Tittar in i ditt kök del 26

Status
Stängd för vidare inlägg.
En varm potatis...sallad? och grillade köttfärsbiffar. Mycket nöjd med potatisgrejset!
20220731_192214.jpg
 
Ikväll gjorde sambon älgstek med smörstekt steklök och en sås av skyn och morötterna som steken puttrat med. Jag bidrog med potatisklyftor från airfryern. De fick först ligga i blöt i kallt vatten. Sen fick de en omgång med bakpulver och majsstärkelse innan olja och kryddor. Blev himla krispiga och fluffiga liksom.
Vi hade också röd- och svart-vinbärsgelé.
Så gott!
 
Ikväll gjorde sambon älgstek med smörstekt steklök och en sås av skyn och morötterna som steken puttrat med. Jag bidrog med potatisklyftor från airfryern. De fick först ligga i blöt i kallt vatten. Sen fick de en omgång med bakpulver och majsstärkelse innan olja och kryddor. Blev himla krispiga och fluffiga liksom.
Vi hade också röd- och svart-vinbärsgelé.
Så gott!
Åh, så gott det låter. Vilt å gelé är något av det bästa 👌🤤
 
Provar ett nytt recept idag, men som vanligt lite justeringar! Fylld kyckligfilé som fylls med philadelphiaost, vitlök, kronärtskocka (hackad egentligen, men tog creme istället) och hackad spenat (hade ingen, så det uteblev). Salt och peppar både i fyllningen och på kycklingen.

Ska väl egentligen ätas med ris eller så, men har missat att köpa hem så det får bli spagetti istället, haha!
 
Provar ett nytt recept idag, men som vanligt lite justeringar! Fylld kyckligfilé som fylls med philadelphiaost, vitlök, kronärtskocka (hackad egentligen, men tog creme istället) och hackad spenat (hade ingen, så det uteblev). Salt och peppar både i fyllningen och på kycklingen.

Ska väl egentligen ätas med ris eller så, men har missat att köpa hem så det får bli spagetti istället, haha!
IMG_20220803_193716.jpg


Rekommenderar nog ändå att ha hackade kronärtskockor, men gott var det!
 
Ikväll gjorde sambon storkok av köttfärssås. Tänk att det kan vara så gott när det är välgjort och fått puttra ihop sig länge! 😍
Efterrätt orkade vi inte efter att väntat så länge på maten att vi åt halvt ihjäl oss. 😅
Det är så gott! Har börjat sätta min köttfärssås på morgonen istället så att den får sina 10h. Har också provat att sätta dagen innan och kört 22h. Det blev också superbra, men skillnaden blev inte så att man märkte det, så just nu gäller 10 timmar som bästa utprövade tid.

Att sen väva in en sats av den i lasagne på hemgjord pasta och bechamel - då är himmelriket nära! Även om man får vara försiktig med mängden intagen mat så att man inte kommer alltför nära himmelriket för fort….
 
I helgen hade vi kräftskiva med knytkalas och min svägerska bakar så galet gott mörkt bröd. Köpte in baguette till middagen också, så det kanske blev lite mörkt bröd kvar till mig att äta i veckan :angel: min sneaky plan fungerade så nu har jag massa gott bröd hemma. Tror vi får ha smörrebröd till middag en kväll, kanske ett klassisk danskt stjerneskud 🤤👌
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stil på bostad för uthyrning.
Tillbaka
Upp