Tittar in i ditt kök del 27

Har provat ett nytt "lägg allt i en form och skjuts in i ugnen"-recept. Har blandat ris, paprika, rödlök, kyckling, kycklingbuljong, pesto, vatten och en klick fettfri yoghurt och låter det nu gå i ugnen. Ska bli spännande att se vad det blir av det hela...
 
Igår grillade sambo färska majskolvar, marinerade tomater, knyte med lök, fläskkotletter och stekte champinjoner i smör först och sen soja. Åts med grillsåser. Så gott!
Efterrätt blev banankaka med mkt(!) kakao i. Hade också i lite kockos i smeten och hade även kockos som "ströbröd" i formen. SÅ god!

Ikväll blir det nacho-tallrikar med tacofärs, massa grönsaker, lök, olika salsor och guacamole. Nam!
 
I går gjorde jag hemgjord pizza på surdegsbotten. Hittade en variant av korvstroganoff i kylen så hade det på pizzan, och mozarella och pizzaost. Saftig och god. Blev det till middag i dag också. Har nu tyvärr risen kvar från korvstroganoffen att göra något med....
 
Helt okej. Tyckte dock balansen mellan överkokt/torr kyckling och icke klart ris var hårfin 😅 min ugn gör dessutom att det nog gått fortare att koka ris på spisen och röra ihop det andra till en god sås.
Typiskt, jag har gjort något liknande med samma resultat men funderade på om det kan vara värt att göra det igen. Det låter inte så dock.
Däremot har jag haft bättre resultat när jag har använt risoni i stället.
 
Jag tycker många av de där "allt i en form"-kyckling blir för rinniga. Man ser ofta på IG/Tiktok när de gör recepten att i det färdiga resultatet liksom flyter såsen ut under riset på tallriken för den är så lös. Vem vill ha sås så?

Minimalt mer disk och knappt någon extra ansträngning att göra i en traktörpanna bara, då kan man dessutom reda såsen.
 
Igår blev det panerad fisk med kall dillsås och de sista färskpotatisen jag tagit upp från landet. Tillsammans med lite grönsaker Ärtor, paprika, och gurka

Idag blir det så avancerat som flygande jacob inte gjort den på länge så nu är det dags
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 485
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 048
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
110 553
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
88 714

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hur är processen
  • Uppdateringstråd 30
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp