Tittar in i ditt kök del 27

• Mat
  • Trådstartare Trådstartare Mineur
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 075
  • Visningar Visningar 51 595
Alltså skulle jag behöva välja en rätt att äta resten av livet så skulle det definitivt vara sallad med allt möjligt i och jordnötsdressing!* :love:

Skulle man faktiskt behöva välja (i vilket scenario det nu skulle vara aktuellt på riktigt...) så kanske det skulle krävas exakt samma ingredienser hela tiden, men annars är ju en del av det att man kan ha nästan vad som helst i. Älskar t.ex. kokt kall potatis i, men dagens blev strimlad rödkål, vitkål, morot, gurka, röd paprika; gröna sojabönor, mango, salladslök, tofu, glasnudlar, färsk mynta och koriander. Dressing med jordnötssmör, tamarisoja, tahini, ingefära, vitlök, chili, limezest och juice, toppat med jordnötter och sesamfrön.

Tänkte inte på att lägga upp fint (och är inte min styrka oavsett 😄) men skickade en bild till särbon:

1000015924.webp

* alternativt samma fast som sommarrullar i rispapper istället för sallad med glasnudlar

Edit: hade uppenbarligen kokt ägg i också för ovanlighetens skull

Klyftpotatis och lax som tillagades i ugnen. Till det blandade jag ihop chevre med creme fraiche, och lade till en näve små tomater vid servering. Väldigt gott!

Till lunch tomatsoppa, ris, knaperstekt bacon och några klickar philadelphiaost, så väldigt gott!

Ska strax värma rester- potatis, stekt tunnskivad kotlett i gräddig sås med skivad svamp, paprika och kantarellfond samt kokta grönsaker till. Förra portionen var god!

Idag blir det pizza (som vanligt när vi känner oss fantasilösa). Degen blir två jättepizzor så det både räcker och blir över. Till efterrätt blir det dadelbollar (skulle jag tro). Mixade iaf ihop ett gäng nyss. De lär inte bli långvariga i detta hemmet.
20250122_163753.webp

I dag provade jag falafeltallrik på ett annat ställe, det var bra, förutom att det var för mycket sås på.
Nästa gång ska jag säga till om att få såsen bredvid.

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
4 012
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet... 2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 642
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur... 99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
116 089
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta... 99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
93 698

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka