Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Varje gång jag får in något sådant här blir jag ledsen över alla som åker till Grekland, äter souvlaki dag ut och dag in och sedan åker hem och säger att grekisk mat är tråkig.

Detta är något så enkelt som grön paprika (som smakar mycket mer än paprika hemma) som stekts mjuk i olja och serveras med en klick skordalia (röra på potatis, olja och vitlök, det är vitlök som är smaken, potatisen är mest konsistens.)

Det är SÅ gott!
E190619D-B5D3-41A6-BB8B-5EF345648B0F.webp

Helgmatrapport: AW i fredags, jag åt medium rare burgare av glad finkossa. Lite öl till och sedan bytte vi ställe och drack mer öl.
På lördagen långfrukost :love: med Språket i P1, morgontidning, hinkvis med kaffe, avokadotoast, yoghurt med finskurna mangobitar, granola osv. Lunch på stan: soppbuffé med surdegsbröd. På kvällen plockade vi upp mexikansk-koreansk fusion (jag tog bibimbap) och åt framför en film hemma med tända ljus och en flaska rött. På söndagen samma typ av långfrukost men även med min absoluta helgfavorit: filéad blodgrape. Lång valrunde-promenad följt av finfika på stan (capucchino, grillad chevrè-bagel, chokladbiskvi och cheesecake med hallonsås). Matig sallad med fetaost, matvete, sesamchilipicklad gurka, avokado, romanticatomater och massa annat till middag plus biogodis. BRA HELG.

I fredags var jag lite småsjuk och eländig och åt först skagenröra på rostat bröd och sedan ädelost på rostat bröd. Och nån bit apelsinkrokant.

I lördags var jag lite sjukare och mer eländig ;) Och hämtade sushi som var SÅ god. Har hämtat där förut och det var okej, men denna var jättefin! Bra med bra hämtmat nära hemma, pizzerian är också bra men pizza och kebab är lite mindre bra kanske. Även om det är gott ibland.

Och igår var jag frisk igen (det blev liksom inget av det hela - låg i sängen praktiskt taget hela dagen i lördags och kanske kan man faktiskt vila sig i form) och lagade en tidig middag då kulturtantsboyfriend skulle iväg på nattjobb. Stekte tortellini fylld med ost och skinka med hackad zucchini och röd paprika och hällde på en skvätt överbliven vispgrädde som stod och häckade i kylen. Riven ost på och en näve blandad sallad. Gott!

Annars frossar jag så smått i småcitrus som jag inte vet vad de heter riktigt än men de är sydafrikaner.

Jag tycker att mitt liv är en enda lång radda av panikmåltider för tillfället och söndagen var inget undantag. Till alldeles för sen lunch åt vi stekta grönsaker med stora vita bönor i vinägrett och till middag burgare ur läskiga lådan i frysen med hemgjorda surdegsburgarbröd också de ur frysen. Burgarna var Anammas och både smak och konsistens är fullt godtagbar, men jag får så ont i magen av dem! Vi hade stekt zucchini, tomater, surgurka, lite majonnäs och srirachaketchup på.

Idag har jag ätit stekt laxfilé med grönsaksbulgur till lunch.

Varje gång jag får in något sådant här blir jag ledsen över alla som åker till Grekland, äter souvlaki dag ut och dag in och sedan åker hem och säger att grekisk mat är tråkig.

Detta är något så enkelt som grön paprika (som smakar mycket mer än paprika hemma) som stekts mjuk i olja och serveras med en klick skordalia (röra på potatis, olja och vitlök, det är vitlök som är smaken, potatisen är mest konsistens.)

Det är SÅ gott!
Visa bifogad fil 19285
Jag har en idé om något liknande och paprikorna smakade ungefär som padrone.

Jag lagar mat. Det blir hummus-ish. Dessvärre gick mixern sönder. Och jag tog slattar av lite olika frysta kokta bönor och kikärtor. Hittade falafelpulver från Kung Markatta någonstans i köksskåpens förträngda inre. Ugnsrostad blomkål. Picklad rödlök.

Vegetariska biffar på morot, palsternacka, bönor och nötter åts som hamburgare med avocado och ajvar relish som topping. Så himla gott och en klar förbättring från gårdagens misslyckade sojafärssås, som kan vara det äckligaste jag någonsin lagat :yuck:

Så god fisk idag!
Lättstekt svartkål och kålrot i botten av en form, torskrygg ovanpå och sen en sås med syrad grädde, färsk dill, citronskal och mängder av pepparrot som häldes i formen och så gick allt klart i ugnen. Till det pressad potatis och surdegsknäcke.
Coops påsar med färdiga grönsaksblandningar är verkligen så himla bra och så lagom när en kanske inte vill ha mängder med saker en inte äter så ofta liggandes i kylen :)
79FD37D4-9F02-4311-ABC5-3A07754DC74C.webp

Så god fisk idag!
Lättstekt svartkål och kålrot i botten av en form, torskrygg ovanpå och sen en sås med syrad grädde, färsk dill, citronskal och mängder av pepparrot som häldes i formen och så gick allt klart i ugnen. Till det pressad potatis och surdegsknäcke.
Coops påsar med färdiga grönsaksblandningar är verkligen så himla bra och så lagom när en kanske inte vill ha mängder med saker en inte äter så ofta liggandes i kylen :)
Visa bifogad fil 19311

Den påsen kör vi ibland till fisk, med pepparrotssås. Gott och snabbt!

KL

Jag har inte haft tid med matlagning på ett tag. Idag hade jag besök och bjöd på smörstekt röding, dillkokt potatis med skirat smör. Jag gjorde också marinerade ärtor med mango-balsamvinäger etc. Snabbt och gott!

I helgen var jag hos föräldrarna igen och hjälpte dem att äta upp deras odlingar. Shish kebab med tzatziki, någon mycket god persiljebaserad sallad och ugnsrostade grönsaker på lördagen. Igår älgbiff med kantareller, kryddsmör, små kronärtskockor, körsbärstomater och chips på potatis, palsternacka och rödbeta.

Hemma i vardagen igen var det visst extrapris på färsk pasta och svensk ekologisk lammfärs (:angel:) så jag lagade lammfärssås med vitlök, grädde och citron kryddad med salvia, timjan och rosmarin. Det är ju faktiskt bara måndag en dag i veckan. Till det sallad, gurka och magiskt goda små körsbärstomater som den omtänksamma modern skickat med mig så att jag inte ska svälta.

Just hemkommen från Irland så var jag så inspirerad att jag bjöd in alla grannar på afternoon tea för att fira valdagen. (ja vad fan ska man göra för att muntra upp sig)

Första gången jag bakade riktiga engelska muffins och det var en panikslagen kvart då jag inte trodde att de skulle jäsa - men de blev toppen. Hemgjord marmelad på körsbär och hallon alt hallonsylt + grädde till. Två sorters te. Och så glaserad chokladtårta efteråt.

Hade tänkt fota hur fint det såg ut men hann inte ... glupska grannar .... :D

Just hemkommen från Irland så var jag så inspirerad att jag bjöd in alla grannar på afternoon tea för att fira valdagen. (ja vad fan ska man göra för att muntra upp sig)

Första gången jag bakade riktiga engelska muffins och det var en panikslagen kvart då jag inte trodde att de skulle jäsa - men de blev toppen. Hemgjord marmelad på körsbär och hallon alt hallonsylt + grädde till. Två sorters te. Och så glaserad chokladtårta efteråt.

Hade tänkt fota hur fint det såg ut men hann inte ... glupska grannar .... :D
Sånt gör aldrig mina grannar :cautious:.
Farmor micrar på sin höjd en rimbobulle. :meh::(;)

Efter-badet-burgare ur frysen igår. Icas färska, som jag är mycket förtjust i. Det fanns inte mycket till grönsaker hemma och jag glömde ta med plånkan till playan så det blev rödlök och smörgåsgurka samt lite valfria ostslattar. Friscobröd till. Förrätt på piren var en låda kärnfria vindruvor och varsin Daimbiskvi så vi svalt ju inte.

Hur gör ni ugnspannkaka lite matigare? Salt/knaprigt alternativ till bacon att ha i? Jag har nästan en liter havremjölk som behöver gå åt, det enda jag kom på var ugnspannkaka men det har jag inte lagat sedan studietiden..

Hur gör ni ugnspannkaka lite matigare? Salt/knaprigt alternativ till bacon att ha i? Jag har nästan en liter havremjölk som behöver gå åt, det enda jag kom på var ugnspannkaka men det har jag inte lagat sedan studietiden..
Äter det med en syrlig bönsallad? Eller bara med en syrlig råkostsallad, det är väl rätt gott om protein ändå i en ugnspannkaka med tanke på ägg och sådär? Jag tänkte också på ugnspannkaka härom dagen och blev lite sugen på att göra en, men det känns inte som en hel måltid, jag håller med! Sist jag åt det var nog i tidiga tonåren:D

Så god fisk idag!
Visa bifogad fil 19311
Jag tycker att du kan bo lite närmare mig. Då kunde jag råka komma förbi vid middagstid emellanåt...:angel:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 698
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI