Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skånsk äggakaga, rårörda lingon och knaperstekt pancetta. :d


Åh jan jag få recept på din äggakaka? Åt det på Malmöfestivalen för några år sedan och försökt få till smaken och konsistensen som de hade för den var magiskt god. Men inte riktigt lyckats fullt ut. Hade hoppats på att de skulle finnas där som matstånd i år men tyvärr var den inte där.
 
0CAAE898-B720-4744-8181-D9B30AAB9F17.jpeg


Sämre nattmackor har intagits!
 
Provade ett enkelt wokrecept idag.
Strimlad kyckling wokas i lite olja. Tillsätt grovt hackad pak choi, strimlad grön paprika och sockerärtor. Smaka av med sojasås, ketchup, sesamolja och hoisinsås. Salt och peppar samt lite sesamfrön.
Eftersom jag hade det hemma klippte jag även i shiratakinudlar. Tog max 20 min inkl allt strimlande. Gott men jag kunde balanserat mängden soja bättre.
 
Idag ska jag grilla spetskål som jag sen toppar med pumpakärnor, majs,tomat, schalottenlök och jalapenjo. Kommer rosta pumpakärnor och majs i en torr stekpanna. Ringlar sist över en vitlöksdressing som är gjord på creme fraiche, vitlök, persilja och lite vatten. Till det blir det laxburgare och halloumi. :d


Den här maten blev jättegod kan verkligen rekommendera grillad spetskål. Vi grillade den på vår elgrill inomhus då vi bor i lägenhet . Hade gjort en blandning på smör, citronsaft och vitlök som jag penslade den med under tiden jag grillade.

IMG_20220826_202410819_HDR.jpg
 
Har bjudit över grannarna på middag idag (bla det nyblivna äkta paret) och eftersom de är icke-jagande stockholmare måste jag ju bjuda på älg :D Det blir helgrillad älgryggbiff till oss som är köttätare och regnbågslax till semi-vegetarianen. Eftersom brudens svärföräldrar pratat så mycket om mina rökta räkor frågade bruden lite försynt om det möjligtvis kunde dyka upp sådana så det blir räkor till förrätt. De hade mycket citron över från bröllopet så de tar med en citronfromage som efterrätt, perfekt.

Till det grillade blir det @Lillgrådis krossade potatis och rostad vitlökssky med konjak samt en creme på St Agur, grekisk yoghurt och rostade hasselnötter.

De skulle ta med mousserade till räkorna (det blev rätt mycket dricka över från bröllopet!) och jag tror det blir Ch Seguin Prestige 2017 till varmrätten men jag har inte funderat klart där. Det är underbart att ha en vingarderob!
Men MUMS!!
 

Det var ohyggligt gott och alla var alldeles för mätta (och lite runda under fötterna...)... det var en alldeles underbar kväll helt enkelt.

Edit: Jag fick korka upp en ytterligare flaska för alla fick lite feeling så det blev en Ch Saint-Sernin från Cahors, givetvis inte i nivå med Ch Seguin men den fick godkänt av gästerna iaf.
 
Senast ändrad:
Åh jan jag få recept på din äggakaka? Åt det på Malmöfestivalen för några år sedan och försökt få till smaken och konsistensen som de hade för den var magiskt god. Men inte riktigt lyckats fullt ut. Hade hoppats på att de skulle finnas där som matstånd i år men tyvärr var den inte där.

Absolut, inget exotiskt utan hämtat från Icas recept.
  • 500 g rimmat sidfläsk utan svål
  • 8 st ägg
  • 4 ½ dl vetemjöl
  • 2 msk strösocker
  • ½ msk salt
  • 8 dl mjölk
  • smör till stekning
1. Skiva och stek fläsket i en torr stekpanna och ställ åt sidan. Spara stekflottet till smeten – det ger nämligen en underbar smak till äggakakan.
2. Vispa ihop ägg, mjöl, socker och salt. Tillsätt mjölken och fortsätt vispa tills det blir en slät smet. Tillsätt stekflottet.
3. Lägg en klick smör i stekpannan och häll i smeten. Grädda på medelhög värme i 10–12 minuter. Arbeta hela tiden den stelnande smeten in i mitten på pannan tills hela äggakakan har stelnat.
4. Ta en tallrik eller ett grytlock och vänd kakan och stek i ytterligare 2–3 minuter.
5. Servera äggakakan toppad med det stekta fläsket och rårörda lingon.

Tricket för ett extra lyckat resultat är att man måste sjunga den här klämmiga visan under hela tillagningen (helst i duett och givetvis med autentisk dialekt)

 
IMG_20220827_191833349_HDR.jpg

Man tager vad man haver och sådär. Återstår att se om fisksoppa på alkoholfritt burkvin funkar... :nailbiting::laugh:

Kändes lite bortslösat att öppna en hel flaska bara för att ha i soppan när maken på sin höjd dricker något glas av det utan att egentligen uppskatta det ordentligt :cautious: och den som uppskattar det ordentligt inte får dricka det :cautious::cautious:
 
Igår tok vi kina-take away. Vi tog crispy anka. Jag hade rester kvar idag och tänkte att det räcker till mig som är solokvist ikväll. Jag var inte så hungrig. kl 21:45 blev jag tokhungrig och gjorde mat iaf.
Så nu har jag ätit airfryade rotfrukter och rödlök ihop med lax med pesto gjort i ugnen. Fick magisk god hemgjord pesto av en vän och använde den nu. Så gott!

Gjorde också nyponsoppa idag och tänkte ta en skvätt till efterrätt. Så god!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp