Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Din syrras sås låter mil ifrån skolkökets:D

Jag var en av de där töntigt petiga typerna som åt som möss och tävlade i vem som kunde äta minst. Så tragiskt. Tjejer skulle äta lite.:(

Kanske var jag också för bortskämd med bra mat hemma och så var miljön vi åt i väldigt stökig och bullrig.

Synd. Men bra att maten hemma var bra!
Jag är uppfödd på typ Eldoradoprodukter, kalvkorv, fiskpinnar, pyttipanna och ugnspannkaka, tills jag vaknade till och blev veg vid 14. Tycker nog att min kulinariska bana blev riktigt bra med tanke på starten. :laugh:

Synd. Men bra att maten hemma var bra!
Jag är uppfödd på typ Eldoradoprodukter, kalvkorv, fiskpinnar, pyttipanna och ugnspannkaka, tills jag vaknade till och blev veg vid 14. Tycker nog att min kulinariska bana blev riktigt bra med tanke på starten. :laugh:
Ja, så deppig trend med att det var fult att äta i skolan. Ännu deppigare att jag, när jag vickade som lärare för sisådär tio år sedan, insåg att det fortfarande var precis likadant i skolmatsalarna!

Din kulinariska sida verkar klart välutvecklad!

Jag försöker få Ordning på mig och har faktiskt lagat mat tre dagar i sträck. I fredags någon sorts tacos på kycklingfärs, i lördags italienska köttbullar i en mycket mustig och smaskig tomatsås till spaghetti, och igår frysrensning så hamburgare som en gång varit färska, massa grönsaker och bröd. Lite ostbricka till kvällens revanschmatch i TP (jag försvarar givetvis titeln) med alkoholfritt rött vin till. Castello har kommit med en vitmögelost med chili i, så himla gott.

Är det någon här som köper hem färdiga matkassar från t.ex ICA/Coop/Citygross.... vad har ni för synpunkter? Fördelar/nackdelar?

Tittar in här efter en fullt-upp-helg!
I fredags åt jag palak paneer-lunch del 2. På kvällen var vi hembjudna till vänner till mig som snart gifter sig, de bjöd på vegetariska swacos (sojafärs och belugalinser) med några exotiska inslag som mango och koriander!

Resten av helgen har innefattat hotellfrukost, ett 2-årskalas i ett HUS med TRÄDGÅRD. Det bjöds på grillning och thaimat (familj där ena parten är från Thailand) så jag åt halloumi- och paprikagrillspett med ris och spicy papayasallad. SÅ gott. Prinsesstårta och kaffe till efterrätt. På lördagkvällen slängde jag i mig några frysta dumplings (ångkokade med en skvätt vatten i mikron) och rostade potatis från häromdagen. Sedan var jag på inflyttningffest med italienskt tema, åt Bruschetta och drack prosecco. Söndagseftermiddagen blev det spontant käk på en grillrestaurang, jag åt något jag aldrig gjort förut: planka :D Svensk, riktigt fin ryggbiff med friterade lökringar, bearnaise och pommes. Hihi. Och på tal om doggy bag så har jag numer en PARTNER med ämnesomsättning för typ tre personer, så det jag inte åt upp av plankgrejerna högg han glatt in på efteråt. Mitt nyårslöfte var att bli bättre på att be om doggy bag, men det får bli de gånger jag inte har en restätare med.

Helgen rundades av med lite ost- och kex och päronskivor igårkväll.

Min enda relation till brunsås är typ skolmatsalen på låg- och mellanstadiet. Sen blev jag vegetarian och slapp brunsåsen som alltid hade skinn och som östes upp med nedsölade slevar ur enorma kantiner. Jag fattar ju att det måste finnas bättre versioner än den där läskiga från min barndom, men än ryser jag vid tanken på brunsås!

Detta med nedsölade slevar skapar alltså trauman. Jag har detta bekymret med senap - den stod i en gigantisk plastskål med en nerkladdad sked med långt skaft i när det serverades ärtsoppa på min grundskola. Jag hatar numera ärtsoppa (älskade det när jag var liten) och tror verkligen att det har med den gräsliga senapssleven att göra. Nu kan jag förvisso äta senap men det är något väldigt äckligt med hela minnet.

Grannen kom förbi och tyckte att det var en aning märkligt att jag stod och lagade kalops iklädd sidenklänning, stora guldiga clipsörhängen och hatt med flor. Men nu lägger jag på locket på denna goding för en timme eller så! #fashionkalops

8EA91731-445D-4CA2-901D-C6D1C0962231.webp

Idag var det jag som fick rejäla flashbacks till skolmaten när jag åt lunch - ihopklibbad pasta med ost- och skinksås samt torrt bröd. Alltså, det är tur att jag är vuxen (nåja :angel: ) numera och äter det som serveras, men det var inte helt enkelt alltså :o :D

Jag har tänkt tillaga en chakchouka, dels för att jag har gott om färska paprikor, tomater och ägg - men dels för att jag gillar ch-ch-ljudet så mycket.

(Härnäst ämnar jag grilla en köttbit och göra chimichurri.) :)

Ni som har mer chakchoukavana än jag - t ex @Petruska ? Har ni några favoritkryddningar eller specialare inom genren? Jag ser recept med allt från saffran till harissa via koriander och mynta, men det blir lite väl kaotiskt med allt på en gång känner jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 096
· Visningar
52 572
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 085
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tuggbensfavoriter
  • Bråkande hundar
  • Valp 2025