Tittar in i ditt kök del 24

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår åt jag kokt kronärtskocka med smör och havssalt. Till det blev det en omelett där jag fräste på färskpotatis, rökt skinka, bladspenat, knipplök och stoppade i romanticatomater och mozarella i omeletten. Helt ok!

Idag åt jag fiskbullar i hummersås och libanesiskt ris. Jag gillar det och får passa på då sambon är borta. :laugh:
 
Har upptäckt plåtmat (bla hashtagg på instagram), så himla praktiskt. Går ut på att hela måltiden lagas på en plåt i ugnen 😁 igår blev det rotfrukter, broccoli, vitlök, olivolja och olika korvar i bitar, in i ugnen ca 45 min, slängde ihop en sås och tadaa middagen e klar ^^
 
Potatis & purjolökssoppa med nybakade scones. Varken soppan eller sconesen blev särskilt bra tyvärr, oklart varför, så det var lite trist. Jag har upptäckt att jag tycker det är svårt att lyckas med scones rent generellt, det är sällan de blir som jag vill. Men men, mätta blev vi i alla fall!
 
Igår åt vi världens godaste inbakade kebabpizza som de öppnar och häller i grönsaker och sås. Underbar!

Idag blev inget bra. Vi köpte ngt färdigsmaksatt ris som var så äckligt att jag inte klarade av att äta upp ens en pytte-portion. Till det kyckling som också blev sådär. Salladen var iaf god.
Men vi var båda fortf skithungriga. Så i brist på underbara Salmiakk-glassen som vi nu inte får tag på testade vi en annan. Även den bottennapp. 👎

Försökte kolla med vår matbutik om de kunde ta hem mer sån glass. Men tydligen dyker leverantören själv upp då och då och de kan inte beställa. Låter ju himla märkligt. Ska ringa chefen och se.
 
Ikväll var vi lata. Vi köpte havskräftor, rökta räkor och aioli. Och så gjorde vi vitlöksbröd av surdegsbröd. Så gott! 😍

Letade efter Salmiakk-glassen till ingen nytta i flera butiker. Blev därför Rocky Road-glass som kändes supertrist i jämförelse.
 
Håller just nu på med en amerikansk pumpapaj till fika. :d
Ikväll blir det hemmagjorda köttbullar med potatis och erforderliga tillbehör!

Testade igår Gränna glass saltkaramell men oj vad salt den var. Jättegod smak annars men väl salt på något märkligt vis.
 
Ikväll körde vi spare ribs i ugnen länge. Till de hade vi majskolv med kryddsmör(gjorde med lite citronolivolja och Garlic & Pepper) och blomkål som vi stekte och öste med smör i stekpanna. Vi hade också lite Mango Chutney och Rays Honey Barbeque-sås till. Gott!
 
Igår gjorde jag pumpalatte, mums mums! Är nästan som en måltid i sig själv. Tog kokt pumpa och vispade ihop med lite vatten och pumpakryddor, lät det "stekas" en kort stund. Sen i med mjölk och vispa ur alla klumpar, koka upp, smaka av med honung och mer kryddor. I en kopp och på med vispad grädde, sen är det halleluja. Hade inget kaffe i pga sent på kvällen men man kan ha både kaffe eller svart te i.
 
Blev äntligen färdig att laga Daal, riktigt gott med en bit naan, mandlar och youghurt :d

Ska våga krydda lite mer nästa gång

681EA5AB-A244-4B62-A361-2C517839E60B.webp
 
Pastasallad (hemgjord), mimosasallad (Kvantumgjord), baguette, knäckesticks, brieost och frukter bl a kiwi och passions.
Ingen födelsedagstårta i dag, ska baka något gott i morgon.
 
Jag var väldigt skeptisk till gårdagens kreation men den blev populär gick tom till lunch idag ☺️.

Skulle göra kotletter i ugnen men hade massa kokt ris med gröna ärtor i kylen också. Stekte kotletter gjorde 3x mängd sås från receptet ^^ (hehe, sås e gott) la köttet med lite sås i botten av en ugnsfast form, på med ris, sås,. mer ris och sås så på med massa ost och in i ugnen till osten får fin färg.

Var lite nervös för att det skulle bli tokigt men blev överraskande gott. Jag kallar det nu för rislasagne 😁👍
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
28 29 30
Svar
585
· Visningar
26 559
  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
729
Senast: Liten
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 159
Senast: Jahaja
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 887

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp