Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Frukost på stammishaket, latte och croissant. Sen mot parken och efter det bjuden på lunch av god vän, moules och gott bröd, två små glas Chardonnay till. Jordgubbar och macroner fanns också. Sen spelade vi konstiga spel från 80-talet i flera timmar... väl hemma lagade vi pasta med bacon, jordärtskocksmos och broccoli samt massa vitlök. Och lite moget vitt vin.

Nosat runt i den här tråden ett tag, massa goda tips på middagar!

Här blev det idag lammrostbiff med potatispuré med västerbotten ost, stekt sparris och hemmagjort vitlöskssmör. Till förrätt mozzarella, serranoskinka och tomat toppat med olivolja och svartpeppar. Väldigt gott!

Den kalla våren har gjort att ramslöken fortfarande är i knoppstadiet, så jag har fyllt på mitt lager knoppar.

Till lunch idag därför stekt sparris, stekta ramslöksknoppar, mosade, stekta kidneybönor(kidneybönors sötma är lite knepig, tycker jag, så jag föredrar att mosa dem så andra smaker når in), kapris, ruccola med dijonvinägrett och rökt makrill.

Jag har lite dålig ork och fantasi i min matlagning för tillfället, så jag bara fortsätter med ungefär samma smaker, dag ut och dag in. Hyfsat gott är det, men vid det här laget inte särskilt spännande. Bättring lär komma.

Gårdagens middag blev vegansk burgare på BrewDog i Göteborg. Intressanta kombinationer med picklad blomkål och morot ihop med portabello, inget jag hade kommit på, men gott! Till det fermenterad mandarin- och apelsindricka smaksatt med ingefära. Kanske inte bästa valet av dryck till maten men god dryck!

Stannade på vägen hem för glass på bräutigams, yoghurt och passionsfrukt fär min del. Mycket trevlig efterrätt :D

Idag blir det väldigt ofestlig mat i form av torsk i ugn med tomater, purjolök och ris pga söndagströtthet.

Mer glass idag -italiensk yoghurtglass med smultron. SÅ gott. Middag blir nån slags tomat/morotssoppa på lite morötter som sjunger på sista versen, röda linser och en ask philadelphia.

Men vad i helvete, det är något allvarligt fel på min digitala köttermometer! Enligt den är köttet nu 85C men det är rått i mitten kände jag direkt när jag tog ut den, sedan gick temperaturen ner när jag tog ut termometern och när jag stoppade in allt i ugnen igen stannade den på 65C. Något är mycket fel. :rage:

Men vad i helvete, det är något allvarligt fel på min digitala köttermometer! Enligt den är köttet nu 85C men det är rått i mitten kände jag direkt när jag tog ut den, sedan gick temperaturen ner när jag tog ut termometern och när jag stoppade in allt i ugnen igen stannade den på 65C. Något är mycket fel. :rage:

Har du diskat hela sonden? De tycker inte om det...

Det här börjar närma sig pulled pork tider. Den måste verkligen bli ubergod för att det här ska löna sig. :meh:

En troligen plågad majskyckling i ugnen tillsammans med massa rotfrukter och tzatziki samt sallad blir kvällens middag. Så lite jobb som möjligt är planen, har fått hörselgångsinflammation enligt närakuten. Lika plågsamt som öroninflammation i alla fall.

Hade finbesök igår. :) Nu äter jag resterna. Saffranscouscous med sparris, räkor, oliver och en massa grönsaker, enkel vitlöksyoghurt till. Tyvärr (eller tack och lov) inget kvar av efterrätten. (vit chokladmousse med limemarinerade jordgubbar.)

I helgen hade vi fantastiskt mysigt besök av goda vänner, och det innebar rosa bubbel i solen, broccoli- och nässelsoppa med citron och syrad grädde, lammstek, stekt zucchini, sötpotatispommes, fetaostsås samt rödlöksmarmelad, och vaniljpannacotta med hjortonsylt. En god chardonnay från Australien till förrätten och formidabelt italienskt rött till huvudrätten. Så himla mysigt! Nu planerar vi för två till besök i veckan. Det lutar åt högrev en dag (men hur?) och risotto med rostade körsbärstomater, vitlök och basilika en dag.

Ok, karrén var värt det. Yum! Fantastiskt mört och saftigt. Ska ändra lite på marinaden nästa gång, men med ris, sallad och steksky blev det en liten söndagsfest. :d Kan verkligen rekommendera att steka karrén på låg temperatur länge. Mycket lyckat experiment.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 677
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 101
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar