Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Första egna färskpotatisen för 2014, matjesill och gräddfil + gräslök. Och en liten iskall O.P. till, för att fira den sista semesterveckan och den första potatisskörden av förhoppningsvis en hel del ytterligare. Jag känner mig som en skam för Bjärehalvön, alla mina bondegrannar börjar plocka päror senast i maj och jag satte mina först efter midsommar. Pinsamt.

Men vänta bara! Nästa år, när mina stiliga odlingsland är mer redo att tas i drift från början av säsongen, då jäklar ska jag ligga i startgroparna i mars eller så. Och sedan ska det skördas i obscena mängder fram till oktober minst. Men - nya päror är nya päror, även om de plockas i augusti. :) För övrigt väntar åtminstone en gigantisk skörd av jordärtskockor, så det står mycket jordärtskockssoppa på menyn framöver. :d

Bjäre-buke-jordärtskockssoppa-middags-träff, vilket oerhört snitsigt ord! Ja, bara kom! Matplatsen på verandan rymmer åtminstone åtta personer med lite god vilja, men man kan ju äta i olika skift. :up:

Varmrökt lax, och rotsaksstomp på potatis, kålrot och persiljerot, kryddat med pepparrot. Skirat smör och knäcke och mjölk.

Planerad mat för kvällen: Färdig mjaddarah(specialgjord för mig som en bekant gör av en klassisk palestinsk/persisk rätt med bas av ris och spiskummin och i mitt fall ett specialvete som är som typ linser fast det inte är linser...) med karamelliserad lök, och till det gör jag pankopanerad halloumi som kryddats med finhackad bladpersilja, finhackad rökr chili och finhackad vårlök.

Planerad mat för kvällen: Färdig mjaddarah(specialgjord för mig som en bekant gör av en klassisk palestinsk/persisk rätt med bas av ris och spiskummin och i mitt fall ett specialvete som är som typ linser fast det inte är linser...) med karamelliserad lök, och till det gör jag pankopanerad halloumi som kryddats med finhackad bladpersilja, finhackad rökr chili och finhackad vårlök.

Gud så gott det låter!

Jag ska frossa i resterna av den röda curryn, då sambon är ute på galej.
Lunchade i mig en fabulös lammkorv, det kan vara så gott ibland.

Jag köpte fina grytbitar igen och har en sorts bourguignon på spisen... fast jag glömde handla både bacon och morötter då jag var lite smått mortified och lite förvirrad efter att ha ramlat mitt på torget. Så jäkla snyggt. Inte ;) Jag tror att jag har brutit stortån!

Ny årstid på intåg och det märks i köket. Långkokt, tomatbaserad linssoppa med kålsallad i blev det här ikväll. Låter kanske besynnerligt, men det blir trevligt med den syrliga, stunsiga finstrimlade kålen i den varma soppan.

Ja, jag har också gett upp det fåfänga försöket att låtsas att det är midsommar igen med matjesill och färskpotatis och nubbe. :(

Efter en natt med ösregn och ett jäkla blåsande och hästarna förtida installade, så har jag också idag anpassat menyn efter säsongen. Till gratinerad löksoppa med nybakt bröd. Och ett glas Que Pasa till. Samt, tidigare idag, ohemult många rykande färska kanelbullar, efter ett plötsligt anfall av allmän huslighet.

I kvall blev det en mexicansk kottfarslimpa men en ruccola sas och mango salsa. Jag rakade nog ha i lite mycket jalapeno, det var perfect for oss men maken ville att vi skulle bjuda hans syster och svager pa det ... lite lagom ner tonat. :)

Linsgryta här idag, en naturlig uppföljare till gårdagens linssoppa. Mindre spad kvar, således gryta! Hottade upp med lite fräst chili, vitlök och ingefära. Yoghurtklick i.

Lite naan till hade suttit fint, @Lillgrådis

Det finns deg till två bröd till, och nu är jag SÅ proppmätt och väldigt nöjd men jag måste ju steka upp dem också - så kom och hämta, bara! (Jag kan slänga med några jordärtskockor) :D

Är det bara att bjuda in sig där man tycker maten ser godast ut?

Jag wokade de grönsaker som fanns hemmavid (bl.a paprika, rödlök, purjolök, morötter, minimajs) och fortsatte woka haloumi och det sista av den fläskkarré av lyxkaraktär jag köpte i våras. Dags för en ny tur till Domtagrisen, känns det som.
Fyra rikliga måltider blev det, varav en är konsumerad och en går till morgondagens lunchlåda.

Till Bjärehalvön, och sedan följer du bara doften av indisk matlagning och nygräddat bröd (passera Curry Nam Nam i Ängelholm). Det sista brödet ser ju alldeles löjligt lockande ut, sådär bubbligt och blåsigt och smörstekt precis som det ska vara. :love: :d

Gissar att det inte är lika fräckt att microvärma det i morgon. :(

Till Bjärehalvön, och sedan följer du bara doften av indisk matlagning och nygräddat bröd (passera Curry Nam Nam i Ängelholm). Det sista brödet ser ju alldeles löjligt lockande ut, sådär bubbligt och blåsigt och smörstekt precis som det ska vara. :love: :d
Jag vet att det enligt skrönan har försökts knappa in "Lillgrådis, Skåne" i åtminstone en förvånad GPS.
"Bjärehalvön, och sedan följa doften av indisk matlagning och nygräddat bröd" borde väl också fungera med dagens teknik?

En spontan vardagsmiddag hos goda vänner, de stod för platsen och vi för maten.
Citronkyckling med saffranssås, en god sallad och ris, kaffe och chokladbit.

Lunchade på min favoritsushi, gudagott! Tänk vad man kan göra med en bit lax!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
16
· Visningar
467
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
193
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar