Tittar in i ditt kök del 27

Har experimenterat lite i köket senaste tiden i samband med en födelsedag. Bl.a. en egenkomponerad peach melba-tårta med mandelmarängbottnar, vaniljkräm, inkokta persikor och hallonmarängsmörkräm. Slutsatser:
- att fuska med riven mandelmassa istället för socker och mald mandel i äggvitorna fungerar inte jättebra, blir dock knaprigt och håller formen om de bakas torra på varmluft i låg värme. Good enough.
- hallonmarängsmörkräm fungerar utmärkt att göra med vanlig elvisp, men tar lång tid. Gott.
- att byta ut en del av mjölken i vaniljkräm mot persikospad + grädde i ungefär lika delar går utmärkt. Bytte även ut en del av sockret mot råsocker. Förmodligen den godaste vaniljkräm jag gjort. Åt med sked direkt ur kastrullen men det räckte som tur var till tårtan ändå.
- persika är väldigt milt. Skulle antagligen ha använt milda sockerkaksbottnar och mindre hallon för att få fram persikosmaken mer.

Testade även att göra veganskt tonfisksubstitut på ugnsbakad vattenmelon marinerad i sesamolja, soja, vit miso, nori, äppelcidervinäger och vitlök. Blev både snyggt och riktigt gott! Ser ut och påminner konsistensmässigt om rå fisk, smakar mest av kryddningen. Kommer sannolikt att göras igen, borde fungera bra även i t.ex. pokebowl. Serverades nu i friterade rispapper (sjukt kul att göra btw, poffar upp på nolltid :laugh:) med avocado-och äppelsallad samt hemgjord srirachamajo.

Har även provat att göra en majonnäsvariant med mindre energi och mer protein, där jag mixade ner tre kokta ägg, lite senap, vinäger, salt och mer sriracha i resterna från srirachamajon. Det blev oväntat bra, fin krämig konsistens och smakar nästan exakt likadant trots att det är betydligt mer ägg och betydligt mindre olja. Kommer definitivt göras igen, och jag är även sugen på att försöka göra aioli med samma metod.

Testade även att göra veganskt tonfisksubstitut på ugnsbakad vattenmelon marinerad i sesamolja, soja, vit miso, nori, äppelcidervinäger och vitlök. Blev både snyggt och riktigt gott! Ser ut och påminner konsistensmässigt om rå fisk, smakar mest av kryddningen. Kommer sannolikt att göras igen, borde fungera bra även i t.ex. pokebowl. Serverades nu i friterade rispapper (sjukt kul att göra btw, poffar upp på nolltid :laugh:) med avocado-och äppelsallad samt hemgjord srirachamajo.
Alltså gud vad jag hade velat smaka detta!

Ja, glömde skriva hade velat smaka utan att behöva göra. 😂 Men tack för recept! ❤️ Kanske kan bli serverad av sambon som är bättre på att laga efter recept än jag är. 😊
Förstår helt, jag föredrar också smakandet framför görandet i många fall.. :angel: Men detta var verkligen inte särskilt komplicerat även om man måste börja i tid. Rör ihop marinad, skär melon i bitar och stoppa i ugnen en timme, lägg i kylen över natten. Klart!

Hittade ett kilo miniplommontomater på ICA till extrapris igår, så nu ligger dom och puttrar på låg temperatur i ugnen tillsammans med olivolja, färsk basilika, vitlök och honung i ugnen. Ska ätas till färsk pasta.
Lukten av maten har till och med tagit över från doften av mina 8 blommande hyacinter.. 😍😅

Gjorde laxgratäng idag och åt med ris och sallad. Blev jättegott köpte en hel laxsida igår på erbjudande :d.. Blev matlåda över också så på måndag får jag en god lunch. Har också skurit några filéer av resterande delen av laxen och fryst.

Lagar mat till kvällens 3-rätters. Jordärtskockssoppa med hembakt bröd, Vildsvinsstek, potatiskaka med västerbottenost och kantarellsås. Till efterrätt apelsinkladdkaka med chokladkräm och daimkross.
Soppan är klar, strax ska kakan in i ugnen och köttet marinerar i kylen. Ser fram emot kvällen :)

Mycket god kalvfile med potatisfondant och sås med rosmarin och calvados och rosmarin stekta äpplen.

IMG_7919.webp

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 656
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 123
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 514
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka