Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har varit småsugen på risotto i veckor, men inte orkat laga det under värmeböljan. Efter dagens paella-ish är jag ännu mer på risottospåret. Jag tror att jag kommer att laga risotto en gång i veckan ett tag framöver.

Så mumsigt! Tänkte styra upp en risotto i helgen!

Dagens snabbmat. Kom hem sent från jobbet. Handskalade lite räkor, till det glasnudlar med fisksås, pressad lime och lite flingsalt. Skivade över avokado, gurka, ärtskott och färsk koriander. Krossade jordnötter och strösslade över. En slatt torrt gott vin som var över efter gårdagen. Mkt gott!

Det är så himla gott! Och jag tycker att det är en väldigt trevlig maträtt att laga. Jag gillar att stå och röra i min risotto och skvätta i mer vin och buljong efterhand.

Ja!!! Man skvätter... dricker...skvätter! En mycket trevlig och rogivande sysselsättning!
Min granne är från Iran och har bjudit in mig på den mest magiska persiska middagen häromdagen, kanske ska jag bjuda in hen och köra risottomiddag på söndag! Måste knacka på imorgon och föreslå denna aktivietet och samkväm!

Om ngn är sugen på löjromspizzan vi åt igår (sjuuuukt god!) så kommer här receptet!

Pizzadeg:

2 dl fingervarmt vatten
25 gram jäst
1/2 tsk salt
1/2 tsk socker
0,25 dl matolja
3,5 dl vetemjöl (och 1/2 dl till utbakning)

Blanda fingervarmt vatten med olja, jäst och salt och socker. Rör ihop. Blanda succesivt ner mjölet, rör om och låt jäsa i typ 30 min under handduk.
Kavla sedan ut degen på mjölat bord så den blir tunn och fin, lägg på en plåt. Bre ut typ ett lager med cremefraise över degen, riv sedan en bit lagrad parmesan så det täcker hela plåten. Grädda i 200 grader till sen fått färg typ 15 min eller likn.

Ta ut plåten och låt svalna till ljummen. Finhacka rödlök och gräslök, garnera med detta, klicka ut löjrom och cremefraise jämt över pizzan. Skär bitar efter behag. Vi körde trekanter.

Njut med en torr prosecco!

Om ngn är sugen på löjromspizzan vi åt igår (sjuuuukt god!) så kommer här receptet!

Pizzadeg:

2 dl fingervarmt vatten
25 gram jäst
1/2 tsk salt
1/2 tsk socker
0,25 dl matolja
3,5 dl vetemjöl (och 1/2 dl till utbakning)

Blanda fingervarmt vatten med olja, jäst och salt och socker. Rör ihop. Blanda succesivt ner mjölet, rör om och låt jäsa i typ 30 min.
Kavla sedan ut degen på mjölat bord så den blir tunn och fin, lägg på en plåt. Bre ut typ ett lager med cremefraise över degen, riv sedan en bit lagrad parmesan så det täcker hela plåten. Grädda i 200 grader till sen fått färg typ 15 min eller likn.

Ta ut plåten och låt svalna till ljummen. Finhacka rödlök och gräslök, garnera med detta, klicka ut löjrom och cremefraise jämt över pizzan. Skär bitar efter behag. Vi körde trekanter.

Njut med en torr prosecco!

Den där är grym! Brillos?

Vi har äntligen ätit något mer från grunden-lagad mat denna vecka. Mycket bönor (kidney, som jag kokat själv. Det ni!). Men i går skulle jag ha gjort en linslasagne efter Zeinas recept och det fallerade totalt pga igel till son som inte ens lät mig äta lunch. Så sambon fick köpa pizza. Dottern fick plättar.

Dock satte jag en deg på kalljäsning på kvällen, och så snart igeln släppt min tutte så ska jag ge mig på att baka frukostfrallor.

Det var åskvarmt och allmänt jobbigt igår så vi åkte faktiskt och badade framåt kvällen, så det blev mackor till middag. Vilket, ibland, är det godaste som finns. Ja, det blev förvisso en muffins och en biskvi till efter-badet-kaffet också så energinivåerna var nog acceptabla kvällen igenom.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 54 55 56
Svar
1 100
· Visningar
52 928
Senast: Tilly_85
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 096
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 040
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka