Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Övade lite på en middag jag tänkte bjuda på nästa v. Övade alltså på mig själv ;)
Vände tonfisk i sesamfrön. Stekte/halstrade snabbt i het panna. Därefter skivade jag upp och serverade med en glasnudelsalladsallad med tärnad mango och avokado med limesås och lite strösslade jordnötter. Toppade med lite koriander (går ju peta bort för ev koriander-hatare tänker jag) och lite finhackad färsk chili.
Blev gott! Och snyggt! Tonfisken blev röd och fin i mitten och la upp glasnudelsalladen i ett kupat isbergssalladsblad.

Kall sås.

Gör denna:

4-5 dl gräddfil
1/2-1 dl majonäs
1 citron
1-2 dl klippt dill (eller ett paket fryst)
1/2 dl gräslök
Salt&peppar

Kan inte påstå att den är nyttig, men däremot väldigt god. Och enkel. Passar till typ all fisk.

Låter gott!

Gravad lax? Eller ljummen/kall inkokt? Alltså inte i gelé utan att man sjuder den i vatten/lite ättika/lagerblad/kryddor och serverar med kokt potatis och en god sås med massa dill och gräslök och citron?
Det är sommarmat för mig, farmor bjöd alltid på det när vi var där. Skagen som förrätt är aldrig fel, och en paj till efterrätt? Eller OSTKAKA MED KLARBÄR?

Herregud. Jag måste snart till stan. Kolla borgarbrackamenyn! Jag är dessutom inne på att flytta till Karlsborg. Hur ska detta sluta?
Om du ska flytta till Karlsborgs kommun, håller jag på Forsvik!

Middagen blev, föga överraskande med tanke på att det var jag som odlat och skördat huvudingredienserna, halloumi-squash-biffar och en massa ugnsrostade vaxbönor. Gott, absolut. Men den här självodlargrejen gör menyn periodiskt rätt enahanda.

Middagen blev, föga överraskande med tanke på att det var jag som odlat och skördat huvudingredienserna, halloumi-squash-biffar och en massa ugnsrostade vaxbönor. Gott, absolut. Men den här självodlargrejen gör menyn periodiskt rätt enahanda.

Kan du, orelaterat till menyn, berätta mer om sparrisärtorna? Det låter så gott, men jag har anst viss skepcism.

Kan du, ou relaterat till menyn, berätta mer om sparrisärtorna? Det låter så gott, men jag har anst viss skepcism.
Ja, det är någon sorts kulturhistorisk ärtväxt, som ger ringa skörd (enligt beskrivningen av fröna). Växten är ganska fin, och med röda typ ärtblommor. Själva sparrisärtorna ser inte kloka ut! De är ca 2-5 cm långa och gröna. Med konstig form. Råa är de oätliga, bittra och beska, visade det sig. Kokta är de ätliga, och smakar typ lite "grönt" sådär. Stekta i olivolja rycker de upp sig och smakar lite "grönt" sådär, fast lite intressantare än kokta.

Förra gången jag odlade dem fick jag ungefär 12 stycken skördemogna sådana ärtor, fördelat på kanske tre skördetillfällen. I år har jag fått betydligt mer, men nu börjar de avta.

BD8C96DD-FB55-46D2-BB20-366B5EC67B4D.webp

Kvallen's middag blev en salad fran delikatess disken pa en lokal mataffar. Den var riktigt god och riktigt frash. Till det tog vi ett glas Pino Gri, vitt vin, sa gott och laskande i varmen.

I förrgår blev vi bjudna på fisksoppa med aioli och igår åt vi upp resterna till lunch. I ett anfall av solsting satte min partner en pizzadeg, så igår kväll bakade vi pizza. En bianco med crème fraîche, mozzarella, frysfyndade hemplockade champinjoner, vitlök, rödlök och fänkål i tunna skivor, en med het tomatsås och det gamla vanliga, mozzarella, rödlök, oliver och sen, väl ute ur ugnen, stekt squash, aubergine och färsk basilika på toppen. Ganska gott, men helt fel i värmen.

Jag vill bara ha glass till frukost - lunch - middag och däremellan saltlakrits, men vi glömmer alltid kylväska när vi åker och handlar så det blir ingen glass, utan jag får stå ut med lagad otäck mat.

Jag vill bara ha glass till frukost - lunch - middag och däremellan saltlakrits, men vi glömmer alltid kylväska när vi åker och handlar så det blir ingen glass, utan jag får stå ut med lagad otäck mat
Du har mina fulla sympatier alltså!

Idag ska jag äta ostkaka till middag, om jag orkar plocka några björnbär att koka sylt på. Annats blire nektariner och keso. Och glass om vi har det hemma :D

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 089
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama