Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Föräldrarna kommer på besök idag! Som den goda dotter jag är har jag självklart gjort klar till en middag som passar sig efter en lång bilfärd i värmen :idea:.

- Minipizzor med getost, balsamicokaramelliserad rödlök och druvor
- Fänkåls- och mangosallad
- Tunnbrödsrullar (tortilla, eftersom tunnbröd som koncept inte existerar här) med rökt lax, pepparrot och färskost
- Salamichips
- Oliver
- Lokalbrygd öl (alkoholfri för den som förlorar kampen och väljs till chaufför när vi ska vidare till stugan som vi lånat)

Lunchen på flygplatsen i Warszawa förbigår jag med tystnad.

Eftersom det här är första gången i Polen för partner, letade vi upp en restaurang med polsk mat. Fast god.

Först åt vi ostar. Polsk "parmesan", en blåmögelost och en polsk rökt färskost. De var alla bättre än jag vågade tro.

Till huvudrätt tog partner pärlhöna och jag anka. Sen öppnade sig himlen, så nu dricker vi gott spanskt vin och väntar på uppehåll. Jag är ofattbart sömnig.

Bifogade filer

• 20180801_205800.webp
    20180801_205800.webp
    192,6 KB · Visningar: 27
Vi åt på lokal idag! Jag beställde en bulgur-ört-burgare med guacamole, sambo fick något liknande men med pikant bbq-sås! Sötpotatispommes till, med diverse dippsåser, alla veganska! Till och med majonnäsen! :love: Ovan nämnda drink bestod av lite vodka med bl a mango och- passionsfruktssaft. Är oftast ingen drinkmänniska sådär, men ibland faller ju andan på. På hemvägen fick jag åka framtill på lastcykeln! :banana:

Här har dagarna rullat förbi som vanligt. Lätta bad-luncher, glass och middagar som inte får grillas. Grebbestads 3,5-öl och wasabiärter som after beachsnacks varje dag. Häromdagen blev det risotto med ugnsstekt kyckling till middag. Mamma gjorde björnbärspaj till dessert. Igår åt vi på Tanums gestgifveri, jag åt fiskgrytan som var fantastiskt god. Mycket vitt vin har det blivit de här varma kvällarna, min FAR är förtjust i alvarinho-druvan så där har vi provat flera olika sorter som alla varit väldigt trevliga.

Nu åker jag tåg hem till Malmö, halva semestern klar, halva kvar :up:

Dessa varma dagar har jag inte orkat laga mat. I söndags strimlade jag 1 kg kycklingfileer och stekte i tacokryddor (tycker fahjitasen blir lite stark) och använts hela veckan. Tog slut igår till lunch.

Fick anstränga mig lite igår då sambon ville ha riktigt mat. (Han och jag bor inte ihop denna veckan då jag är häst & hundvakt men igår kunde han inte hålla sig utan ville hälsa på :rofl: )

Pasta med bacon, zucchini rödlök, paprika och sockerärtor ihoprörda med hälften creme fraiche och hälften grädde. Lite körsbärstomater till detta. Helt ok rätt trots värme

Idag blir det färdigrätt från findus..,

Tortillabröd fyllda med romansallad, coleslaw, gurka, småtomater, mango, tunt skivad rödlök, stekt halloumi, paprika-vitlökrostade kikärter och koriander. Toppade med lite srirachamayo.

I kvall blev det spareribs och coleslaw bestaende av vitkal och lite capers och "dressingen" gjordes pa lite cocosnots gradde, med diverse kryddor ... och en sas ihopmixtrad av italiensk persilja, spenat, basilika, fikon, och lite allt mojligt. Fikonen gjorde sasen lite val sot i mitt tycke, medan Maken nastan slickade tallriken sa jag gissar att han gillade den. :p

Jag åt falafel till sen lunch igår och sen till middag den rätt min partner kallar sallad. Det finns en sorts sallad, av någon outgrundlig anledning, och den måste innehålla samma ingredienser och kan inte ätas till lunch. Jag är glad att hen inte är lika fyrkantig med mat i övrigt. Sallad innehåller alltid cosmopolitblad, avokado, tomater, paprika, majs, oliver och mozzarella samt rikligt med olivolja och balsamvinäger. Majsen avstår jag.

Jag åt falafel till sen lunch igår och sen till middag den rätt min partner kallar sallad. Det finns en sorts sallad, av någon outgrundlig anledning, och den måste innehålla samma ingredienser och kan inte ätas till lunch. Jag är glad att hen inte är lika fyrkantig med mat i övrigt. Sallad innehåller alltid cosmopolitblad, avokado, tomater, paprika, majs, oliver och mozzarella samt rikligt med olivolja och balsamvinäger. Majsen avstår jag.
Om partner serveras tex tomatsallad eller bara en annan blandad sallad än Sallad, vad kallar hen det då?

Om partner serveras tex tomatsallad eller bara en annan blandad sallad än Sallad, vad kallar hen det då?
Grönsaker? Nä, hen går nog med på att kalla det sallad, men om hen säger ”ska vi äta sallad till middag?” är det endast denna rätt som åsyftas. Jag, som aldrig lyckats följa ett recept helt i hela mitt liv och som sällan gör samma rätt utan att modifiera den, står frågande.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama