Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
(...)
Jag ber nästan alltid om doggy bag faktiskt, jag får nästan aldrig i mig en hel portion när jag äter ute. Tyckte att det kändes rätt olustigt att fråga i början men har blivit mer noggrann med att göra det bara för det. Jag tänker att då blir väl både jag och restaurangerna vana så småningom! Nuförtiden frågar jag med stolthet, och känner mig som en Mycket God Människa som tar vara på den fina maten istället för att låta den kastas bort.
Jag äter ju inte jättejätteofta ute hemma utöver luncher och tycker att portionsstorlekar kan variera väldigt, från alldeles lagom till vansinnigt mycket och ofta äter jag lite mer än jag hade gjort om jag varit hemma av ren dumsnålhet och för att det känns dumt att slänga mat. Nu när vi är bortresta blir det åtminstone en måltid ute om dagen och jag har inte fått i mig mer än hälften mer än en gång. Så: Framöver ska jag köra operation doggy bag! Mindre matsvinn ftw. Mycket inspirerande att läsa att du fått rutin på det! Händer det att de saknar kärl att ta med eller finns det alltid?

Japp! Jag kallar det för VHCD :D

För att det ska bli lite saftigare, kanske? Beroende på vad man har på i övrigt kan jag tänka mig att det kan bli lite väl torrt med bara ost på, tomatsåsen på vanliga pizzor fyller ju ändå en funktion utöver smaken tycker jag.

Jag ber nästan alltid om doggy bag faktiskt, jag får nästan aldrig i mig en hel portion när jag äter ute. Tyckte att det kändes rätt olustigt att fråga i början men har blivit mer noggrann med att göra det bara för det. Jag tänker att då blir väl både jag och restaurangerna vana så småningom! Nuförtiden frågar jag med stolthet, och känner mig som en Mycket God Människa som tar vara på den fina maten istället för att låta den kastas bort.
Jag har inte tyckt att det har blivit torrt. Men hur mycket creme fraiche tar man? Typ som ett lager smör? (Jag brukar pensla på ett lager olivolja, kom jag just ihåg.)

På ditt blå tema @Petruska Hur är det med blodsopp? Det blir ju väldigt blått men kanske för mörkt?

Och din middag @Mineur den låter ju hur god som helst!!

Utöver det vill jag faktiskt titulera mig mat-geni idag efter en väldigt lyckad middag. Smörstekta tomater med basilika och skivad vitlök i botten på en form, saltad torskrygg i formen och sen mandolinad zucchini plus pinjenötter som topping på torsken. Till det pressad potatis. Så mätt! Så nöjd!

DA431486-254E-41F3-9308-EA62094CC860.webp

Hade överblivet potatismos som jag blandade med riven ost och ägg och stekte till plättar. Serverades med tzatziki (också den överbliven) till de vuxna samt lingonsylt till barnet.
Och så gurk-, paprika- och morotsstavar. Trist lördagsmiddag, men det var sista chansen på potatismoset och jag hatar verkligen att slänga mat.

På ditt blå tema @Petruska Hur är det med blodsopp? Det blir ju väldigt blått men kanske för mörkt?

Utöver det vill jag faktiskt titulera mig mat-geni idag efter en väldigt lyckad middag. Smörstekta tomater med basilika och skivad vitlök i botten på en form, saltad torskrygg i formen och sen mandolinad zucchini plus pinjenötter som topping på torsken. Till det pressad potatis. Så mätt! Så nöjd!

Visa bifogad fil 18922
Jag funderar på spirulinaalger.

Jag äter ju inte jättejätteofta ute hemma utöver luncher och tycker att portionsstorlekar kan variera väldigt, från alldeles lagom till vansinnigt mycket och ofta äter jag lite mer än jag hade gjort om jag varit hemma av ren dumsnålhet och för att det känns dumt att slänga mat. Nu när vi är bortresta blir det åtminstone en måltid ute om dagen och jag har inte fått i mig mer än hälften mer än en gång. Så: Framöver ska jag köra operation doggy bag! Mindre matsvinn ftw. Mycket inspirerande att läsa att du fått rutin på det! Händer det att de saknar kärl att ta med eller finns det alltid?
Nej, det kan jag nog inte minnas faktiskt... Nog är det en del som blir lite förvånade när jag först frågar, men oftast finner de sig relativt snabbt och hittar något passande att lägga maten i! De enda ställena jag brukar undvika att fråga på är lite tjusigare restauranger, men som tur är (?) besöker jag inte sådana särskilt ofta :p
Jag har inte tyckt att det har blivit torrt. Men hur mycket creme fraiche tar man? Typ som ett lager smör? (Jag brukar pensla på ett lager olivolja, kom jag just ihåg.)
Jag vet inte, jag har aldrig gjort vit pizza! Jag bara spekulerade i varför andra kan tänkas envisas med att lägga créme fraiche på :D

Fick spontant besök ikväll och slängde ihop en kantarellpaj. Världens lättaste och godaste! Gjorde ett helt vanligt pajskal. Stekte kantareller och lök, slängde i och hällde över blandning med ägg, cremefraise, parmesan och riven lagrad ost. Körde grönsallad till med massa valnötter och en yoghurtdressing med örter och vitlök.

A21948C0-DC38-4BE2-B8A3-E4301BF8CF65.webp

Jag har varit väldigt sparsam med mängden när jag haft crème fraiche på pizza, mycket mindre än tomatsås, som jag också brukar vara väldigt sparsam med. Riktigt tunt, vet inte hur jag ska beskriva det? Jag tänker att det kanske bidrar med lite syra, och det kan ju vara trevligt. Oljar kanterna som vanligt.

Jag har varit väldigt sparsam med mängden när jag haft crème fraiche på pizza, mycket mindre än tomatsås, som jag också brukar vara väldigt sparsam med. Riktigt tunt, vet inte hur jag ska beskriva det? Jag tänker att det kanske bidrar med lite syra, och det kan ju vara trevligt. Oljar kanterna som vanligt.
Typ som smör/motsvarande på en smörgås?

Visa bifogad fil 18922
Det sär ser fantastiskt ut! Och vilken bra bild!

Typ som smör/motsvarande på en smörgås?
Ja, om man inte är en sån som gillar ett tjockt smörlager:D. Kanske till och med tunnare, eftersom crème fraich är tunnare i konsistensen än smör. Men jag vet inte om det är så noga, eller om jag hittat den optimala mängden, allt jag vet är att jag eftersträvar så osvampiga pizzor som möjligt och därför vill ha dem så torra det bara går. Dessutom har jag nog bara gjort vit pizza med crème fraiche kanske tre gånger.

Långstekt högrev täckt av nyslungad honung, hoisinsås med ingefära/vitlök/lime och sesamfrön, fried rice med ostronskivling/paprika/salladslök.

(det kommer att bli *mycket* färsk honung i matlagningen nu! vilket iofs först förutsätter att det blir mycket matlagning... :idea:)

Eftersom jag kan äta hur mycket pasta som helst, så försöker jag att hålla det till helgen. Så idag blev det min supergoda tomatsås med vitlök friterad i olivolja. Var så hungrig att jag missade att ha i kaprisen innan jag hade börjat äta. :o
Men gott var det! Nu blir det ostbågar (crunchy) och Schweizer nöt.

Eftersom jag kan äta hur mycket pasta som helst, så försöker jag att hålla det till helgen. Så idag blev det min supergoda tomatsås med vitlök friterad i olivolja. Var så hungrig att jag missade att ha i kaprisen innan jag hade börjat äta. :o
Men gott var det! Nu blir det ostbågar (crunchy) och Schweizer nöt.

Finns det recept på tomatsåsen? :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 698
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 087
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 039
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI