedan..................................................... LANGOS och en kall öl. :D :d

Enligt väninnan var langosen som serverades på Sabaton Open Air de största hon hade sett! :D Hoppas ni har samma vagn :up:

Langos är såååå gott....

Vägg i vägg med jobbet ligger en plocka-själv-salladsbar som jag testar idag. Jag var där ganska sent så det var lite utplockat, men fortfarande väldigt fräscht. Massor av olika grönsaker och slemproppar i olika utföranden, samt räkor, lax, parmaskinka, avokado, mozzarella, fetaost, soltorkade tomater, oliver osv. samt massvis med frukt!

Nu tog jag inte av allt ;) men det jag har är väldigt gott. En ganska rejäl skål gick väl på en 75:- och det tycker jag känns okej en fredag.

Särskilt en fredag när jag har fått goda nyheter gällande framtiden på jobbet! :D

Ikväll ska jag träffa en kompis och käka något, men jag har ingen aning om var eller vad.

Särskilt en fredag när jag har fått goda nyheter gällande framtiden på jobbet! :D

Grattis Anna! :)

------------------------------

Jag har haft en intensiv och stundvis jobbig vecka, och maten har hamnat långt ned på prio-listan. Igår kväll skärptes det upp något med hasselbackspotatis och en köttbit av benfri kotlett som helstektes i ugnen samtidigt som potatisen, och en stor sallad till det, och två olika såser, en rödvinssås och en gräddsås på skyn från köttet.

I övrigt lever jag nog mest på knäcke med antingen tapenade eller med en ostcreme som min dotter gör som är så enkel, så god - bara blanda riven ost med färskost och krydda upp, tillsammans med någon tomatskiva ovanpå. Det är vad jag lever på just nu.

Framför fjärde delen i serien om övervikt i USA på SVTPlay intar jag i afton trerätters:

1) Gröna ärtor mosade med olivolja, balsamico och rödlök. Färsk timjan.
2) Vinägerchips
3) Mandlar i mörk choklad

Jag blev så sugen på grillad korv med pommes frites och räksallad i dag så jag blev tvungen att handla just detta och jo, det var gott. Nu klarar jag mig utan det i några månader igen :)

I morgon blir det nog kyckling i någon variant.

Jag har tappat sugen för matlagning. Sambon jobbar långa dagar nu så jag får alltid äta själv och det blir inte lika roligt.

Pulled beef idag och jag planerar fortfarande för helgens excesser (det har varit ett jobbigt år så jag känner att jag vill unna mig när jag fyller år). På lördag blir det nog särbons gudomliga saffranssoppa med tillbehör och jag ska åka till den lokala gårdsbutiken imorgon och hoppas på att hon har något trevligt kött. Isåfall blir det lokal köttbit med kantarellrisotto och några goda grönsaker på söndagen (tack @Lillgrådis!).

Saffranssoppa, @athena_arabians? Vad innehåller den mer än saffran?

Jag berättade om den tidigare :):

Väldigt okomplicerat faktiskt. Vi hade råa jätteräkor (inte etiskt korrekt osv, jag vet men det är för en annan tråd) men det går säkert lika bra med stora vanliga räkor. Han marinerade räkorna i vitt vin, saffran, piri-piri, kycklingfond (det var det eller kalvfond!) och konjak. Ta upp räkorna och koka upp såsbasen ordentligt, ha i lämplig mängd grädde (matlagningsgrädde går bra) och smaka av med salt, piri-piri osv tills det blir gott. Använder man råa räkor får de koka med tills de är färdiga, annars toppar man bara med räkorna. Servera med bröd och creme fraiche.

Jag tror säkert man kan byta ut räkorna mot andra skaldjur eller fisk. Särbon hade gärna velat pudra över lite paprikapulver men jag tål inte paprika fast jag tror det skulle passa bra. En annan idé han hade var att ha i wokgrönsaker för att få mera "tugg". Vi ska testa lite olika varianter!

Jag har testat med broccolibuketter och vattenkastanjer i och det blir ännu godare, speciellt med krispigheten från vattenkastanjerna. Senast särbon gjorde den kokade han buljong på ett hummerskrov och toppade soppan med hummerköttet skuret i bitar :d

Ikväll ska jag träffa en kompis och käka något, men jag har ingen aning om var eller vad.

Det blev östra Medelhavet på tallriken, kycklingspett för mig med grönsaker, tzatsiki, sallad och råstekt potatis. Shiraz på karaff (från "ölkran"!) till, vilket var förvånansvärt gott!

Igår var vi bjudna på kräftknytis på grannens loge. Mycket trevligt. Jag gjorde en paj innehållande spenat, fetaost och tomat plus en västerbottenpaj (givetvis) samt nybakat fruktbröd.

Sur körsbärsjuice, te och knäcke och baguetteskivor med ruccola, choritzo, tapenade och ostcreme. Visst täcker väl det kostcirkeln?

Vi red en sväng på kvällen igår och kom in ganska sent ifrån stallet så det fick bli ett litet ihop plock till middag. Västerbottenpajen som var kvar, bruchetta, en god sallad samt bröd och ost. Blev både gott och mysigt.
I3492516W507H507V20140831T091549Z.jpeg

Igår skördade jag igen. Skulle behöva ett sätt att äta massor av chili, chili som huvudingrediens. Lyckas inte.

Det blev rosenbönor stekta i vitlök, tomatsås på gula tomater med mycket chili (jag kompenserade hettan med lite smör), och små goda timjankorvar med mer färsk timjan. Öl till.

Jag måste vara den enda i hela Sverige som ännu inte plockat en enda svamp.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
605
Senast: MiaMia
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
636
· Visningar
28 511
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
224
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar