Tittar in i ditt kök del 27

Tänkte någon har kanske har koll! Har en burk dansk rödkål, oöppnad. Bäst före 24/7-2024 eller något ditåt. Går den att äta på julafton eller behöver jag köpa ny?

Det skulle ha blivit "Chicken piccata" rodbettsmos och farska asparagus. Det blir i stallet extra breda papardelle och ostsas (philly ost och getost) med sas av farska korsbars tomater, graslok och parsilja.
Jag har statt och gatt for mycket i dag sa behovde sitta ett tag. :p

Torskrygg i tomatsås med oliver, kapris och örter, buljongkokt ris och gott vin. Sedan behövdes efterrätt så jag rotade fram en chokladbiskvi med mjölkchoklad- och rostad hasselnötssmörkräm ur frysen. De är pilliga att göra men så gott :love:

Testade Nikkaluoktasoppa igårkväl med Anamma-färs. Gott 😋
Förstärkte med trattkantareller och blad från brysselstocken jag slaktade förra helgen.

Inte mitt kök men supergott ändå :d

IMG_7836.webp

Ankbröst med körsbärssås

I dag ar det Thanksgiving och vi ska till sonen och ata kalkon ... med en massa goda (om mindre nyttiga) tillbehor. Jag ser fram emot festen, och vet att jag maste ta det lungt med allt det "mindre nyttiga" men det ska bli himla trevligt att hanga tillsammans med hela familjen som bor har i nagra timmar.

I dag ar det Thanksgiving och vi ska till sonen och ata kalkon ... med en massa goda (om mindre nyttiga) tillbehor. Jag ser fram emot festen, och vet att jag maste ta det lungt med allt det "mindre nyttiga" men det ska bli himla trevligt att hanga tillsammans med hela familjen som bor har i nagra timmar.

@bettysmatte , I dag skulle du sakert vilja vara har ... "Turkey Day" ar har i Oregon molnig men inget regn i dag, alltsa ganska trakig dag, men all den goda maten och det trevliga sallskapet gor det till en fantastisk dag varje ar :D

@bettysmatte , I dag skulle du sakert vilja vara har ... "Turkey Day" ar har i Oregon molnig men inget regn i dag, alltsa ganska trakig dag, men all den goda maten och det trevliga sallskapet gor det till en fantastisk dag varje ar :D
Oh, ja :) ! Maken undrar om vi inte ska steka en kalkon till jul i år. Tycker att det är så SVÅRT att tillaga en sådan stor fågel, så vi får helt enkelt se om jag vågar mig på det :nailbiting::D !!

Oh, ja :) ! Maken undrar om vi inte ska steka en kalkon till jul i år. Tycker att det är så SVÅRT att tillaga en sådan stor fågel, så vi får helt enkelt se om jag vågar mig på det :nailbiting::D !!

Do it! Numera ar nastan alla turkeys familjen tillagar "spatchcocked". De ar inte torra och jattegoda ... kolla det har receptet, det ar vad bade soner och jag gar efter :p men forst skulle jag "dry brine it" ... kolla runt pa olika recept sa hittar du garanterar ett som passar dig.
how to spatchcock a turkey

I dag var mitt kalkonbrost tinat och jag bestamde mig for att sous vide det. Det fick sta i lite over 2 timmar, till det lite gronsaker, farskpotatis, och sa gjorde jag en sas pa vatskan jag fick av att koka det lilla skelettet som fanns pa brosten, plus ryggraden som kom med, tillsammans med morotter, cellery, lok, och vad jag rakade hitta i kylskapet som nagra lemongrass.
SUPER god buljong som jag anvande for att gora en sas, dar jag hade i ett par matskedar Creme Fraish ...

Kalkon brosten blev fantastiskt goda, inte alls torra, utan mycket mer "moist" an vad kalkon normalt ar. Jag kommer helt klart att kora med kalkonbrost fler ganger ... enkelt och gott och sadant jag kan ata nu (aven om jag kanske skulle ha avstatt creme fraishen i sasen :p)

Tog inspiration från lite olika "proteinsallad"-recept! Blandade gurka, selleri, rödlök, morötter, majs och edemame-bönor. Själva dressingen blandade jag mini-keso, fetfri yoghurt, sriracha, typ 1msk majonäs för smak, soya, salt och peppar. Sen en burk tonfisk. Blandade ihop allt och toppade med sesamfrö. Smakade okej. kommer nog prova lite mer olika proportioner framöver :)

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 656
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 123
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
111 514
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 402

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka