Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Försöker googla men hittar inget bra svar, så ställer den här;

Om man köper oskalade majskolvar, hur tillagar man dem? Måste de kokas en viss tid innan man gör något annat med dem? Eller kan man bara skjutsa dem direkt in i ugnen? Eller ska man lägga dem i blöt innan och sen tillaga dem hur man vill? 🌽😅
 
Försöker googla men hittar inget bra svar, så ställer den här;

Om man köper oskalade majskolvar, hur tillagar man dem? Måste de kokas en viss tid innan man gör något annat med dem? Eller kan man bara skjutsa dem direkt in i ugnen? Eller ska man lägga dem i blöt innan och sen tillaga dem hur man vill? 🌽😅
Man kan tillaga direkt men jag kokar dom alltid först. Tycker det blir mkt saftigare då. Har tom gjort en från Texas överbevisad om att koka först ^^😁
 
Försöker googla men hittar inget bra svar, så ställer den här;

Om man köper oskalade majskolvar, hur tillagar man dem? Måste de kokas en viss tid innan man gör något annat med dem? Eller kan man bara skjutsa dem direkt in i ugnen? Eller ska man lägga dem i blöt innan och sen tillaga dem hur man vill? 🌽😅

Smaka dem som de ar ... da ar de allra bast.

Jag ater helst majs ra, direkt fran falten. Jag har nastan alltid "oskalade" majskolvar hemma fran tidig var till sen host (nar de odlas nagonstans inte langt harifran). I kvall skar jag av kornen fran en och blandade dem derekt i salladen. Mycket gott!
Har har vi dock fler sorters korn an vad jag sett i Europa, sjalv foredrar jag den vita eller mojligen den som ar bade vit och gul...
 
Man kan tillaga direkt men jag kokar dom alltid först. Tycker det blir mkt saftigare då. Har tom gjort en från Texas överbevisad om att koka först ^^😁

Om man vill tillaga dem ska de INTE koka. Om man inte ater dem raa ar de allra bast grillade, eller ungsrostade ... vill man inte gora nagot av det ar det basta att lagga dem i (en val rengjord) cooler (? som man har kylvaror i? gjord av hard plast) sedan haller man pa kokande vatten, lagger pa locket och lamnar dem i 20-30 minuter.
 
Sa har ser det ut i min affar ... och jag tar helst de oskalade da de haller mycket langre.

IMG_3284 2.jpeg
 
Om man vill tillaga dem ska de INTE koka. Om man inte ater dem raa ar de allra bast grillade, eller ungsrostade ... vill man inte gora nagot av det ar det basta att lagga dem i (en val rengjord) cooler (? som man har kylvaror i? gjord av hard plast) sedan haller man pa kokande vatten, lagger pa locket och lamnar dem i 20-30 minuter.
Kanske det beror på sort? Jag kokar alltid mina oavsett om jag ska grilla lr ha dom i ugnen efter det, har smakat dom råa och tycker inte om smaken. Tycker det blir en sträv eftersmak. Fast det sista du skrev med en cooler kanske jag ändå testar nån gång för det låter som en bra metod. ☺️Har ingen cooler men om vi nån gång skaffar en så kör vi majs i den ^^
 
Receptet (bakat sidfläsk i ugn) kräver kummin. Upptäcker att jag naturligtvis bara har spiskummin hemma. Förslag på bra substitut?
 
IMG_20220906_185900198.jpg

Gårdagens middag, husmanskost när den är som bäst! 👌🏻 Potatismos, köttbullar, brunsås, rårörda lingon (som jag och hästen varit ute i skogen och plockat) pressgurka (både gurka och persilja från trädgården) och egenodlad sallad och tomat. Såååå gott! :d

Sitter nu här superhungrig och väntar på falukorv och pasta, känns lite torftigt och tråkigt i jämförelse :down::cautious:
 
Kör olika varianter av färdig köttbullar denna veckan, idag m snabbmakaroner, brunsås, lingon och broccoli. Känns tryggt att äta, fick alltid det hos farmor och farfar 😄💕
 
Försöker googla men hittar inget bra svar, så ställer den här;

Om man köper oskalade majskolvar, hur tillagar man dem? Måste de kokas en viss tid innan man gör något annat med dem? Eller kan man bara skjutsa dem direkt in i ugnen? Eller ska man lägga dem i blöt innan och sen tillaga dem hur man vill? 🌽😅
Jag skalar av dom lägger dom i kokande vatten och kokar i 8 minuter. Äter dom med smör och örtsalt ....
Grilla dom är gott oxå
 
Ikväll blir det kräftor och västerbottenpaj och lite andra goda tillbehör. Min sambo är inte så förtjust i fisk och skaldjur och han skulle ut med jobbet idag och äta så det passade bra! Ser fram emot detta, ska kämpa på med min uppsats idag så tycker det blir en bra belöning till mig själv och har nåt att se fram emot. Texten till första handledningen ska in senast klockan 17 men kommit en god bit på väg iallafall. :)
 
Ikväll blir det kräftor och västerbottenpaj och lite andra goda tillbehör. Min sambo är inte så förtjust i fisk och skaldjur och han skulle ut med jobbet idag och äta så det passade bra! Ser fram emot detta, ska kämpa på med min uppsats idag så tycker det blir en bra belöning till mig själv och har nåt att se fram emot. Texten till första handledningen ska in senast klockan 17 men kommit en god bit på väg iallafall. :)

Så gott!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp