Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår blev vi bjudna på pizza, som var fantastisk. Det var inte så mycket toppingarna, som en perfekt botten som gjorde det så otroligt gott! Surdegsbotten, bakad på bara undervärme på het plåt i en ugn som går till 325°C och med en plåt till över pizzan sista stunden för att inte få för mycket färg på toppen. Det var för övrigt genomgående vit pizza, @Petruska , och jag såg mängden crème fraîche - ett tjockare lager än vad jag har smör på mackan, men ändå tunt...:D Till efterrätt fick vi päronkaka med mandel och kardemumma och lättvispad grädde. När vi rullade hem vid midnatt lovade vi varandra att baka mycket pizza framöver för att optimera gräddningen och degen.

På väg mot Svea! Tjoho! Lever ut min sista vecka som under 30 genom att öppna en kall (så himla god!) suröl klockan 11. I Tyskland får en dricka medhavd öl på tåget, hehe. Halva kofferten full av olika spejsade läsksorter, rökt tofu och vegansk "mjölkchoklad" till släkt och vänner. Ikväll blire iaf brunsås! :laugh:
Imorgon tänkte jag ligga i fosterställning och invänta valresultatet, funderar på vad som passar att dricka till.
IMG_20180908_111512.webp

Det där lät vansinnigt gott! Jag gillar gnocchi och äter det ibland som enkel snabbmat med en kvick tomatsås (stora bitar rödlök, olivolja, vitlök, färska tomater, timjan, grönsaksbuljong). Steker dem som @VLMF också i smör efter kokning och blandar ned dem i tomatsåsen och toppar med parmesan. Stabbigt men gott.
Just stabbigheten i gnocchi är något jag är förvånansvärt förtjust i. Märkligt.

Hade inte handlat någon mat sen vi kom hem i måndags, utan har levt på spik och stumpar, typ. Idag hade jag äntligen ork och tid att gå till grönsaksaffären. I kassen med hem kom fänkål, portabello, sockerärtor, avokado, pak choi, knipplök, morötter, paprika och koriander. Och så nötter, frön, bulgur, fet yoghurt, plommon och tofu. Tyvärr ingen grönkål, som jag var så sugen på, men jag känner ändå en viss lättnad och hamstern i mig är något lugnad.

Ska laga en grönsaksgrej med hyvlad morot, svamp, fänkål och lök att äta med en pastarest som skräpar i kylen, tror jag, för jag ör hungrig som en varg!

Sitter och grubblar. Jag vill kombinera två recept på köttgryta. Inga problem som så, men en är i slow cooker och en i vanliga gryta på spisen. Problemet är att man måste 'koka upp' grytan på spisen innan man häller i de sista ingredienserna. Kan man göra det i en slow cooker? :idea:

Framme på västkusten! Igår kväll hämtade vi varsin BOWL på Bao Kitchen, tack till denna tråd för tipset! Jag åt en veg bowl och sambo en veg & rice. Gott! Därefter lådvin och en riktigt dålig skräckfilm. Nu frukost: Hönökaka och hemgjord tomatmarmelad.

Sitter och grubblar. Jag vill kombinera två recept på köttgryta. Inga problem som så, men en är i slow cooker och en i vanliga gryta på spisen. Problemet är att man måste 'koka upp' grytan på spisen innan man häller i de sista ingredienserna. Kan man göra det i en slow cooker? :idea:

Jodå, den kokar om än på lägre temp. Vad ska du göra?

Igår pizza bianco med chèvre och parmesan toppad med pinjenötter och karamelliserad lök.
Idag tortellini med hemmagjord pesto.
Och så har jag gjort äppelgröt att äta till frukost i veckan :love:.

Men åh! Recept på pizza bianco? Allt detta prat om vit pizza har gjort mig gruvligt sugen på det, och jag har aldrig ätit det så det börjar verkligen bli dags känner jag.

Stek valfria grönsaker (gärna grönkål, broccoli, paprika, lök, och vitlök) i smör. Koka och stek sedan gnocchin i smör. Toppa alltet med färska örter, rostade hackade hasselnötter och brynt smör! Har också gjort det med tunt skivad stark chorizo ihop med grönsakerna. Det här är grundreceptet: https://www.ica.se/recept/gnocchi-med-brynt-kaprissmor-720982/
Jag blev inspirerad av dig och gjorde något åt det hållet (men mer av karaktären kylskåpsrensning). Lök, vitlök, gul plus grön zucchini, Harry kuvert, färsk basilika och körsbärstomater från trädgården. Sen gnocchin, hasselnötter och parmesan. Supergott verkligen och så smidigt sätt att hantera både gnocchi plus överblivna grejer i kylskåpet! Tack :love:

Men åh! Recept på pizza bianco? Allt detta prat om vit pizza har gjort mig gruvligt sugen på det, och jag har aldrig ätit det så det börjar verkligen bli dags känner jag.
Jag freestylade lite..:angel: Så vet inte hur nära originalet jag kom. Men iaf, valfritt recept på pizzadeg. Mixade chèvre med creme fraiche och bredde på ett ganska tunt lager. Rev över parmesan. Gräddade på maxad undervärme inklusive pizzasten.
Stekte ett par gula lökar (hade nog eg blivit bättre med röda men hade inga) i smör på låg värme. När löken var mjuk tillsatte jag muscovadosocker och en bättre balsamvinäger. Torrostade pinjenötter.
Var och en fick dosera lök och pinjenötter efter behag.
Lite ruccola hade nog inte varit dumt till, men det hela var inte så planerat så det blev som det blev. :)

Min ratatouille blev fantastisk! Zucchini tomater rödlök och aubergine rostades på ganska hög värme. I slutet tillsattes en rejäl skopa ajvar samt 4-5 vitlöksklyftor i småbitar. Sen fick det puttra med lite passat och rökt paprika. Vi åt det med vitlöksfräst svamp, rostad potatis med citron, samt halloumi och fetaost. Så himla gott!

Jag freestylade lite..:angel: Så vet inte hur nära originalet jag kom. Men iaf, valfritt recept på pizzadeg. Mixade chèvre med creme fraiche och bredde på ett ganska tunt lager. Rev över parmesan. Gräddade på maxad undervärme inklusive pizzasten.
Stekte ett par gula lökar (hade nog eg blivit bättre med röda men hade inga) i smör på låg värme. När löken var mjuk tillsatte jag muscovadosocker och en bättre balsamvinäger. Torrostade pinjenötter.
Var och en fick dosera lök och pinjenötter efter behag.
Lite ruccola hade nog inte varit dumt till, men det hela var inte så planerat så det blev som det blev. :)

Låter som en perfekt bas att utgå ifrån. Tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 698
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI