Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sista kvällen i skogen, vi åt nån märklig blandning av uppstekt ris, gula kantareller, räkor och gräslök.
Kryddade med vitlök, ingefära och citron. Sista rycket var att vända i massor av cashewnötter.
Eftersom alla var vrålhungriga tyckte alla det var gott. Nu städar vi och förbannar att vi aldrig kan hålla ordning på alla prylar. Imorgon våffelbrunch hos grannen, det är grejer det.

Idag gjorde sambon en fisk-sopp-gryt-någonting med grädde/creme freiche/vitt vin/saffran etc och torskrygg, räkor och musslor.

Jag gjorde vitlök- och persilje-smör och kladdade på surdegsbröd som ungsades.

Han drack olika öl från små bryggerier. Jag gjorde sangria till mig.
Jääättegott rubbet!❤️

Jag är nyförlöst och blir matad med det som sambon och snart-femåringen bestämmer (och som sambon orkar laga: hans motivation är inte jättehög i äckelvärmen). I dag blev det potatissallad av vinägrettvarianten, dock med syrligt äpple i också, och till det fläskfilé. Helt okej, men efter maten insåg jag att jag hade velat ha fläskfilén i en gräddig sås med tagliatelle.

I övrigt har jag levt på äpplen, hårdbröd, chokladhavremjölk och fika hos kompis i dag. Fikat bestod av kaffe och minichokladmuffins.

Alltså salladen igår. Jag fattar inte hur en enkel blandad sallad kan bli så god?! Det var förvisso valnöt i, men det kan inte vara hela förklaringen.

Skivade auberginer med valnötsjox och granatäpplen var också jättegott, men ingredienserna där är tre av mina favoriter så det var mindre överraskande.

Så här såg huvudrätten ut när den kom in:

Bifogade filer

• received_241795813129014.webp
    received_241795813129014.webp
    121,3 KB · Visningar: 40
Jag hade ett georgiskt tema hemma en period häromåret. Det var gott, men det här var MYCKET godare. Kanske går vi tillbaka ikväll igen, mot våra principer.

Dessutom var det extremt prisvärt. Landade på ungefär 500 SEK tillsammans. En flaska gott georgiskt vin inkluderat. Och kaffe och små nötkakor.

Partner såg att servitrisen småfnittrade nöjt åt oss medan vi åt. 😊

Jag har aldrig druckit så mycket champagne som året 2018. Och det är inte ens slut än! Igår den spännande kombinationen kanelbulle och bubbel på eftermiddagen. Vi firade en väninnas examen. Efter det gick vi till en uteservering och åt pizza blanc med citrusig mangold och rostat bovete på. Massa öl till.

Pad thai efter en trist hemfärd från semester. Fördel: vår lokala thaikiosk är både bra och generös, för 80kr blev alla proppmätta. Med lite citron, chili och sesamfrön fick alla den hetta de önskar. På måndag jobb.

Nudelsallad med gurka från balkongen (vet inte riktigt vad jag gjort men gurkorna, som växer som ogräs, är supergoda på insidan men helt oätliga med skalet kvar), koriander, grön chili, mandolinade rädisor, risvinäger och ingefära. Till det stektes Pak choi i sesamolja ihop med marinerad halloumi och sojabönor. Väldigt gott!

Gjorde lite pannkakor förut och åt innan jag åkte till stallet. Lyckades, mot alla odds, låta bli att åka en extra omväg till affären för att köpa ostbågar. Kokade istället lite pasta, gjorde någon form av, inte helt lyckad, ärtpesto och körde tre ledsna kylskåsfyndade champinjoner en stund i ugnen med lite getost i. Rödvin till. Saknar ostbågar.

Gjorde lite pannkakor förut och åt innan jag åkte till stallet. Lyckades, mot alla odds, låta bli att åka en extra omväg till affären för att köpa ostbågar. Kokade istället lite pasta, gjorde någon form av, inte helt lyckad, ärtpesto och körde tre ledsna kylskåsfyndade champinjoner en stund i ugnen med lite getost i. Rödvin till. Saknar ostbågar.

Rödvin och ostbågar ihop. :D

Ikväll blev jag bjuden på pappas hemodlade kronärtskocka, serverad kokt med smör och salt. Sedan blev det grillat älginnanlår med grillad potatis, hemodlad lök i foliepaket och småtomater. Rioja till, sangria gjord på mammas egengjorda vinbärsvin efteråt. Nu vill jag ha choklad för att göra kostcirkeln komplett.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
731
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
30 31 32
Svar
639
· Visningar
28 659
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 087
Senast: Thaliaste
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama