Tittar in i ditt kök, del 8

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kyckling & grönsakswok till nudlar som döttrarna gjorde. Smakade hur gott som helst. Mjölk till.

Och jag har ett kylskåp som tror att det är en frys eller nästintill och jag har alltså världens kallaste mjölk och alltså godaste mjölken there is så jag kan smälla i mig hur mycket som helst av den varan. Synd bara att alla grönsaker blir frysskadade om jag lägger in dem i kylskåpet.

Jag såg så fram emot en ordentlig pepparbiff (järnvärdena verkar stå på ruinens brant för jag är BARA sugen på kött) med pepparrotsstuvad blomkål ikväll... och så kommer jag hem och upptäcker att jag åt ju upp den jefvla blomkålen till lunch häromdagen! Men det blev gott med en sorts tomat-lök-sallad-salsa också :)

Är hos särbon så igår blev det sushi (mums!) och ikväll ska han bjuda mig på hemmagjorda pommes frites, älgfilé och stekta kantareller.

Imorgon blir det saffranssoppa kokt på egen hummerfond samt kräftor och jätteräkor till.

Jag glömde både matlåda och bankkort idag. Tänkte att jag klarar mig ändå eftersom jag tänkte gå hem tidigt, men nog började det kännas lite hungrigt framåt ett när jag satt och täckte upp i receptionen. Så kommer kollegorna tillbaks och har köpt en jättegod bit kycklingpaj åt mig, gud vad glad jag blev!

Ikväll får jag räkor!

Jag vill också "få" räkor! Eller älgfilé med hemgjorda pommes frites och kantareller. :d (När ska TV4 göra "Halvåtta hos mig" med Bukefalosmänniskor egentligen?)

Väljer just nu mellan att "ge" mig middag bestående av vegetarisk lasagne a la Café Arom eller blackeyeburgare med chipotleaioli.

Nästa vecka börjar jobbet igen, så då är det återgång till spännande mat som yoghurt och müsli, pasta med pesto eller köpepizza. Men lite roliga lunchlådor och annat har det i alla fall producerats under veckan! Trevligt att bunkra upp lite inför hösten.

Ikväll blir det färsk fisk (som jag glömt namnet på, typ sea bass) med lime, vitlök och chili. Nudlar med grönt till, och att dricka hipsteröl.

Födelsdagsfirande igår, med lökpaj, broccoli & adelostpaj, sallad, fetaostar i olivolja & peppar, kalamati, gröna oliver med salsa brava-dipp, parmesanost med tomatmarmelad, spanska korvar på höjden, bredden och längden. Spanska marinerade småfiskar som jag tappat namnet på, marinerad kronärtskockhjärta med saltad torkad vit skinka, Dilmarinerade kräftstjärtar, varmrökt lax på färskost. vitt bröd, saltsmör.
Hallonpaj med råkräm.

Igår: färska ugnsbakade majskolvar, caprese, spenatsalladmed valnötter, rostad röd paprika med timjan, salsiccia, ugnsbakad knipplök, svarta oliver och rött vin.

Idag blir det nog tian, efter inspiration i tråden.

Ikväll blir det kålpudding! Snart, hoppas jag, har varit sugen i ett dygn snart (sedan jag såg den i kylen...) ;)

Enkel kvällsmat; Cheese-sandwiches med halloumi & mangoraja, i små bikinibitar, sallad på romansallad, gurka och fetaost.

Jo, kocken har jobbat flitigt idag också, om jag får säga det själv (vem ska säga emot, typ). Café Aroms veg-lasagne igår, Blackeyeburgarna med chipotleaioli fick vänta till idag men har nu avnjutits med rykande färska hamburgerbröd.

Min tian blev jättegod. Första gången på många år jag lagade det. Serverade blandade (egenskördade) stekta bönor till med en liten enkel tomatsås bredvid. Svarta oliver och rött vin. Nu kaffe och mörk choklad.

Jag (och särbon) håller på att dö av stinnhet (är det ett ord?!). Det var så vansinnigt gott att vi bra vräkte i oss. Som jag berättade tidigare blev det saffranssoppa på egen hummerfond, jätteräkor och kräftor :d

Jag kan verkligen inte röra mig :o

Har inte heller hört stinnhet, men lutar nog åt att paltkoma är ett ord som kanske borde moderniseras lite. Inte många äter väl palt numera, och en del av oss gör det endast med sådan skepsis att paltkoma inte är aktuellt. Snarare lågt blodsocker rätt snart efter måltidsförsöket. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hemmet Jag ska renovera mitt hus nästa år. Mycket är sånt som jag velat göra sen jag och exet flyttade in för en massa år sedan och har således...
2
Svar
20
· Visningar
564
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
635
· Visningar
28 492
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet att jag har skrivit tidigare men jag blir för ledsen av att läsa om det och jag har inget minne av vad jag har skrivit pga...
Svar
4
· Visningar
214
Senast: Rosett
·
Juridik & Ekonomi Nu hoppas jag kunna få lite vägledning. Jag bor i hyreslägenhet där det görs ändringar i ventilationen. Det är utomstående...
15 16 17
Svar
330
· Visningar
17 485
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar