Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har var det kraftor ... en omgang i vin, sambal olek, blad persilja och diverse andra kryddor ... och en traditionell salt och dill kokad. Till det ett urhaftigt brod jag hittade i gamla sta'n i Stockholm och en sas med vitlok/citron/kryddor en med saffran och en med basilika/ajvar. Gott, gott, gott ...
Till efteratt hade jag en paj som ingen ville ha da vi alla atit for mycket som det var.

Rökt aborrfilé, citronsmörsås, kokt potatis som jag slungade i örtsmör och sen stekte upp i panna med ströbröd och svartpeppar, purjostubbar och svart kumato som gratinerats i ugn med parmesan. Vatten till maten. Sen ett glas Tr3 Apor.

Jag kopte ett halvt kilo kantareller pa hotorget i dag ... och i gar kopte jag ett helt fantastiskt brod pa ett bageri i gamla stan som jag hade halften kvar av. Sa ... det blev smorstekta kantareller med farska kryddor (mest basilika), nagra spring onions och zuccinis i grill pannan medan kantarellerna stektes och till det surdegsbrodet med valnotter. MUMS.

Jag gjorde en hemmagjord pizza till middag idag (fritt) efter ett BBC recept. Toppings var taleggio, spenat, rödlök, (lite vitlök), champinjoner och ett ägg.

Igår blev det hemgjord pizza med egengjord tomatsås, päron, chevre, luftorkad skinka och roccula. Idag har vi varit på bröllop där det serverades hamburgerbuffe med torra hamburgare och glassbuffe med big pack glass. Inte riktigt vad jag förväntat mig.

Igår fick jag en spontan och mycket välkommen inbjudan till två kompisar som just kommit hem från Japan. Vi lagade sushi, inspirerade av deras resa och av det svenska köket. Det blev Svensk sushi med majtes och gräddfil på, gravlaxsushi, sushi med halstrad lax, maki nori med stenbitsrom och maki nori med ihopmosat kräftkött och kryddor, samt sushi med omelett. Misosoppa och sake till. Till efterrätt äppelkaka, inte japansk. Alltsammans mycket gott!

Idag har matmisär präglat mitt liv, men jag har fått en hel del gjort i stallet.

I fredags fick jag grillade starka korvar samt ugnsrostad potatis, sötpotatis och rödlök med en dragon-vitlök-citronskal-olivolje-kryddröra till, och ett ordentligt urval kalla såser. Kom till Hunnebo efter en lite tuff jobbvecka med lite magbacill inslängt, så det var välkommet att få sitta ner vid dukat bord.

Vilket jag i och för sig gjorde hela helgen egentligen, jag fyller år idag så det blev lite födelsedagsfika med släktingar igår eftermiddag (inte för att jag firar födelsedag sådär jättemycket längre men det råkade passa med kafferep då kusin+partner+barn råkade vara på bygden. Min moster och morbror kom också vilket var trevligt då mamma och moster typ inte pratar med varandra trots att de har sommarhusen sisådär fem hus ifrån varandra. Every little counts...

Idag var jag tvungen att ta bussen vid 18-rycket, så födelsedagsmiddagen blev igår istället. Lax, potatis, bouchons muqueux verts, kall yoghurtsås med dill och vitt vin.

Ikväll gjorde vi pizza med någon väldigt intressant deg som poppade ur ett metallrör (??) men den var nog inte riktigt anpassad för tre personer, så nu har jag ätit en liten burk heta räkor i aioli som jag har snöat in på till kvällsmat!

Jag lagade på önskemål (inte mitt) den gamla klassikern kasslergryta. För att hedra @Anna hade jag även i burkchampinjoner en masse. Grönsaker i färsk form bannlysta.

Man tager en bit kassler av så bra typ som möjligt. Annars blir det inte ätligt.
Fräs kassler i tärningar (mycket viktigt) tillsammans med hackad purjo och burksvampen.
Peppra, häll över chilipulver (absolut inte färsk) och matlagningsgrädde.
Häll därefter över så mycket paprikapulver av den sort du föredrar och mäktar med. Låt puttra, red av med idealmjöl.

Servera med ris, lägg gärna ett eller två blad persilja på toppen som snygg dekoration. Ät med gaffel eller sked.

Har en kikärtsgryta på spisen. Kikärtor, sötpotatis, lök, krossade tomater, mycket spiskummin, en kanelstång, buljong samt färsk chili och ingefära (hade haft i fler grönsaker om någon i hushållet hade pallat gå till affären). När det har kokat klart om någon timme så ska jag lägga i rejält med färsk mynta.

Det värsta med långkok är att jag hinner bli så olidligt sugen på maten innan den är klar! :arghh: Det luktar väldigt gott från köket.

Jag äter upp det sista av förra veckans bourguignon, avec burkchampinjoner, ikväll.

Köpte två kilo nötfärs idag igen, så har en köttfärslimpa fylld med mozzarella, grön chili och burkchampinjoner (!!!) i ugnen nu som ska bli matlådor. Orkar jag gör jag en långpanna med biffar på resten lite senare. Har nästan bara tråkiga matlådor kvar i frysen ;)

Fattar ni hur mycket jag längtar till nästa måndag och försökte riktiga lönen på nästan två år eller? Jesus vad jag ska köpa dyr mat ;) nej, jag skojar bara, men att kunna handla utan att räkna kronor alltså...

Fattar ni hur mycket jag längtar till nästa måndag och försökte riktiga lönen på nästan två år eller? Jesus vad jag ska köpa dyr mat ;) nej, jag skojar bara, men att kunna handla utan att räkna kronor alltså...

Jag kan förstå din känsla, jag liksom tycker att dagarna mellan den 25:e och den 25:e känns som åratal liksom...:angel:

Jag har gjort en pastagratäng som står i ugnen och doftar gott, på barillapasta, purjostubbar, finklippt soltorkad tomat, bechamelostsås(+ ivrigt kryddad med svartpeppar och grönsaksfond och en tesked liquid smoke) och knapriga bacon, toppat av riven ost och mozzarella.

Jag puttrar en köttfärs för morgondagen, galet sugen på moussaka.
Ikväll blir det chèvremackor som rostats i ugn, vitt vin till.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
16
· Visningar
467
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 485
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
193
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar