Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Patatas bravas (friterad), aioli, hackade svarta oliver, kumato + basilikamozzarella+rödlöksringar i form med olivolja, tzatziki, parmesanhattar (champinjonhattar med fyllning av smör och vitlök och hackad slätbladig persilja och parmesan, och egentligen skulle jag ha haft spansk korv till men jag hade visst bara mexikansk korv i frysen. Och friterad mozzarella från lidl, men den var ganska okryddad och inuti väldigt vattnig så det var ingen större hit. Efterrätt: chokladmousse med lock av fondant, och saltcrisp ovanpå.

Lite less på matlagning idag så det blev saffranssoppa med räkor till frukost dvs rester från gårdagens middag. Middagen blev äggröra på sista hemäggen (tack svärmor!) med rödlök och tomater (egna) samt toppad med ost och tryffelsalami. Lite rabarber- och jordgubbspaj till efterrätt som var kvar sedan väninnans besök igår.

Ikväll åts det kryddig köttfärs med grönsaker, diverse salsor och majschips. Lite åt svennetacoshållet men inte riktigt ändå.

Igår blev jag serverad en ljuvligt god puttanesca. Salt och starkt passar mig i detta vädret.

Ikväll gör jag tortillapizza. Kom över ett halvt kilo skivspill av kallrökt skinka, sådan där som kostar sisådär 269:- kilot normalt, för 30 kronor någonting. Det tog en stund att gre, men det var nästan bara jättefina skivor.

Ikväll blev det halstrad lax med en nektarinsalsa, pepparrotskräm och färskpotatis. Nytt recept från Allt om mat, var riktigt gott.

Parmesan/ostsåsgratinerad blomkål, färsbiffar med soltorkad tomat, kapris och hackad bladpersilja, kumatotomater, solrosgroddar och en näve salta solroskärnor över tallriken.

Maken gjorde en broccoli och fetaost paj med äggstanning. Rotfrukter i ugn vid sidan. Gott och krävde inte direkt någon större arbetsinsats :)

Här hemma blev det stekt blomkål med ägg och vårlök. Kryddat med curry.

Du menar nog salladslök eller knipplök? Vårlök är en liten gul oätlig blomma. (Jag påpekar inte detta för att vara petig eller arrogant, utan bara för att jag inte vill att folk ska missuppfatta recept osv. och plocka vårlök för att använda i matlagning.)

@honung - jag tänker på dig flera gånger i veckan då "raggmunk" och "råraka" ofta kommer upp som synonymer i korsord. Blir lite tokig varje gång ;)

Jag har i alla fall ställt till med det första långkoket på länge då det inte varit aktuellt i hettan. En sorts bouef bourguignon fast med bacon istället för fläsk och syltlök istället för smålökar. Lidl hade inga morötter i mindre förpackningar än typ sjutton kilo så den utelämnade jag också. Köpte champinjoner på glasburk istället för vanlig konservburk - spännande, tyckte jag, men en burkchampinjon är och förblir en burkchampinjon och de var jättegoda ;) Ätit i djup tallrik med sked utan något annat till, det kändes inte som om det behövdes.

<snip>
Köpte champinjoner på glasburk istället för vanlig konservburk - spännande, tyckte jag, men en burkchampinjon är och förblir en burkchampinjon och de var jättegoda ;) Ätit i djup tallrik med sked utan något annat till, det kändes inte som om det behövdes.

*ryyysss*

@honung - jag tänker på dig flera gånger i veckan då "raggmunk" och "råraka" ofta kommer upp som synonymer i korsord. Blir lite tokig varje gång ;)

:D
Raggmunk=råriven potatis i smet, rårakor=ingen smet! Det står så i alla lagböcker, i alla fass, i alla facit! jag VET att det är så! :cool:
Sen att det finns folk som döper sin typ skruttbil för limousin är ju en annan sak. :sneaky:

Du menar nog salladslök eller knipplök? Vårlök är en liten gul oätlig blomma. (Jag påpekar inte detta för att vara petig eller arrogant, utan bara för att jag inte vill att folk ska missuppfatta recept osv. och plocka vårlök för att använda i matlagning.)

Ah, jag översatte fel i farten. Vi pratar mest engelska här hemma så spring onion blev så klart vårlök när jag var trött och seg:angel: Jag tror inte heller att vårlök skulle vara särskilt gott:yuck:

En rejäl BLT på surdegsbröd, med tillägg av mozzarella, äppelvedsrökt kalkonbacon, syltlök, inlagd rödlök och jumbokapris.

Är på landet, sitter här och jobbar. Skördade ihop till min lunch: blandade bönor (rosenbönor, störbönor och vaxbönor) som jag stekte i olivolja och vitlök. Tomater och gräslök (hade ingen vanlig lök hemma och vill inte köra sammanlagt två mil bara för det) som fick såsa ihop sig i en liten smörklick (ihop med tomater tycker till och med jag om smör, annars steker jag sällan i det), en massa basilika från en av plantorna, en skvätt vin. Som en sås över bönorna. Ett par skivor halloumi till.

Nu kaffe utan skorpor, på grund av efter semestern-späkning.

Fetaost, lök & soltorkade tomater-biffar på nötfärs, ugnsrostad potatis och squash & rödlök. Aioli. Surdegsbröd med rosmarin och flingsalt till. Mjölk i glasen.

Fetaost, lök & soltorkade tomater-biffar på nötfärs, ugnsrostad potatis och squash & rödlök. Aioli. Surdegsbröd med rosmarin och flingsalt till. Mjölk i glasen.
När jag hade stekt upp biffarna, så fick jag ett infall och la ner dem i pannan igen, och skvimpade ut en bytta muttikross, smulade ner en tärning grönsaksbuljong och en skvätt vitt vin i så fick det koka ihop. Supergott!

Maken fixade till en couscous sallad idag med fetaost och broccoli. Till efterrätt blev det en rejäl björnbär och banan smoothie.

Det blev min tur att laga mat här hemma. Wokad broccoli med morötter, brytbönor, röd spetskål, rödlök och wokat ägg. Smaksatt med vitlök, sambal och ingefära.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
Svar
12
· Visningar
369
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 469
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
149
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 484
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar