Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
@monster1 Da det mesta annat i Sverige forandrats pa de sista 30 aren har jag nog tagit for givet att aven kraftskivan har gjort det.:confused: Louisiana kraftor kanns faktiskt narmare (well ... 30 ar eller sa:p) sa det fixar jag ... men visst har man annat pa bordet an kraftor har i Sverige ocksa???

Middagen är på gång - under tiden har jag fixat saltade mandlar att ha som mellanmål på jobbet när jag sitter i receptionen och inte direkt kan sleva i mig fruktsallad. Gud så gott det blev, varför har jag inte provat det tidigare?

Middagen blev hur som helst någon sorts... jag vet inte.

Jag fixade ihop hackad spenat med lite färskost kryddad med franska örter och lite matlagningsgrädde, samt ett par vitlöksklyftor och salt och peppar. Hällde ut det i en form och lade ner laxfiléer, på med lite bortglömd mozzarella och citronpeppar och in i ugnen i en halvtimme. Jättegott!

@monster1 Da det mesta annat i Sverige forandrats pa de sista 30 aren har jag nog tagit for givet att aven kraftskivan har gjort det.:confused: Louisiana kraftor kanns faktiskt narmare (well ... 30 ar eller sa:p) sa det fixar jag ... men visst har man annat pa bordet an kraftor har i Sverige ocksa???
Ja, västerbottenpaj ;). Ibland har vi haft räkor och aioli också...
Ica hade lite recept men det verkar vara typ samma tema, kräftor och paj ;).
http://www.ica.se/recept/kraftskiva/

Vegetarisk burgare, hamburgerbröd, gul lök, sallat, tomat, gurka, crème fraiche paprika & chili, pommes chateau, mozzarella sticks.

Röd curry, den godaste jag någonsin ätit. Inköpt till lunch ur vagn på torg i Mora av fabulös kock, hon var gudabenådad. Zorn avklarad likaså, inte lika impad dock. Vilken kvinna, vilken curry:love:

Åt en ganska stadig lunch igår så jag var inte så hungrig på kvällen. Det blev en caprese gjord på egenhändigt odlade tomater och så nöp jag några sockerärtor när jag ändå var ute i trädgården.

Gårdagens middag; PP på surdegsbröd, sallad, tomater, inlagd rödlök och hickorysås.
Dagens middag: PP och korianderkorv på vitlökspenslat vitt bröd, sallad, tomater, inlagd rödlök och hickorysås.

Till lunch blev jag bjuden på svamppaj och sallat, sockerärter och körsbärstomater.

I kväll blev det bulgursallad med röd spetspaprika, gurka, salladslök, små tomater, persilja och fetaost. Baguette.

Maken och jag hade en "trial run" pa en kraftskiva. :p Kraftorna var i och for sig kokade pa Svenskt satt, men jag "fixade till" dem for att bli mer Lousiana style. Till det hade vi tre dip saser (de blev SA goda:d) och surdegs brod ... Jag hade tankt gora paj ocksa, men det far bli nar vi har kraft kalas pa riktigt. :D

Maken och jag hade en "trial run" pa en kraftskiva. :p Kraftorna var i och for sig kokade pa Svenskt satt, men jag "fixade till" dem for att bli mer Lousiana style. Till det hade vi tre dip saser (de blev SA goda:d) och surdegs brod ... Jag hade tankt gora paj ocksa, men det far bli nar vi har kraft kalas pa riktigt. :D

Recept på dipsåserna? *tackar på förhand* :)

Alltså, måste bara tipsa om ett fyndfynd; På lidl har de just nu spansk kampanj, och jag fick lite hicka när jag såg att ett tråg med ett halvt kilo svarta kumato kostade 14:90. Liksom...ehh...man brukar få betala typ 50-60:- för dessa smakliga tomater. Skynda fynda som Gunde skulle ha sagt!

De hade alla samma bas

6 agg
vispa sakta i 3 dl rapps olja
1/2 dl olive oil
1-2 msk vit balsam vinager
citron fling salt efter smak och mald svart peppar

Sas ett:
1-2 finhackade klyftor med vitlok
1 (lite drygt) matsked vit balsam vinager
rivet skal av 1/2 citron och saften av hela citronen samt mer av citron flingsaltet. lol

sas tva:
1 msk Ajvar relish (garna lite extra smoked paprika och chili powder)
en rejal bunt finhackad basilika. Jag anvande en halv kruka ungefar.

sas tre:
ett paket saffran och lite mer salt

Lat sta i kylskap nagra timmar innan anvandandet.

Till det hade jag kraftor kokade pa Svenskt satt (det var vad som fanns i affaren:p)

Lat kraftorna rinna av pa hushalls papper
Hetta upp en stor stekpanna (eller hellre wok panna om man har en) med raps olja som tacker botten
finhacka 3-5 vitloks klyftor
"woka" kraftor och vitlok i omgangar i ett par minuter ungefar en minut per sida
hall pa ungefar en dl citron juice med lite riven citron, 1 1/2 msk sambal oelek och ror om ordentligt
Hall pa 1-1 1/2 dl torrt vitt vin och en rejal bunt finhackad blad persilja och ror om igen
Lagg upp och stro lite mer hackad persilja over.

Egentligen skulle det nog bli mycket godare om man later det sta atminstone i nagra timmar ... men da maste man ju vara mer organiserad ju.:p

Här hemma blev det quornbullar i en tomat, spenat och morotssås, serverades med lite pasta. Till frukost åt jag dock en av mina absoluta favvofrukostar; vegansk banan"glass", hälften med jordnötssmör och andra hälften med choklad. Kanske lite för mycket socker med 5 bananer till frukost, men jag höll mig nöjd och mätt hela dagen :)

Krabbklor med citron och surdegsbröd, sallad till.

Nu GOTT vin, en "tandem" fr 2005, 105kr på bolaget (fr Marocko) rena rama tokfyndet! En grandios Syrah. Lycka.

Vaniljyoghurt, pauluns kakao och hallon musli och extra rostade hasselnötter (risenta). I övrigt blir det lite hallon direkt från busken och förhoppningsvis ska jag knapra i mig några sockerärtor i stugan i helgen.

Nattmat framför tv:n efter lite uteliv: Vitlöksbröd på surdegsbröd, soltorkade tomater-creme, och svarta oliver, spanska korvar och en bit manchego. Och lite mer vin. Utgången av detta är tämligen given: mina ögon går i kors och jag somnar i soffan. Mina gäster petade på mig och beordrade mig att gå och lägga mig i sängen och sova.
Lättare sagt än gjort, nu är jag klarvaken. :banghead:

Grön ärtsoppa, hembakt knäckebröd med ost. I kväll: västerbottenostpaj med kantareller. Och kanske ett par kräftor eller så.

Igår åt jag tapas på El Curazón med min äldsta väninna. Mycket gott. I förrgår grillad benfri fläskkotlett med grekisk sallad och rå blomkål.

wpid-20140809_164238.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
12
· Visningar
369
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 469
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
149
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar