Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Idag är köket fullt av hämtmat från asiatiska vagnen (två sorters vårrullar, anka och friterade räkor) och till barnen Nuggets och dips en masse från McDonalds . Alla blir nog nöjda alldeles strax.

Har precis öppnat en flaska enkel Malbec till det.
:)
 
Ja det är väl bara i Sverige det finns amerikansk hamburgerdressing också (enligt en amerikanare i allafall inget som finns i USA) :D

Yep, den har vi aldrig sett har.
I vintras kom det dock en NYHET till en av vare delikatess affarer, Nagot som annonserades som den storsta nyheten det har arhundradet ... En Secret Sauce ... och naturligt vis var jag tvungen att kopa en for att smaka. Alla vi Svenskar (vi ar trots allt 4 stycken i familjen har i Oregon som smakat riktig Amerikansk Hamburger dressing) vi var helt overens ... det smakar precis som Amerikansk Hamburger Dressing i Sverige. Den har helt forsvunnit fran sortimentet igen ...

Det mesta ar kvar i flaskan dock. VI har sa mycket "stuff" pa vara varmkorvar och hamburgare att Amerikansk Hamburger Dressing inte riktigt passar in. VI har allt fran ra lok till chili (con carne) pa varmkorven och pa hamburgarna har vi vanligen bade majonas och senap eller ketchup ... forutom en hel massa annat, tomat, sallad, inlagd gurka, ra lok, ost chili, och vad man kan hitta pa.
 
Sista lunchen här för i år. Hoppas på att någon vill ta över nästa sommar.
DFE796B1-1B18-43FA-951B-E555F35D86FC.jpeg
 
Barnbarnen vaknade klockan 10 i dag och har hunnit ata yogurt, nybakade kakor, bullar, uppvarmda pankakor och sedan papekade 5-aringen att hon var hungrig sa jag gjorde strimlad potatis (hash) med bacon och agg som slank ner mycket snabbt. Nu ar klockan 2 ... jag undrar var de stoppar allt? Bada tva maste ha ihaliga ben (som man sager har) da de ar smala som stickor. :p
 
Igår hade jag en massa bladpersilja jag ville bli av med. Så jag gjorde jag fransk fiskgratäng på torskrygg. Serverades med ris. Så gott!

Idag gjorde jag en paj med rätt mkt fullkornsmjöl och lite vanlig vetemjöl special. Fylldes med jättegoda minitomater, feta, tryffelsalami, äggstanning och färsk basilika till servering. Gjorde sallad med vinägrett med lite honung och dijonsenap. Honungsrostade också valnötter till. Gött!

Sambon fick med sig en massa galet gott fikabröd à la bullar av olika slag och bäst av allt mazariner som är mkt högre än normalt och är fulla med så mkt mandelmasse-jox som inte är så där supersött. Galet goda! Så vi har ätit en del såna och hemgjord nyponsoppa. 😍

Också hittat jordens godaste yoghurt: grekiskt yoghurt med passionsfrukt. Åt den med färska bär till frukost. 😍
 
Jag gick mental idag med att först vilja använda några, för min smak, övermogna bananer. Så jag gjorde bananbröd med choklad. Gött!
Sen fick jag ryck och plockade nypon. Kom in med typ ett berg nypon och har nu gjort ca 10 liter nyponsoppa. Tog rätt lång tid kan man nog säga.Men sååå gott! Hade i både lite, lite kanel och lite vaniljsocker. Blev grymt!

Sen var orken liksom slut matlagningsmässigt. Så middag blev färdiga fisk-crispies, dill-potatismos och marinerade ärtor. Serverades med färdig dansk remouladsås. Jag tycker faktiskt det är gott när orken tryter. :laugh:
 
Jag gick mental idag med att först vilja använda några, för min smak, övermogna bananer. Så jag gjorde bananbröd med choklad. Gött!
Sen fick jag ryck och plockade nypon. Kom in med typ ett berg nypon och har nu gjort ca 10 liter nyponsoppa. Tog rätt lång tid kan man nog säga.Men sååå gott! Hade i både lite, lite kanel och lite vaniljsocker. Blev grymt!

Sen var orken liksom slut matlagningsmässigt. Så middag blev färdiga fisk-crispies, dill-potatismos och marinerade ärtor. Serverades med färdig dansk remouladsås. Jag tycker faktiskt det är gott när orken tryter. :laugh:

Åh, vi gjorde hemmagjord nyponsoppa en gång för några år sen och det blev gott :). Men mycket pill och tid, ja... Hur var det man skulle göra nu igen? :)
 
Grubblar lite på veckans meny. Det är tänkt att det ska bli mozzarellasallad i dag, med wok imorgon med massor av grönsaker och lite marinerad fläskkarré + min trogna Charlie woksås. Sedan ska en del av det ätas upp med glasnudlar och en del frysas in för framtida behov (med etikett ska tilläggas). Försöker som sagt tappert äta mig igenom frysen.
 
Musslor i lake för halva priset att utgå ifrån, gjorde min budgetmat fast musslor istället för tonfisk. Jasminris, ett tärnat hårdkokt ägg, burkmajs, tomater, 2 msk creme fraiche och 1/3 valfri chipsdipp. Och musslorna förstås. Så enkelt, så gott. 👨‍🍳
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp