Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det inte snarare så att paltkoma är en metaforiskt ord för mättnad/matsmältning som gör en oförmögen att göra annat just då tills det sjunkit, oavsett vad det nu var man hade på gaffeln helt enkelt? Palten är inte så viktig just.
På engelska brukar det hete post dinner/lunch-dip.

Så klart, @honung. Men jag ser för mig hur ordet inom få generationer blir i princip obegripligt för de unga som aldrig sett en palt. Annars är det ett roligt ord! Jag har lärt mig det av buke, hade inte hört det förut.

Kvällsmat ikväll: fiskbullar i hummersås med mikrat ris. Nått rött vin till. Vad ger ni mig för den lördagsmiddagen? :(

Igår räkor och baguette och en folköl, hastigt ihoprafsat och intaget på kräftskiva utomhus efter jobbet. Tiggde lite aioli på tub av en annan gäst.

I torsdags bjöd jag en kompis och hennes två barn på middag, hennes man är sjukskriven och behöver lite stillhet så det var en extra anledning förutom att de är trevliga. Jag hade gjort marockansk kyckling efter ett recept från Ica, jag har gjort det förr och det blir SÅ gott. Förutom kyckling innehåller grytan grädde, citron, sambal oelek (egentligen ska det väl vara harissa), honung, bladpersilja, kikärtor och lite till. Till hade vi couscous blandat med smörfräst hackad mandel, sultanrussin och en nypa kanel.

Förresten har jag fattat ett strategiskt beslut om kyckling, nämligen det att jag har slutat köpa enbart ekologisk kyckling. Om inte de delarna jag vill ha finns i ekologisk variant så tar jag vanlig svensk. Det blev för jobbigt att hålla på och komma på alternativmat när jag inte hittade vad jag letade efter.

Idag ett recept ur min japanska kokbok som särbon ville testa: strimlat fläsk marinerat i sake, sojasås och vätskan från riven ingefära. Fläsket steks med lök och sedan häller man på marinaden. Ris till (ÄLSKAR hans riskokare! :love:).

Kvällsmat ikväll: fiskbullar i hummersås med mikrat ris. Nått rött vin till. Vad ger ni mig för den lördagsmiddagen? :(

Igår räkor och baguette och en folköl, hastigt ihoprafsat och intaget på kräftskiva utomhus efter jobbet. Tiggde lite aioli på tub av en annan gäst.

I torsdags bjöd jag en kompis och hennes två barn på middag, hennes man är sjukskriven och behöver lite stillhet så det var en extra anledning förutom att de är trevliga. Jag hade gjort marockansk kyckling efter ett recept från Ica, jag har gjort det förr och det blir SÅ gott. Förutom kyckling innehåller grytan grädde, citron, sambal oelek (egentligen ska det väl vara harissa), honung, bladpersilja, kikärtor och lite till. Till hade vi couscous blandat med smörfräst hackad mandel, sultanrussin och en nypa kanel.

Förresten har jag fattat ett strategiskt beslut om kyckling, nämligen det att jag har slutat köpa enbart ekologisk kyckling. Om inte de delarna jag vill ha finns i ekologisk variant så tar jag vanlig svensk. Det blev för jobbigt att hålla på och komma på alternativmat när jag inte hittade vad jag letade efter.

En av mina bästa tråda nånsin "mat man gillar men skäms för"-typ inleddes med att jag avslöjade att jag älskar fiskbullar i hummersås. Jag är värre än dig, jag kokar potatis i små bitar, när de är klara slänger jag i fiskbullarna i kastrullen och värmer upp dem, sen mosar jag ihop det lite med en gaffel och massa nymald peppar. Ätes i ensamhet med en öl till. Magnifikt.

Nu är det nåt år sedan jag läste franska *host*, men kvar i mitt minne sitter ännu en vers från första årets läsebok(med reservation för felstavningar):

Emanuelle aime les quenelles,
mais elle jette la crevette
dans la poubelle.

Emanuelle tycker om fiskbullar,
men hon slänger räkan i soptunnan.

Är det inte snarare så att paltkoma är en metaforiskt ord för mättnad/matsmältning som gör en oförmögen att göra annat just då tills det sjunkit, oavsett vad det nu var man hade på gaffeln helt enkelt? Palten är inte så viktig just.
På engelska brukar det hete post dinner/lunch-dip.
Mina norrländska, paltälskande vänner påstår att riktig paltkoma bara kan uppnås med palt. Den dåsighet vi andra får av vanlig mat kan tydligen inte jämföras. :rofl:

---
Ospännande rester av kikärtsgryta till middag idag. Kompenserar ekonomiskt och hälsomässigt för pizzan jag köpte igår.

Nu är det nåt år sedan jag läste franska *host*, men kvar i mitt minne sitter ännu en vers från första årets läsebok(med reservation för felstavningar):

Emanuelle aime les quenelles,
mais elle jette la crevette
dans la poubelle.

Emanuelle tycker om fiskbullar,
men hon slänger räkan i soptunnan.

Ja! Formule F! Jag kommer också ihåg Emannuelle et les quenelles et les crevettes et la poubelle... mais oui!!

Middag på enkelt grekiskt hak. Jag åt Imam Bayildi, eller hur det nu stavas. Imamen svimmade, det är aubergine fylld med lammfärs. Drack grekisk något blaskig men honungssmakande öl till, Mythos. Föredömligt prestigefritt restaurangbesök!

Idag, herregud, har jag ätit korv med bröd till lunch och hamburgare till middag. Visserligen fin korv och hemgjorda hamburgare, så de är inte riktigt lika illa som det låter. Sedan drack jag en cola light på bussresan hem och känner att nu saknas bara några geléhallon och sega råttor så är förskolebarnets mat-dags-dröm uppfylld! ;)

Middag på enkelt grekiskt hak. Jag åt Imam Bayildi, eller hur det nu stavas. Imamen svimmade, det är aubergine fylld med lammfärs. Drack grekisk något blaskig men honungssmakande öl till, Mythos. Föredömligt prestigefritt restaurangbesök!

Vilket hak? Jag letar efter ett trevligt och inte alltför dyrt grekiskt ställe till en middag i veckan och är lite trött på de jag har testat. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
564
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
214
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Oväntade saker ni finner läskiga
  • Pluggtråden
  • Vad gör vi? Del CCIV