Tittar in i ditt kök del 27

1000011686.webp

Rulle med blandsallad, tomat, creme fraiche, sriracha och kebabkyckling till lunch!

Köttfärsås där jag även slängt i lite rester/bös från kyl och frys (brysselkål, fryst basilika och några matskedar creme fraiche) med makaroner blir det till middag!
Känns alltid bra när man kan få ihop något och få användning för rester! Vår soppa ikväll gjorde jag på två stora potatisar som behövde användas, samt en bit purjolök och lite vitkål som sett sina bästa dagar. Lade till en morot, en förpackning vita bönor, grönsaksbuljong och chili flakes. Mums - god och värmande :d ! Serverades med en klick creme fraiche.

Känns alltid bra när man kan få ihop något och få användning för rester! Vår soppa ikväll gjorde jag på två stora potatisar som behövde användas, samt en bit purjolök och lite vitkål som sett sina bästa dagar. Lade till en morot, en förpackning vita bönor, grönsaksbuljong och chili flakes. Mums - god och värmande :d ! Serverades med en klick creme fraiche.
Är tyvärr en hamster när det kommer till mat.. mycket i alla skåp och kyl/frys, men lite sämre på att alltid använda sakerna.

Jag behöver tips till wok. Jag älskar att woka grönsaker (och kyckling) men det blir så torrt. Vad kan man göra något som är enkelt så det blir lite ”såsigt” också? Inga färdigsåser/blandningar.

Jag behöver tips till wok. Jag älskar att woka grönsaker (och kyckling) men det blir så torrt. Vad kan man göra något som är enkelt så det blir lite ”såsigt” också? Inga färdigsåser/blandningar.
Jag brukar göra någon liknande denna: https://thewoksoflife.com/peanut-sauce/ (ber om ursäkt för sjukt drygt upplägg för att få fram ingredienserna...).
Ofta typ jordnötssmör, en liten skvätt sesamolja, soya, ingefära, risvinsvinäger... Kanske sriracha. Lite det man är sugen på. Går att använda som salladsdressing också!

Entrecote på extrapris hos Willys så köpte hem och ska skiva och lägga i frysen. Blir perfekt att bara ta fram och grilla och äta med tomatsallad eller andra grönsaker.

Jag gor ofta nagon tahini sas, den kan varieras med allt man kan tanka sig, det har ar mer eller mindre min bas.

3 tbs tahini
3 tbs lemon juice
1 liten vitloks klyfta "minced"
1/2 tsp salt
svart peppar
tunna ut det med isvatten (ar vattnet for varmt kan den klumpa sig)
Man kan ocksa anvanda en mild yogurt sas
1 dl yogurt
1 liten garlic klyfta "minced"
1/2 tsp salt
1 tbs lemon juice
en skvatt hot sauce eller chili krydda forhojer ocksa smaken.
aven har kan man anvanda vatten till att fa ratt konsistence

Bruschetta till förrätt och lasagne sedan.

Pastan vilar i kylen och pastamaskinen monterad på plats och köttfärssåsen puttrar på spisen och ska göra länge än. Men doftar väldigt gott.

Idag åt vi lasagnesoppa - mycket gott :d! Rosmarin skippades och oregano byttes mot basilika (pga vad som fanns hemma). Jag tog också mindre mängd vatten än vad det står i receptet. Två förpackningar krossade tomater ger rätt mycket vätska!

https://www.niiinis.se/2024/10/24/l...HeEvKX0FPBHQIXK8gE_aem_1UCoRRtqU52rZfR1A5EXVQ

Pinsabröd var slut i affären så jag köpte frysta vitlöksbaguetter istället. Funkade :up:!
Har sett receptet flera ggr men tycker det låter så märkligt. Smakar det inte bara som blaskig köttfärssås?

Har sett receptet flera ggr men tycker det låter så märkligt. Smakar det inte bara som blaskig köttfärssås?
Nej, inte alls. Varför blaskig om man kryddar ordentligt :confused:? Det är ju bland annat philadelphiaost i, som gör soppan väldigt krämig. Gränsen mellan sås och soppa är väl kanske också hårfin... ;) Vi gör ofta olika varianter av köttfärssoppor, med eller utan tomatsmak, så denna kändes inte speciellt udda för oss :) .

Följde ett recept från ICA med curry, tofu, haricots, babyspenat och ris. Är andra gången jag lagar mat med tofu och har inte vant mig ännu. Även första gången!! jag använder vitlök. Det blev helt okej men tofun är lite tråkig.

Bifogade filer

• IMG_20250104_182759.webp
    IMG_20250104_182759.webp
    95,2 KB · Visningar: 9

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 707
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 168
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 546
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 418

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Regntäcke
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat