Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Fått massor av äpplen så köket har jobbat med att ta hand om en del av dem.
Gjort ett par burkar äpplemos, fryst in två påsar med kanel och socker (paj till vintern!) och hängt upp ett snöre med skivor som torkas ovanför ett element (man får ta vara på den där elen). Ska nog bli lite mer mos senare, det är orimligt gott :D
 
Här ligger man i lä:
https://www.tv4.se/artikel/4XbWl9sl...8sxcuOnPGzQXAmHa00E_aGjnM9oqUN9cQn6CNXmbPp6FE

Jag har nog kommit upp i en 25-30 förberedda lunchportioner i frysen som mest, det är förvisso rätt skönt ibland när livet är snärjigt att bara beta av förråden kvickt och lätt. Och jätteskönt att nästan inte behöva handla mat på en månad! Men i snitt har jag kanske 5-15 fixade? Varav några paj/lasagne men de flesta grytor och röror som behöver kompletteras med någon kolhydrat och/eller färska grönsaker. Idag t ex en sådan portion köttfärsröra med nykokt spaghetti till.
 
IMG_20220928_185732.jpg

Vilken tur att jag hade ärtor som piggade upp färgerna lite ^^
 
Jag har några riktigt små ägg. Receptet säger ett ägg men tror inte att det är tillräckligt. Å andra sidan är två antagligen för mycket. Idéer?
 
Jag har några riktigt små ägg. Receptet säger ett ägg men tror inte att det är tillräckligt. Å andra sidan är två antagligen för mycket. Idéer?
Om du ska ha hela ägg (alltså både gula och vita) löser man det enklast genom att knäcka ner äggen i en liten skål/mugg och blanda runt lite. Sen tar man lagom mycket av den mixen. Standardvikt på ett ägg är runt 65 g så vill man vara petig kan man väga hur mycket man tar.
 
I gar kvall gjorde jag vafflor med maple sirup och smor. I kvall blir det vafflor igen hade jag tankt. Men nu blir det de vafflor jag tankte gora i gar, men inte orkade pyssla med. Savory vafflor med rakor i en sas. Jag ska aka ut och kopa lite korsbars tomater och "corn starch" men annars har jag allt jag tankte anvanda. :) Det blir spannande att se hur det blir.
 
SA ... kvallen's vafflor med rakor blev en riktig hojdare. Aldeles for mycket mat med tva vafflor, men nasta gang fryser jag tva sa har vi tva ganger i stallet. :d Helt otroligt gott och nagot jag definitivt kommer att gora igen.
Om nagon ar intresserad anvande jag ett recept fran "Food Network" men tog dubbelt sa mycket cayenne pepper.

IMG_3347.JPG
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Tvättstugedrama
  • Stil på bostad för uthyrning.
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp