Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det blev en sallad idag, resterna av gårdsdagens Mimosasallad utökades med hjärtsallad, cherrytomater, vårlök, avocado, vitlök och en dressing av ajonäs, creme fraishe. citronzest och äplecider vinäger. Toast och Tallegioost.
Desserten blev en Latte och ett par belgiska chokladtryfflar.:love1:
 
Vad har du för ingredienser utöver kyckling? Äter en del kyckling och alltid kul med nya recept.

Jag foljer, mer eller mindre, Alton Brown's recept. Det ar SUPER gott och man kan anvanda kyckling brost om man vill, men det blir inte lika saftigt da. Jag gor ocksa ungefar 1/3 mer vatska da det annars blir lite lite sas ... och reder den med en matsked mjol blandad i smoret han sager att man ska ha i pa slutet for att "blanka" sasen.
Jag hittade till och med en "tab" med metriska measurements. :p Du har sakert inte nagra problem med receptet, men fraga garna om du behover hjalp.

https://altonbrown.com/recipes/good-eats-chicken-piccata/
 
Jag har gott om ost i olika stilar ... dock inget hart brod :arghh: (jag bor dock kunna aka upp till Portland i veckan for att kopa mer) daremot en massa chips. Jag har chickpeas, och tahini ... I dag tror jag att middagen blir ett plock med ost, hummus, och chips. Och vad annat jag kan hitta i skapen.:p
 
Jag foljer, mer eller mindre, Alton Brown's recept. Det ar SUPER gott och man kan anvanda kyckling brost om man vill, men det blir inte lika saftigt da. Jag gor ocksa ungefar 1/3 mer vatska da det annars blir lite lite sas ... och reder den med en matsked mjol blandad i smoret han sager att man ska ha i pa slutet for att "blanka" sasen.
Jag hittade till och med en "tab" med metriska measurements. :p Du har sakert inte nagra problem med receptet, men fraga garna om du behover hjalp.

https://altonbrown.com/recipes/good-eats-chicken-piccata/


Tack nej det var inga större problem att förstå receptet, en fråga bara, det står all-purpose flour då borde man kunna ta vetemjöl? Eller är det något annat typ av mjöl?
 
I dag hade jag tankt en salad med rostade chickpeas och kale och till det mojligen ett agg och/eller pita brod.

Da jag inte har chickpeas hemma far det bli en annan middag i dag. Kanske gron artsoppa (den enda artsoppan "over here." Att hitta gula artor ar inte latt. Jag har en pase frusna artor, en (stor!) kolv farsk, extra sot, majs. Da jag nyss laste om soppa sa kanske jag gor soppa av de tva grejorna ... inte direkt soppa pa en spik, men nara nog. :p
 
Vi lagade en jättegod och enkel middag häromdagen.

Blanda en sås på grädde, lingonsylt (eller rårörda lingon), salt, peppar, timjan och köttbuljong/fond. Lägg en fläskytterfilé i en brödform (rektangulär som används till formbröd) och häll på såsen. Se till att det även hamnar lite sås under köttet och på sidorna. In i ugnen i 175 grader i 1,5 timme eller tills köttets innertemp är 70 grader. Ta sen upp köttet och packa in i aluminiumfolie. Sila ner såsen i en kastrull och red och ha i lite grädde till. Smaka av. Vi hade potatis till. Såå gott och enkelt! Snabbt att förbereda och sen kan man ta det lugnt. Köttet blir såå saftigt och fint!!
 
Idag blev det en kycklingwok med nudlar. Gott!
20220818_171521.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp