Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Hos mig blev det pumpa*soppa igen! Hade köpt tre nya chilifrukter, denna gång från Tyskland. Provbet alla tre innan jag hade i dem, och de var väldigt tama. Fick alltså ha i lite andra starka kryddor för jämviktens skull, röd currypasta och sådär.

* Själva pumpan var egentligen bara kanske en tredjedel av innehållet. Resten bestod av t ex en gammel palsternacka, en randig beta, några morötter, två pinnar citrongräs jag dumpstrat fram vid något tillfälle och gömt i frysen, färsk rosmarin, ingefära och (för lite) vitlök. Finfint. Blev dessutom hur mycket som helst. :D

Men vet ni vad? På lördag åker jag till Sverje och dååååå. Då skall min syrra göra brunsås åt oss. Anammafärs och dillchips och Oatlys vaniljsås! Och så skall jag minsann se om mitt hemliga kantarellställe fortfarande är hemligt. Hehehe.

Hos mig blev det pumpa*soppa igen! Hade köpt tre nya chilifrukter, denna gång från Tyskland. Provbet alla tre innan jag hade i dem, och de var väldigt tama. Fick alltså ha i lite andra starka kryddor för jämviktens skull, röd currypasta och sådär.

* Själva pumpan var egentligen bara kanske en tredjedel av innehållet. Resten bestod av t ex en gammel palsternacka, en randig beta, några morötter, två pinnar citrongräs jag dumpstrat fram vid något tillfälle och gömt i frysen, färsk rosmarin, ingefära och (för lite) vitlök. Finfint. Blev dessutom hur mycket som helst. :D

Men vet ni vad? På lördag åker jag till Sverje och dååååå. Då skall min syrra göra brunsås åt oss. Anammafärs och dillchips och Oatlys vaniljsås! Och så skall jag minsann se om mitt hemliga kantarellställe fortfarande är hemligt. Hehehe.
Brunsås. Gode tid.

Haha! Tycker det är hur festligt som helst! Exotiskt. Min sambo hade aldrig ätit det innan vi var där sist och hen blev helt sprattlig för att hen tyckte det var så gott. :D Jag äter nästan inga köttsubstitut och tycker inte att brunsås passar så bra till nåt annat, så jag har nog aldrig lagat det faktiskt. Någonsin.
Du bekräftar tesen att folk som flyttar utomlands blir mer konservativa i sin ursprungliga kultur.

Låt mig säga det så här... Kalles kaviar var inte något jag åt medan jag bodde i Sverige, men när jag såg att min lokala Coop hade importerat den gick jag amok och åt Wasa med Kalles i veckor!
:laugh: bläää.. Men jag skall erkänna att jag köpt tunnbröd på IKEA.

:laugh: bläää.. Men jag skall erkänna att jag köpt tunnbröd på IKEA.

Det gick så långt att kassapersonen i affären en gång frågade min partner om han var svensk, med en menade blick mot bandet där mina beställda varor (knäckebröd, Kalles, brunost, mm) låg :D. En gång när butiken inte hade tagit in mer brunost (jag är hundra på att jag är den enda kunden som köper den), så klagade jag :o. Älskar att Coop är skandinaviskt, så att jag får alla matbehov tillfredsställda!

Idag hade jag tänkt mig en lasagne a la kylskåpstömning. Mycket bra idé om jag nu hade haft mer än 6 lasagneplattor i paketet :down:. Improviserade dock och grundade formen med ett lager skivade rödbetor som först hade fått en stund i ugnen tillsammans med olivolja, balsamico och rosmarin. Gjorde en tomatsås på diverse överblivet grönt och varvade rödbetor och tomatsås med mina enstaka lasagneplattor och en röra på mejerirester (cremefraiche-slatt, lite ricotta och en parmesanskalk) med limeskal och -saft. Rätten såg hemsk ut, men smakade överraskande gott :up:!

Mja, hur då menar du?
Det hela härrör sig från det faktum atträtt många av Sveriges muslimer är "mer" muslimska här än de var före migrationen. Tex map att bära täckande kläder, för kvinnornas del då.

Motsvarande blir många utlandssvenskar "svenskare" än någonsin när de bor utomlands. (Min favorit är en mindre svenskkoloni i NY som lär ha intalat varandra att man enligt svensk sed bär folkdräkt när man går på julmarknad.

Jag tänkte att din brunsås kunde dra lite åt det hållet liksom? (Min syrra som bor i Asien frossar i underliga svenska saker såsom räkmjukost när hon är på besök.)

Ikväll åt jag upp allt @Mineur, så jag slapp be om doggy bag.:D

Vi delade på zucchinibollar och lite stekta grönsaker till förrätt och sen åt jag grillad havsabborre, som serverades med syrlig kål och en föredömligt måttfull mängd ris (som nog var lite stekt och rätt piffigt kryddat). Rustikt, gott och mycket väl tillagad fisk.

Det hela härrör sig från det faktum atträtt många av Sveriges muslimer är "mer" muslimska här än de var före migrationen. Tex map att bära täckande kläder, för kvinnornas del då.

Motsvarande blir många utlandssvenskar "svenskare" än någonsin när de bor utomlands. (Min favorit är en mindre svenskkoloni i NY som lär ha intalat varandra att man enligt svensk sed bär folkdräkt när man går på julmarknad.

Jag tänkte att din brunsås kunde dra lite åt det hållet liksom? (Min syrra som bor i Asien frossar i underliga svenska saker såsom räkmjukost när hon är på besök.)

Då förstår jag! Det är dock inte jag som är brunsåsfanatiker utan min tyske sambo. Och Marabou med Oreo. :yuck: Några påsar dillchips brukar dock på något vänster följa med till Hamburg så jag ger dig halvrätt!

Då förstår jag! Det är dock inte jag som är brunsåsfanatiker utan min tyske sambo. Och Marabou med Oreo. :yuck: Några påsar dillchips brukar dock på något vänster följa med till Hamburg så jag ger dig halvrätt!
Min enda relation till brunsås är typ skolmatsalen på låg- och mellanstadiet. Sen blev jag vegetarian och slapp brunsåsen som alltid hade skinn och som östes upp med nedsölade slevar ur enorma kantiner. Jag fattar ju att det måste finnas bättre versioner än den där läskiga från min barndom, men än ryser jag vid tanken på brunsås!

Min enda relation till brunsås är typ skolmatsalen på låg- och mellanstadiet. Sen blev jag vegetarian och slapp brunsåsen som alltid hade skinn och som östes upp med nedsölade slevar ur enorma kantiner. Jag fattar ju att det måste finnas bättre versioner än den där läskiga från min barndom, men än ryser jag vid tanken på brunsås!

Vet exakt vilken du menar! :D Minns inget brunsåstrauma för egen del men så är jag en sån där sjuk jävel som inte tyckte så illa om skolmaten. :angel:
Min syrra har enligt utsago förfinat den med schalottenlöksfond och lingonsaft och gud vet vad, är mkt förväntansfull.

Vet exakt vilken du menar! :D Minns inget brunsåstrauma för egen del men så är jag en sån där sjuk jävel som inte tyckte så illa om skolmaten. :angel:
Min syrra har enligt utsago förfinat den med schalottenlöksfond och lingonsaft och gud vet vad, är mkt förväntansfull.
Din syrras sås låter mil ifrån skolkökets:D

Jag var en av de där töntigt petiga typerna som åt som möss och tävlade i vem som kunde äta minst. Så tragiskt. Tjejer skulle äta lite.:(

Kanske var jag också för bortskämd med bra mat hemma och så var miljön vi åt i väldigt stökig och bullrig.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 096
· Visningar
52 604
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Bråkande hundar
  • Uppdateringstråd 31