Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag alskar Gustavs korven ocksa ... men Melkers hast ar nagot i errr:grin: hastvag.:p Helt otorligt god. Kanske lika bra att jag inte kan ta med mig hem ... det hade blivit lit otympligt med tanke pa varmen. LOL

Troligen led jag av tillfällig sinnesförvirring när jag plockade upp en lammbog ur frysen och släpade med den på semester. Varför gör man en sån sak?

Lammeländet åkte in i ugnen i förmiddags på låg temperatur och där fick den ligga saltinbakad i fem-sex timmar. På slutet, vid avsmakningen blev jag nervös pga för tydlig lammsmak så jag kryddade upp den med vitlök och lammkrydda som bland annat innehöll mynta. Jag hade nog tänkt mig enbart flingsalt, men det blev bra med kryddorna.

Under dagen slutplanerades tillbehören gjorda på det som handlats lite ostrukurerat på väg hit. Baba ganoush, mjölksyrade gurkor (polska av märket Kratus), kokt potatis och grönsallad. Udda, men allt var gott var för sig och tillsammans.

Vi drack iskall äppelmust till, gjord på Discoveryäpplen från Glorias Äppelgård. Det kan vara det godaste jag druckit i hela mitt liv! Vilket kan ha att göra med väderomständigheter, druckit dåligt, gått lång promenad.

Nu är vätskebalans och sinnestillstånd återställda till acceptabel nivå.

Dagens turbo & budgetmiddag; Råstekt potatis och gul lök i tunna skivor med flingsalt & rosmarin, och en skuren brittisk korianderkorv och en klutt aioli till. Typ 6 minuters iordningställande och tillagning.

Jag åt en grillad ciabatta med kyckling, cream cheese och pesto på kafé ikväll. Helt okej men inget att skriva hem om.

Sallad på rester av grillade grönsaker, ruccola och ett kokt ägg. En liten uppryckning mot tidigare, men jag MÅSTE verkligen handla snart.

Jag åt en grillad ciabatta med kyckling, cream cheese och pesto på kafé ikväll. Helt okej men inget att skriva hem om.

Förresten var jag för snabb - ciabattan serverades med sallad och örtaioli - och den sistnämnda var helt fantastiskt god, jag hade kunnat äta den med sked.

Asså, det lönar sig att sitta uppe och vänta på dotter som arbetat sent på restaurang
2014-08-05232930_zps17c4224c.jpg

Vaniljpannacotta med hallon och rabarberkompott (som runnit över lite på cykelfärden). Mums! :d

Sa ... Jag funderar pa ett litet kraftkalas ... med bade Svensk 'style' och Louisiana 'style' kraftor. Nu till den stora fragan ... vad har man till? saser? dip? Vad?

@monster1 Sjalvklart alla kul party tillbehor ... Men visst har man mer an kraftor, vasterbotten ost och dricka pa bordet? Jag kommer inte alls ihag vad man hade for 30 ar sedan nar jag bodde har ... och vet annu mindre hur det evolverat och vad man har pa bordet nu.

Middagen är på gång - under tiden har jag fixat saltade mandlar att ha som mellanmål på jobbet när jag sitter i receptionen och inte direkt kan sleva i mig fruktsallad. Gud så gott det blev, varför har jag inte provat det tidigare?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
12
· Visningar
355
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 433
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
126
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar