Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi har haft studiedag med tema fermentering idag. Vet inte ens om fermentering/fermenterade är ett svenskt ord, men efter det här inlägget är det definitivt det.

Kombuchaprovning, kimchiprovning och lunch som innehöll bl.a. soppa med kokoskefir, surdegsbröd, rödbetshummus, fermenterade morötter, rökt aubergine med fermenterad vitlök, fermenterade rädisor, fermenterade körsbärstomater och ananas-sauerkraut. Allt var jättegott förutom rädisorna, som var något av det äckligaste jag någonsin ätit. Som tur är höll mina kollegor med, så jag behövde inte hålla masken särskilt länge.

Fick med mig en kombuchasvamp hem för att kunna testa att göra själv, så det blir höstens kulinariska projekt! Men alltså blickarna jag fick när jag åkte tunnelbana hem med den här lilla raringen i knät:

WhatsApp Image 2018-09-06 at 18.48.02.webp

:angel:

Det hamnar definitivt i topp tio på listan över Gånger Då Jag Önskar Att Jag Tagit Något Mer Än Min Laptopväska Till Jobbet.

Skulle haft med mig kantarellpastalådan till jobbet idag men glömde. Fick ett av kollegans dagliga tre lunchägg istället (vad ÄR det med dessa bantande män??) och åt pastan nu istället. Egentligen bättre, för då fick jag vin till. Samt ovärmd persilja och parmesan. Imorgon lär jag få ingenting till lunch, så jag får försöka njuta länge av pastan! (Eller ja, jag får säkert ett ägg om jag är snäll...)

Vi har haft studiedag med tema fermentering idag. Vet inte ens om fermentering/fermenterade är ett svenskt ord, men efter det här inlägget är det definitivt det.

Kombuchaprovning, kimchiprovning och lunch som innehöll bl.a. soppa med kokoskefir, surdegsbröd, rödbetshummus, fermenterade morötter, rökt aubergine med fermenterad vitlök, fermenterade rädisor, fermenterade körsbärstomater och ananas-sauerkraut. Allt var jättegott förutom rädisorna, som var något av det äckligaste jag någonsin ätit. Som tur är höll mina kollegor med, så jag behövde inte hålla masken särskilt länge.

Fick med mig en kombuchasvamp hem för att kunna testa att göra själv, så det blir höstens kulinariska projekt! Men alltså blickarna jag fick när jag åkte tunnelbana hem med den här lilla raringen i knät:

Visa bifogad fil 19129

Det hamnar definitivt i topp tio på listan över Gånger Då Jag Önskar Att Jag Tagit Något Mer Än Min Laptopväska Till Jobbet.
Ett fermenterat embryo!

Koljan blev bra! Hade tänkt svepa den i bacon innan stekning men var så trött vid sen handling efter bad och grejer så det blev rökt skinka. Rostade rotfrukter och haricots verts och en yoghurtsås med citron och sriracha.

Kul grej @Mineur ! Fermentering är definitivt ett ord. Vi har haft fermenteringsworkshop på mitt jobb med, det var SÅ inspirerande! :) Kombucha-kursen hppade jag dock, man behövde något jättekärl och jag orakde inte just den gången.

Kul grej @Mineur ! Fermentering är definitivt ett ord. Vi har haft fermenteringsworkshop på mitt jobb med, det var SÅ inspirerande! :) Kombucha-kursen hppade jag dock, man behövde något jättekärl och jag orakde inte just den gången.
Ja, det var skoj! Man behöver dock inte något särskilt stort kärl alls för kombucha, det beror helt på hur mycket man vill göra! Jag har min i en vanlig glasburk som rymmer drygt 1 liter nu - det innebär ju att jag bara kommer att få 1 liter kombucha per vecka (eftersom det tar en vecka att fermentera) men annars är det ingen som tar någon skada! De riktigt passionerade, som hon vi var hos igår, har flera stora fyralitersdunkar med olika sorters svampar och grejer, men jag nöjer mig med det här så länge :)

Behövde bli något snabbt och enkelt ikväll.
Gjorde knäckepizza som blev riktigt god :d:up:

I ordning: knäckebröd, tomatpure, Philadelphia med vitlök och örter (ett genidrag om jag får säga det själv :d) salami, tomatskivor, mozzarella, cheddarost och Lotte oregano på toppen. Perfekt snabbmat!

Hamburgare med spicy bönbiffat från Lidls frysdisk. Förvånansvärt goda :up:.
Friscobröd, maxdressing, stark senap, massa rå lök, tomat och gurka.
Gott och framförallt snabbt. Lillebror har inte möjliggjort några långkok idag om man säger så :cautious:.

Visa bifogad fil 19129

I DK heter det också fermentering. Ibland lär jag folk att fermentera i jobbsammanhang :). Det är verkligen en spännande (och komplicerad) process! Hard science liksom :D.

Dom hade den dåliga smaken att bjuda mig på fläskpannkaka idag till lunch, så jag var verkligen vrålhungrig när jag kom hem. Det resulterade i en påse godis, för många mackor och sen upphämtning av Rohan Josh med vitlöksnaan eftersom jag var för hungrig för att orka tänka på att laga något själv.

Jag blev med en förpackning gnocchi (den där sorten med potatis) och jag har hittills aldrig varit särskilt förtjust i det (konstigt nog eftersom jag skulle kunna leva på potatis :o) men jag måste ju ge det ett försök när jag ändå har det hemma. Så, vad gör jag med gnocchisarna för att det ska bli så gott som möjligt? (och gärna vegetariskt)

Jag blev med en förpackning gnocchi (den där sorten med potatis) och jag har hittills aldrig varit särskilt förtjust i det (konstigt nog eftersom jag skulle kunna leva på potatis :o) men jag måste ju ge det ett försök när jag ändå har det hemma. Så, vad gör jag med gnocchisarna för att det ska bli så gott som möjligt? (och gärna vegetariskt)

Stek valfria grönsaker (gärna grönkål, broccoli, paprika, lök, och vitlök) i smör. Koka och stek sedan gnocchin i smör. Toppa alltet med färska örter, rostade hackade hasselnötter och brynt smör! Har också gjort det med tunt skivad stark chorizo ihop med grönsakerna. Det här är grundreceptet: https://www.ica.se/recept/gnocchi-med-brynt-kaprissmor-720982/

I DK heter det också fermentering. Ibland lär jag folk att fermentera i jobbsammanhang :). Det är verkligen en spännande (och komplicerad) process! Hard science liksom :D.
Ja jösses ja, vi var alldeles mosiga i huvudet vid dagens slut! Och eventuellt även lite bubbliga i magen, efter total probiotika-overload :laugh:

Det blev tacos med kyckling, guacamole och grönsaker till middag igår kväll :d och ohyggliga mängder godis till efterrätt. Och ostbågar. Och så hade svärmor varit på kryssning och köpt choklad, så käkade några jättebitar toblerone.

Mådde illa och fick ta en kvällspromenad efteråt för att må bra igen :o

Stek valfria grönsaker (gärna grönkål, broccoli, paprika, lök, och vitlök) i smör. Koka och stek sedan gnocchin i smör. Toppa alltet med färska örter, rostade hackade hasselnötter och brynt smör! Har också gjort det med tunt skivad stark chorizo ihop med grönsakerna. Det här är grundreceptet: https://www.ica.se/recept/gnocchi-med-brynt-kaprissmor-720982/
Det där lät vansinnigt gott! Jag gillar gnocchi och äter det ibland som enkel snabbmat med en kvick tomatsås (stora bitar rödlök, olivolja, vitlök, färska tomater, timjan, grönsaksbuljong). Steker dem som @VLMF också i smör efter kokning och blandar ned dem i tomatsåsen och toppar med parmesan. Stabbigt men gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 097
· Visningar
52 650
Senast: bumpo
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Tovig katt
  • Bråkande hundar